Som en av de första biltidningarna i världen har Vi Bilägare provkört nya Volvo XC90. Här är ett utdrag ur rapporten.
Volvos ambition med nya XC90 har varit skyhög; bilen skulle bli säkrast och miljövänligast i sin klass. I många avseenden har man lyckats men det finns detaljer som väcker frågor.
– Nervös? Ja, jag borde väl vara det egentligen, säger Volvo personvagnars vd Håkan Samuelsson när jag springer ihop med honom i samband med första provkörningen av nya XC90.
– Om det här spricker så är det nog kört med allt, konstaterar Samuelsson torrt. Fast det tror jag inte att det gör!
Läs också: Historien om succén Volvo XC90
Vi ska provköra den första helt nya Volvon på väldigt länge. Instrumenteringen är helt ny, tydlig och fungerar väldigt bra. Där mätarna vanligen brukar sitta är det kolsvart. Nyckelfritt tändningslås är standard och motorn startas med ett vred på mittkonsolen. Då tänds också de digitala instrumenten. Rattspakarna är nya och betydligt mindre plastiga i känslan än de gamla. Överlag är interiören väldigt elegant i de topputrustade bilar vi får provköra. Massor av läder, fina sömmar, eleganta träinläggningar och skön, distinkt och dyr känsla i knappar och rattar.
Åkkomforten är hög, köregenskaperna fina och utrymmena generösa men vi har också invändningar! Läs mer om dem i hela provkörningen som du hittar i Vi Bilägare nr 3. Finns i din kiosk den 24 februari!
Diskutera: Vad tycker du om XC90?
– Nervös? Ja, jag borde väl vara det egentligen, säger Volvo personvagnars vd Håkan Samuelsson när jag springer ihop med honom i samband med första provkörningen av nya XC90.
– Om det här spricker så är det nog kört med allt, konstaterar Samuelsson torrt. Fast det tror jag inte att det gör!
Läs också: Historien om succén Volvo XC90
Vi ska provköra den första helt nya Volvon på väldigt länge. Instrumenteringen är helt ny, tydlig och fungerar väldigt bra. Där mätarna vanligen brukar sitta är det kolsvart. Nyckelfritt tändningslås är standard och motorn startas med ett vred på mittkonsolen. Då tänds också de digitala instrumenten. Rattspakarna är nya och betydligt mindre plastiga i känslan än de gamla. Överlag är interiören väldigt elegant i de topputrustade bilar vi får provköra. Massor av läder, fina sömmar, eleganta träinläggningar och skön, distinkt och dyr känsla i knappar och rattar.
Åkkomforten är hög, köregenskaperna fina och utrymmena generösa men vi har också invändningar! Läs mer om dem i hela provkörningen som du hittar i Vi Bilägare nr 3. Finns i din kiosk den 24 februari!
Diskutera: Vad tycker du om XC90?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Svenssons våta dröm... Men mest avgörande är väl hur den slår i USA och det ska bli intressant att se om köparna dör kan tänka nytt vad det gäller motorerna.
Måste väl snart vara hundrade gången man ser artiklar på XC90, orka...!!!!
Ännu en terrängbil utan terrängegenskaper. Totalt onödig bil, ska du inte köra i på ensliga skogsvägar eller dra tungt köp en V70 istället. Ska du det köp en med riktig fyrhjulsdrift och lågväxel. Dessa stadsbilar är totalt meningslösa som jag ser det.
Dollargrin framme... men 4-cylindriga motorer undertill. För mycket SUV, för lite annat.
Är inget Volvo-fan alls men som svensk så hoppas jag naturligtvis på att denna blir en hit; både för företagets fortlevnad och för vårat lands skull. Trist att det finns svenskar som uppenbarligen hoppas på det motsatta. Samma visa var det ju under Saabs långa dödskamp... Men sorry alla dödgrävare; den här kommer att sälja en masse.
Nåväl, inte jättesnygg exteriört kanske men den har iaf fall en front som inte ser ilsken ut som de tre premiumtyskarnas motsvarigheter. Stilig invändigt dock, men själv är jag lite skeptisk till att allt ska skötas från pekskärmar.
Gillar inte bilmodellen och den är för dyr tycker jag. Har läst pris någonstans på omkring 500.000.
Men det finns säkert en hel del som bara måste köpa denna bilen och det är bra för Volvo. Volvo skrattar säkert hela vägen till banken.
Gillar normalt inte SUV:ar, men denna Volvon är fantastiskt snygg tycker jag.
Denna bilen kommer att sälja som smör för folk som har råd. Ganska konstigt, förr köpte man en sportbil för att visa att man har pengar, idag är det Landrover eller någon annan stor onödigt stor och dyr SUV. Gillar inte alls utvecklingen med SUV och fyrhjulsdrift som pågår. Onödiga utsläpp. Dessutom skyms sikten för oss med vanliga personbilar. Det känns också som när vi kommer upp i XC90 storlek på SUV:arna så pratar vi över 2 tons vikt för att antagligen 95% av tiden transportera en person som antagligen skall åka till sitt kontorsarbete.
Med över 16,000 beställda så lovar det gott för Volvo!
Den blir populär i Sverige och förmodligen i hela Europa för de fåtal som har råd. Om inte några oväntade problem dyker upp med kvaliteten. Och det är väl bra så. Marknaden i USA och ev. Kina är dock ett frågetecken, där är det fortfarande svårt med 4-cylindriga motorer i lyxbilar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.