Prisraset på begagnade bilar verkar vara över för den här gången. Många tecken tyder på att botten är nådd och att priserna är på väg upp.
Många handlare som Vi Bilägare har talat med medger att det är brist på nyare begagnade bilar. Det märks också i bilhallarna, där det är betydligt glesare mellan begbilarna än vanligt.
- Priserna har stabiliserat sig jämfört med turbulensen under hösten och vintern. Vi kan se att upp till tre år gamla bilar i vissa fall har ökat i pris. En anledning är att många handlare har begagnatbrist. Det säljs för få nya bilar, vilket gör att handlarna inte får in så många inbytesbilar. Det kan hålla uppe priserna något, säger Ola Fagerstedt, vd på värderingsföretaget
Inter-Global.
Han ser dock en risk för de generalagenter eller återförsäljare som sitter med stora lager av nybilar.
- Förr eller senare måste de sänka priserna ordentligt för att bli av med dessa bilar. Att ge ökade rabatter på nybilspriset påverkar också priset på begagnade bilar nedåt, säger Ola Fagerstedt.
Avstannad privatimport
Just nu säljs det alltså väldigt få nya bilar. Kommer 2009:orna att bli mer efterfrågade och därmed dyrare på begagnatmarknaden inom några år?
- Ja, dyrare än vad de kanske skulle vara annars, det är rimligt att tro det. Utbudet av begagnade bilar blir då för litet i förhållande till vad den svenska marknaden behöver, säger Ola Fagerstedt.
Det tror också Tomas Ulander, begagnatansvarig på Motorbranschens riksförbund (MRF).
- Om nybilsförsäljningen är fortsatt svag kan trycket öka på begagnat istället. Det fi nns en tendens till prisökning så det kan nog bli så att begbilarna ökar i pris eller i alla fall inte minskar så mycket. Prisraset har planat ut, speciellt vad det gäller svenska bilar som Volvo V70 och Saab 9-5, säger han.
Privatimporten till Sverige av begagnade bilar har nästan helt stannat av. Istället exporteras begbilar till bland annat Tyskland. Tvärtom mot vad som gällde för några år sedan. Den svaga kronan har gjort att begagnade bilar är billigare här än i många andra länder.
- Det är flera saker som avgör prisbilden nu. Vi har en ökad export av bilar, flödet ut ökar vilket gör att det blir ett underskott på marknaden. Det finns ändå ett behov hos många att byta bil och nu väljer folk en begagnad bil, ofta ett eller två år gammal istället för en helt ny, säger Tomas Ulander.
- Räntan är också låg och många handlare har ett behov av att höja nybilspriserna. Då brukar också priserna på begagnat följa med uppåt.
Bortglömda bilar
Vi har valt ut förslag till de mest prisvärda begbilsköpen i respektive klass, småbilar, Golfklass, mellanklass, storbilar, flexbilar och suvar. Vi har tittat på tre år gamla bilar, från 2006. En hel del av dem är tidigare tjänstebilar, som ofta byts in efter tre år.
Vi har gjort urvalet med hänsyn till såväl priser och kvalitet som säkerhet, rostskydd och funktionalitet.
Förutom de bästa köpen i varje klass har vi också tittat på några vassa konkurrenter. Frågan har helt enkelt varit: var hittar du mest bil för pengarna
bland treåringarna?
Däremot har vi struntat helt i märkesstatus. För vissa bilköpare är det viktigt att sola sig i glansen av ett premiummärke. Men då får man i regel också betala dyrt för statusen. Därför saknas också BMW, Mercedes, Audi, Jaguar och Lexus när vi utser bästa köp. Franska bilar har varit prisvärda
köp som nya. Men kvalitetsmissar har gjort att de franska bilarna inte känns lika attraktiva som begbilsköp. Därför är det bara en fransk bil med bland de 30 bilar vi tipsar om här.
Flera av modellerna är lite bortglömda bilar, vilket ofta gör dem prisvärda. Andrahandsvärdet är då inte på topp, vilket begköparen kan utnyttja. Exempel på sådana bilar är Peugeot 607, Skoda Superb, Opel Vectra och Saab 9-5.
Bilprovningen har inte någon statistik på så pass nya bilar som modellår 2006. Men tidigare resultat ger en indikation om hur bra eller dålig kvaliteten är. Ingen av de sex bilar som vi valt ut som bästa köp i klassen har fått dåliga besiktningsresultat under tidigare år.
