Den tolv år gamla Saabmodellen är en av de säkraste bilarna att sitta i om olyckan skulle vara framme. Fem stjärnor i Euro NCAP och höga betyg enligt Folksams krocksäkerhetsstatistik.
Vägegenskaperna är stabila och trygga och de senare årsmodellerna har givetvis antisladdsystem som standard. Hög komfort, bra förarmiljö och goda
utrymmen för passagerare och bagage är andra klara plus.
Biopower-motorn är miljöbilsklassad och ger 30 extra hästkrafter om du tankar etanol. Fast då blir också bilen cirka 30 procent törstigare jämfört med om du tankar bensin. Lågvarvsegenskaperna är lite sega, men om man trampar på gasen känns 9-5:an riktigt kvick, i synnerhet med 2,3-liters motor.
Krisen sänker priserna
9-5:an har haft många kvalitetsbekymmer under åren, men i de senaste årsmodellerna har kvaliteten blivit mycket bättre. Varken strul med tändkassetter eller motorproblem har drabbat Biopower-motorn. Fast helt felfri är inte 9-5 Biopower heller, vissa elektronikproblem har förekommit. Men just elektronikfel är vanligt på de flesta stora bilar. Däremot klarar Saab 9-5 besiktningen bättre än medelbilen, speciellt med tanke på körsträckan.
9-5 finns med flera olika motorer, men de senaste åren har Biopower-motorn och dieselmotorn på 1,9 liter och 150 hk varit de mest sålda. Hösten 2005 kom en ansiktslyftning på 9-5 med nya lampor och omgjord instrumentpanel, men framför allt ett fintrimmat chassi.
Saab-krisen har gjort att bilarna sjunkit rejält i pris, speciellt 9-5. Osäkerheten kring fabrikens framtid är en orsak till det. En annan förklaring är att 9-5 är gammal som modell, den kom redan 1997. En ersättare kommer nästa år.
Utnyttja Saab-krisen till att pruta, det finns gott om 9-5 i kombiutförande och med Biopower-motor. Andrahandsvärdet har varit dåligt, det gör att begpriserna är låga. Just därför blir stora Saaben en bil som ger mycket bil för pengarna.
Vågar man köpa Saab?
Vågar jag köpa en Saab om märket läggs ner kanske du undrar? Ja, det gör du. Reservdelar kommer att finnas i många år framöver, även om det skulle gå så illa att nybilstillverkningen läggs ner.
Verkstäder som servar bilen kommer också att finnas kvar. Det enda kruxet är väl om återförsäljaren där du köpt bilen går i konkurs samtidigt som generalagenten gör det. Då gäller inte några garantier. Fast eftersom det handlar om tre år gamla bilar så är det bara rostskyddsgarantin som i så fall försvinner. De andra garantierna är ju redan förverkade, om inte återförsäljaren har särskilda begagnatgarantier.
Nybilspris: 273 900 kr.
Begpris: 136 700 kr/4 000 mil.
Tjänstevikt: 1 640 kg.
Maxlast: 470 kg.
Släpvagnsvikt: 1 800 kg.
Motor: 1 985 cc, max effekt 150 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment
240 Nm vid 1 800 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim 9,8 s. Toppfart 215 km/tim.
Förbrukning: 9,0 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 214 g/km.
Rost: Bättre än medel.
Säkerhet: Bättre än medel.
AutoIndex: Medel.
Saab 9-5 SportCombi
...är rymlig, säker, snabb och ändå miljöbilsklassad. Därför faller valet på den
bland storbilarna.
Fyra andra bra begköp i storbilsklassen
Volvo V70. Näst sista årgången av förra V70-generationen är ett vettigt köp.
Volvo S80. Nya generationen är bättre än förra, men priserna är rätt höga.
Skoda Superb. I princip en förlängd Passat sedan av gamla modellen, med limousine-utrymmen till ganska låga priser.
