Den är rymlig för sju personer eller bekväm med stort bagageutrymme för fem personer. Komforten är bra, förarmiljön är trevlig och motorn är hyggligt pigg. Köregenskaperna är förvånade bra, Grandis ligger tryggt på vägen och känns nästan lite sportig att köra.
Antisladdsystem är standard i de flesta versioner. Lägg till bättre kvalitet än de flesta bilar i klassen och ett begpris som ligger under fl era av konkurrenterna så har vi en vinnare. Bilprovningens resultat talar också för Grandis, modellen har få fel. Elektronikgaranti på tio år är en annan fördel.
Det är mycket sällan en Grandis behöver uppsöka verkstaden, annat än för service. Fast just servicen är relativt dyr, speciellt vid 9 000 mil, då kamremmen ska bytas. Karossen saknar skyddslister, vilket lätt kan ge mindre parkeringsskador.
Grandis fi nns som sex- eller sjusitsig, den sistnämnda är vanligast. Med sju sittplatser blir givetvis bagageutrymmet litet. Men extrastolarna längst bak är tänkta för kortare turer, kanske när svärföräldrarna vill åka med eller när barnen ska ha med en extra kompis till stranden.
Extrastolarna kan enkelt fällas ned i skuffen när de inte används. I många flexbilar behöver man plocka ur sätena för att lasta, det behövs inte här.
En tvåliters dieselmotor på 136 hk eller 140 hk som tillverkas av Volkswagen finns också att tillgå. Det motoralternativet värderas till omkring 10 000 kr högre begpris jämfört med bensinmotorn. Men dieselmotorn är givetvis också snålare med bränslet.
Dieselmotorn finns bara i kombination med sexväxlad manuell växellåda. Till bensinmotorn är automatlåda värderat till cirka 15 000 kr extra.
Utrustningsnivåerna skiljer sig något, vanligast är bilen med Intense-paket.
Godkänt rostskydd
Rostskyddet på Mitsubishi har varierat genom åren. Grandis får i likhet med suven Outlander en extrabehandling av rostskyddet i svensk importhamn. Det gör att rostskyddet får räknas som godkänt, men inte mer. Säkerheten är tyvärr ett oprövat kort. Mitsubishi Grandis är inte krocktestad av Euro NCAP och saknas i Folksams krockstatistik.
Men säkerhetsutrustningen är bra, det fi nns både sidokrockkuddar och sidokrockgardiner samt dubbla krockkuddar.
En annan nackdel är närsikten både framåt och bakåt. Grandis sluttande front och breda stolpar gör det svårt att se var bilen slutar, exempelvis vid en fickparkering.
Nybilspris: 239 900 kr.
Begpris: 131 100 kr/4 000 mil.
Tjänstevikt: 1 720 kg.
Maxlast: 530 kg.
Släpvagnsvikt: 1 600 kg.
Motor: 2 378 cc, max effekt 165 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment
217 Nm vid 4 000 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 10 s. Toppfart 200 km/tim.
Förbrukning: 9,4 l/100 km blandad körning.
CO2-utsläpp: 223 g/km.
Rost: Medel.
Säkerhet: Ingen uppgift.
AutoIndex: Medel.
Mitsubishi Grandis
...blir vårt val bland fl exbilarna. Hög kvalitet och bra komfort avgör.
Fyra andra bra begköp i fl exbilsklassen
Ford S-Max. Körglad, hög säkerhet, rymlig och praktisk. Men också dyr och med tvivelaktig kvalitet.
Toyota Corolla Verso. Hög krocksäkerhet, flexibel och med hög kvalitet. Men högt pris och svagt rostskydd.
VW Touran. Samma egenskaper som en Golf, fast den rymmer sju personer.
Opel Zafira. Rymlig och trygg att köra, men inte speciellt flexibel.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Konstigt eg att inga Fordar kom med på er lista över prisvärda beg-bilar!? Kvaliten har verkligen ökat liksom rostskyddet som numer sedan några år tillbaka är kanon. Det enda som är lågt är priserna - ngt som man väl ska utnyttja! Nöjd Fordägare 4 st de senaste 12 åren!!
Nja Sven nu tog du väl i. När jag var hos billackeraren i höstas så stod det både demonterade Mondeo och Fiesta i lokalen. Dessa var två-tre år gamla som skulle lackas om. Det var dörrar och trösklar som skulle fixas på garantin. Allt är ju iof sig relativt, det kanske är bättre än vad det var tidigare?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.