Med extra utrustning för över 75 000 kronor har Volvo V60 blivit långteststallets dyraste bil. Men för pengarna har vi fått mycket som gör den extra avspänd och trevlig att köra.
I Volvo V60 sitter vi inbäddade bland säkerhetssystem. Den adaptiva farthållaren är perfekt på raka, snabba vägar – den håller inställt avstånd till framförvarande bil och föraren kan glömma både gaspedal och broms. Döda vinkel-varnaren håller uppsikt bakåt. Filvarnaren slår larm om vi glömmer blinka innan vi byter körfält. Regnsensorn slår på torkarna.
Automatlådan sköter växlingen. Skulle föraren slöa till börjar strax Driver Alert-systemet pipa och uppmanar till en paus.
Vi har inte varit nära att köra på någon fotgängare och inte heller att krocka i någon bilkö men Volvon klarar att bromsa och undvika även sådana faror utan förarens hjälp (förutsatt att farten är tillräckligt låg).
Det bästa med Volvo V60 kostar emellertid inget extra och det är en härlig grundkomfort. Ljudnivån är låg och fjädringen bekvämt fast utan att vara stötig. Alla testförare sitter perfekt i Volvon, vars förarstol även går att vinkla om i framkant.
Volvons köregenskaper håller hög klass. Den lilla turbomotorn är bara på 1,6 liter men har en imponerande styrka. Motorn matchas perfekt av den sexstegade, automatväxlade lådan som jobbar helt ryckfritt. Den ser till att föraren alltid har maximal kraft till förfogande.
V60 är tillräckligt rymlig för en liten familj, men som långfärdsbil för fem eller storvuxna passagerare passar den inte. Utrymmet i baksätet låter inte tre passagerare sitta bekvämt. Sätet är skönt för två men de sitter ganska djupt i bilen och har ingen vidare sikt.
Bagageutrymmet passar nog bättre för golfbagar än för en semesterpackning. Det är slätt och lättlastat med låg tröskel, men inte särskilt högt. En del utrymme tas upp av en kassett med ett nylonnät som kan spännas upp som skydd mot last på glid.
Under lastgolvet finns ett litet extra utrymme för småprylar. Däremot saknas reservhjulsbalja. Att ett extra hjul höjer säkerheten anser man uppenbarligen inte hos Volvo. Den som inte vill resa utan reservhjul tvingas alltså att lägga det bland övrig last eller inne i bilen. Hur säkert är det?
Klicka här för att läsa mer om semestertestet med årets långtestbilar.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo V60 T4Betyg
Plus: Automatlådan, sittkomforten, ljudkomforten, motorn.
Minus: Ingen reservhjulsbalja, litet lastrum.
Baspris: 268 900 kr.
Extra utrustning: Momentum-paket 30 000 kr, powershift automatlåda 17 900 kr, metalliclack 7 000 kr, Driver Support-paket 18 000 kr, elinfällbara backspeglar 1 900 kr, eluttag i bagagerum 500 kr, avstängningsbar passagerarkrockkudde 600 kr.
Testbilens pris: 344 800 kr.
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti och 1–7 års vägassistans.
Skatt: 1 485 kr.
Mått och vikt: L 463/B 186/H 148 cm. Axelavstånd 278 cm. Tjänstevikt 1 664 kg. Maxlast 440 kg varav 75 kg på taket. Bagagevolym 430–1 241 l.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad med dubbla överliggande kamaxlar och variabla ventiltider. Volym 1 595 cm3. Effekt 180 hk vid 5 700 v/min. Vridmoment 240 Nm mellan 1 600 och 5 000 v/min.
Transmission: Sexstegad automatväxlad låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 7,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 175 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,2 s. Toppfart 220 km/tim.
Betyg i EuroNCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: 4.
Ljusbetyg halv/hel: 5/4.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Väldigt fin bil. Dock litet höga utsläpp.
Dessutom verkar Volvo närma sig MB beträffande prisnivån.
Just nu får man en C180 under 300 tkr med en del av Volvons extrautr som standard. Men som sagt, verkar vara bästa volvon på länge.
Lite nervös blir man dock, hur kul blir det för andrahandsköparen när alla säkerhetssystem börjar krångla..
De kommer nog med all säkerhet att tvärdö så fort de sätter sig i bilen? För säkerhetssystemen kommer ju garanterat att totalt braka samman efter 4-5 år, bilen kommer då köra iväg av sig själv in närmsta vägg.
Eller hur var det nu..? ;) Med samma logik så borde ju alla bilar med elektronisk startspärr vara ekonomiska katastrofer. Eller allt annat som inte styrs av vev eller vajer.
Tror nog inte så mycket kommer hända. Skulle något mot förmodan gå sönder så får man väl byta det? Ungefär som allt annat. Är man paranoid kan man väl köpa en bil utan elektronik. Hör att Sandero är en bra bil ;)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.