Forester kom 1997 och ersattes med en ny generation 2002. En facelift kom under 2005. Under 2008 kom en helt ny generation av Forester.
Den senaste av Vi Bilägares ägarundersökning AutoIndex visar att Subaru ligger i topp. Ägarna är mycket nöjda med sitt bilval. Det förstår man också när man tittar på Bilprovningens statistik genom åren. Där klarar sig Subaru Forester generellt sett bättre än medelbilen, med få svaga punkter.
För lättare terräng
Det är sällan som Subaru-ägaren behöver besöka verkstaden, annat än för service. Däremot är serviceintervallen ovanligt täta, bara 1 500 mil. Vanligaste motorn är en tvåliters bensinmotor på 158 hk. Något dieselalternativ finns inte på förra generationen av Forester. Kamremsbyte ska göras vid 10 000 mil.
Subaru Forester är ingen renodlad terrängbil och knappast lämplig att åka på Jeep-träff med. Men ska du inte köra i surhål, utan på dåliga skogsvägar och i lättare terräng räcker markfrigången på 21 cm bra till.
Fyrhjulsdriften är permanent och ger bilen både stabilitet och bra framkomlighet. Med manuell låda fi nns lågväxel att tillgå. Då blir bilen björnstark uppför branta backar. Däremot finns då inget antisladdsystem. Det finns bara i kombination med automatlåda. Vårt tips är att titta efter det senare.
Släpvagnsvikten är 1 500 kg medan turbomodellen XT klarar två ton på släp. Turbomotorn på 230 hk går som ett skott och ger körglädje som nästan är i nivå med BMW X5 och Porsche Cayenne, fast till halva priset.
Accelerationen upp till 100 km/tim går på under sex sekunder. Tyvärr är turbomotorn ganska bränsletörstig, den är svår att köra under litern per mil.
Trångt baksäte
Forester är inte krocktestad i Europa men har fått goda resultat i krocktester i USA. Rostskyddet är bättre på förra generationen av Forester, delvis tack vare att bilarna tidigare fick en extrabehandling i Sverige. Det har upphört med den nya generationen.
Nackdelar med Subarun då? Ja, sitthöjden är inte så hög. I Subaru Forester får man inte den "king of the road"-känsla från förarplats som utmärker många andra suvar. Bilen är helt enkelt för låg för det och känns mer som en förhöjd personbil i stil med Volvo XC70.
Bagageutrymmet är lättlastat och hyfsat rymligt, men baksätet är ganska trångt. Forester är lite trängre än vissa konkurrenter.
Nybilspris: 229 900 kr.
Begpris: 140 900 kr/4 000 mil.
Tjänstevikt: 1 490 kg.
Maxlast: 390 kg.
Släpvagnsvikt: 1 500 kg.
Motor: 1 994 cc, max effekt 158 hk vid 6 400 v/min. Max vridmoment
186 Nm vid 3 200 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 9,7 s. Toppfart 197 km/tim.
Förbrukning: 9,3 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 220 g/km.
Rost: Bättre än medel.
Säkerhet: Ingen uppgift.
AutoIndex: Bättre än medel.
Subaru Forester
... kombinerar hög kvalitet med bra 4WD-system. Därför blir den vårt val bland fyrhjulsdrivna suvar.
Fyra andra bra begköp i suvklassen
Suzuki Grand Vitara. Lågväxel är ett plus för Suzuki, men svagt rostskydd är ett minus.
Hyundai Santa Fe. Nya generationen är bekvämare och större än den förra, men också dyrare.
Mitsubishi Outlander. Hög kvalitet, bra 4WD, men precis som Forester ganska trång.
Honda CR-V. Hög kvalitet, rymlig och fina vägegenskaper. Fast 4WD-systemet är lite segt och rostskyddet kunde vara bättre.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har två kamrater som kör Subaru, både säger att kvaliten är bättre än på deras föregående bilar (Mercedes och Audi), men att det är bruksbilar och inte har samma påkostade interiör. Onekligen en intressant tillverkare som har hittat sin nisch, hoppas att nya Saab också gör det.
Nya Subaru forster verkar vara en riktig lyckträff , bra kvalitet ,bästa fyrhjulsdriften , superbra boxerdiesel med underbar karaktär.
Hoppas Subaru hittar en importör som duger till att skaffa nya återförsäljare. Hur många kunder har dom inte missat, Subarufantaster ibland, eftersom det inte finns någon som säljer inom rimligt avstånd.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.