Volvo fortsätter att visa upp nya XC 90 bit för bit innan lanseringen senare i år. Nu är det den väntade hybrid-drivlinan som presenteras. Precis som i V60 PHEV handlar det om en förbränningsmotor som driver framhjulen medan en elmotor tar hand om bakhjulsdriften. Till skillnad från V60 PHEV drivs den konventionella förbränningsmotorn i XC90 av bensin och är överladdad med både kompressor och turbo för att erbjuda mer kraft på lägre varv.
Bensinmotorn ger 320 hästkrafter, tillsammans med de 80 som elmotorn bidrar med blir den totala effekten 400 hästkrafter. Maximalt vridmoment ska vara 640 newtonmeter. Volvo skriver att XC90 Twinengine T8 kommer att kunna köras helt på el i 40 kilometer. I hybridläge beräknas koldioxidutsläppet till 60g/km, några förbrukningssiffror har ännu inte offentliggjorts.
Övriga nyheter om bilen, som släppts i och med presentationen av plug in-drivlinan i dag, är fyra övriga motoralternativ. Två dieslar, D4 och D5, kommer inledningsvis att vara aktuella för XC90. D4 får 190 hästkrafter, 400 newtonmeter och en förbrukning på cirka 5 l/100 Km. Dubbelturbomotorn D5 ger 225 hästkrafter, 470 newtonmeter och förbrukar cirka 6l/100 Km.
Bensinmotorerna får beteckningarna T5 och T6. T6 är samma kompressor- och turboladdade motor som i plug in-hybriden T8 med 320 hästkrafter och 400 newtonmeter i vridmomnent. T5-motorn kommer ge 254 hästkrafter och 350 newtonmeter i vrid, några förbrukningssiffror finns ännu inte för bensinmotorerna.
Diskutera: Vilken drivlina tror du blir mest populär i nya Volvo XC90?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Spännande fast jag tror ju knappast att förbrukningen lär bli sensationell när bilen är tung och man plockar så mycket effekt ur en liten bensinmotor. Sker mycket nu så det kan nog finnas en god chans till att bilarna år 2020 lär förvåna oss rejält. ( frågan är kanske bara hur!? )
Förbrukningssiffrorna kommer sen att avgöra vilka motorer som säljer bäst men i vanlig ordning så lär hybriden troligtvis bli väldigt dyr så jag tror att dieselmotorerna kommer att dominera även framöver i så stora bilar.
Är det för övrigt inte märkligt att Volvo kallar en ännu icke utgiven modell för 2014 ? Säljer man inte bilar idag utav modellår 2015 ?
Tänk om Volvo hade gått i bräschen och faktiskt skrivit rätt årtal på bilarna och ändrat dagens så smått förvirrade system att man kan köpa 2015 bilar från Q3 2014. Fast tror att det är mer sannolikt på ett tryckfel/misstag här.
Men som Mistro skriver, det är mkt kul på gång, och Volvo är en av dessa.
Personligen hade jag sett att fokus legat på standarlisering av laddare och driftstid än att jaga HK.
Men klarar man sig inom 5-6 mil per laddning och att det går att hålla 120 km/h så det går att köra på bara el på motorvägen så tror jag mkt är vunnet, både ekonomi och miljö.
Hänger inte med riktigt, vad är det för "hybrid light" funktion som denna inte har som Toyota har?
Denna kan väl laddas av motorn samt har bromskraftåtervinning, har ett hybridläge (som tex inte i3 har), kan köras på el eller bara förbränningsmotor när elen tagit slut.
@ Leifer...
Då är jag med.
Tycker iofs att alla ska vara plug-in som standard, men har dålig koll på hur mkt det faktiskt gör på slutpriset och varför det kostar så mkt extra.
Hade varit coolt att se om dom kombinerar detta med KERS (tror jag det hette) som borde hjälpa till med acceleration och spara el/bensin.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.