Vi startar med att publicera de två bästa modellerna i småbilsklassen och golfklassen - Toyota Yaris och Volkswagen Golf - i dag och fortsätter de fyra övriga under tisdag och onsdag.
- Priserna har stabiliserat sig jämfört med turbulensen under hösten och vintern. Vi kan se att upp till tre år gamla bilar i vissa fall har ökat i pris. En anledning är att många handlare har begagnatbrist. Det säljs för få nya bilar, vilket gör att handlarna inte får in så många inbytesbilar. Det kan hålla uppe priserna något, säger Ola Fagerstedt, vd på värderingsföretaget
Inter-Global.
Han ser dock en risk för de generalagenter eller återförsäljare som sitter med stora lager av nybilar.
- Förr eller senare måste de sänka priserna ordentligt för att bli av med dessa bilar. Att ge ökade rabatter på nybilspriset påverkar också priset på begagnade bilar nedåt, säger Ola Fagerstedt.
Avstannad privatimport
Just nu säljs det alltså väldigt få nya bilar. Kommer 2009:orna att bli mer efterfrågade och därmed dyrare på begagnatmarknaden inom några år?
- Ja, dyrare än vad de kanske skulle vara annars, det är rimligt att tro det. Utbudet av begagnade bilar blir då för litet i förhållande till vad den svenska marknaden behöver, säger Ola Fagerstedt.
Det tror också Tomas Ulander, begagnatansvarig på Motorbranschens riksförbund (MRF).
- Om nybilsförsäljningen är fortsatt svag kan trycket öka på begagnat istället. Det fi nns en tendens till prisökning så det kan nog bli så att begbilarna ökar i pris eller i alla fall inte minskar så mycket. Prisraset har planat ut, speciellt vad det gäller svenska bilar som Volvo V70 och Saab 9-5, säger han.
Privatimporten till Sverige av begagnade bilar har nästan helt stannat av. Istället exporteras begbilar till bland annat Tyskland. Tvärtom mot vad som gällde för några år sedan. Den svaga kronan har gjort att begagnade bilar är billigare här än i många andra länder.
- Det är flera saker som avgör prisbilden nu. Vi har en ökad export av bilar, flödet ut ökar vilket gör att det blir ett underskott på marknaden. Det finns ändå ett behov hos många att byta bil och nu väljer folk en begagnad bil, ofta ett eller två år gammal istället för en helt ny, säger Tomas Ulander.
- Räntan är också låg och många handlare har ett behov av att höja nybilspriserna. Då brukar också priserna på begagnat följa med uppåt.
Bortglömda bilar
Vi har valt ut förslag till de mest prisvärda begbilsköpen i respektive klass, småbilar, Golfklass, mellanklass, storbilar, flexbilar och suvar. Vi har tittat på tre år gamla bilar, från 2006. En hel del av dem är tidigare tjänstebilar, som ofta byts in efter tre år.
Vi har gjort urvalet med hänsyn till såväl priser och kvalitet som säkerhet, rostskydd och funktionalitet.
Förutom de bästa köpen i varje klass har vi också tittat på några vassa konkurrenter. Frågan har helt enkelt varit: var hittar du mest bil för pengarna
bland treåringarna?
Däremot har vi struntat helt i märkesstatus. För vissa bilköpare är det viktigt att sola sig i glansen av ett premiummärke. Men då får man i regel också betala dyrt för statusen. Därför saknas också BMW, Mercedes, Audi, Jaguar och Lexus när vi utser bästa köp. Franska bilar har varit prisvärda
köp som nya. Men kvalitetsmissar har gjort att de franska bilarna inte känns lika attraktiva som begbilsköp. Därför är det bara en fransk bil med bland de 30 bilar vi tipsar om här.
Flera av modellerna är lite bortglömda bilar, vilket ofta gör dem prisvärda. Andrahandsvärdet är då inte på topp, vilket begköparen kan utnyttja. Exempel på sådana bilar är Peugeot 607, Skoda Superb, Opel Vectra och Saab 9-5.
Bilprovningen har inte någon statistik på så pass nya bilar som modellår 2006. Men tidigare resultat ger en indikation om hur bra eller dålig kvaliteten är. Ingen av de sex bilar som vi valt ut som bästa köp i klassen har fått dåliga besiktningsresultat under tidigare år.
Vi startar med att publicera de två bästa modellerna i småbilsklassen och golfklassen - Toyota Yaris och Volkswagen Golf - i dag och fortsätter de fyra övriga under tisdag och onsdag.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur många beg. bilar är det som exporteras
och av vilken storlek/prisklass ?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.