Peugeot 607. Rymlig och bekväm sedan till låga begpriser.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gör som mig. Köp en ny SAAB 9-5 och du kommer att få en bil som är på toppen av sin "karriär". Faktum är att det är alltid den sista bilmodellen som har minst antal fel eftersom barnsjukdomarna sedan länge är borta. Jag köpte en ny SAAB 9-5 Biopower med 2,3 litersmotorn och kombi kaross årsmodell 2008 för ett år sedan på inrådan av en taxi Stockholm förare som har många SAAB 9-5. Min bil har nu rullat snart 6500 mil mestadels på dåliga inlandsvägar. Vi kör mkt till vår stuga i Hammerdal, Jämtland, från Stockholm. Det blir så ofta vi kan men minst 3 ggr per månad. Alltså i princip varje helg. Bilen har gått utan några som helst problem förutom byte av stötdämpare bak, bytte till styvare dämpare, eftersom vi ofta drar husvagn på sommarens bilsemestrar. Vi har också bytt däck samt bromsklotsar. Bränsleförbrukningen ligger på ca 1,12 liter då vi kör på etanol. Jag har bara tankat bensin vid ett par tillfällen då etanolpumpen har varit ur funktion. Det finns ingen anledning att köra på bensin då bilen blir både roligare, snabbare och miljövänligare då man kör på etanol, E85. Jag är också en mycket nöjd SAAB 9-5 ägare och kan rekommendera andra att passa på att köpa en ny SAAB nu, då de är färdigutvecklade, problemfria och billiga i inköp.
Problemet är väl bara att man måste gilla retrotripper för att trivas med en 95...
Retro? Vi har haft vår 9-5 -05 kombi i två år nu och bilen är verkligen toppen! Visst modellen är från -97, men det har förvisso gjorts en hel del uppgraderingar på 9-5 sedan dess.
Jo det är ju helt riktigt att en bilmodell är ju aldrig så bra som just innan den ska bytas ut.
Och till de som tror att 9-5 av 2009 års modell är den samma som 1997 års kan jag bara rekommendera en provtur, de kommer att bli förvånade!
Det finns förmodligen inte många bilar som är bättre i förhållande till det pris man behöver ge.
Har haft 15 bilar, varav 3 Mercor (kört c:a 25000 mil), 3 BMW (kört c:a 35000 mil) Ingen av dessa 14 andra har hållit en så hög kvalitet som den SAAB 9-5 biopower-06 jag nu kört över 17000 mil med. De har krånglat betydligt mer. Den "gamla, omoderna" 9-5an har 5 stjärnor i EURO-NCAP. Den "moderna" BMW 5-serien från -08 har 4 stjärnor. Varför kallar ingen BMWn omodern för det? Vad är det som gör en bil omodern? För min del får bilen gärna vara konstruerad på 60-talet bara den är säker, ekonomisk, så lite miljöförstörande som möjligt, krångelfri, bekväm, rolig att köra, snygg. Jag tycker att saker som plaststruktur i inredningen, karosserispalters m.m.-mått, 0-100 (istället för 80-120), toppfarter och annat i mitt tycke oväsentligt ges alldeles för stort utrymme när bilskribenter tvärsäkert uttalar sig om vilka bilar som har hög kvalitet, är "premium" och vad man nu kallar det. Visst, drivlinan är omodern idag, Passat Ecofuel drar 0,68/mil, 9-5an(och åtskilliga andra) drar 0,92/mil. Hade GM låtit SAAB fortsätta utvecklingen av den för 5-10 år sedan hade läget kanske varit ett annat än det är idag, inte bara för SAAB utan även för GM?. Men finns verkligen behovet av en ny bil förutom drivlinan idag annat än för att en massa skribenter kräver det på lösa grunder? Detta är ju i mycket självuppfyllande, skriver en mängd skribenter att en bil är omodern så tror folk det efter tillräckligt mycket tjat. Det borde ju vara bilens egenskaper och inte året den är konstruerad som avgör om den är modern eller inte.
Alla bilar är omoderna. 9-5 är inte modernare än någon annan ny bil förutom de som har elmotor kanske. Allt annat är struntprat!
Betalar mer för SAABen än VOLVON!!
Jag har bara en fråga: Har vi råd att inte köpa svenskt?
Har en 08:an 9-3 nu, mycket nöjd med den, nästa bil om ca ett år blir en 07-08 9-5 aero. min personliga drömbil. sedan om ytterliggare några år så hägrar ett par år gammal nya 9-5an.
GO SAAB!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.