Volvo släpper ytterligare information om nya XC90.
Nu släpper Volvo informationen om tekniken som lurar bakom den stora skärmen i XC90:s instrumentbräda. En detalj som många säkert lade märke till när de första pressbilderna dök upp förra veckan.
Förra veckan släppte Volvo de första officiella bilderna på nya XC90. Hypen är stor kring denna bil och hittills har vi bara fått se interiören. Volvo fortsätter på det spåret och visar oss nu mera av bilen infotainmentsystem.
Vi lade ganska direkt märke till det ”stående” formatet på XC90:s infotainmentskärm. Liksom i Tesla Model S är tanken att ge föraren associationer till en surfplatta, alltså en skärm som ger dig tillgång till flera funktioner. På detta vis trollas den uppsjö av knappar, som moderna bilar dragits med i allt för många år, bort.
Den stående skärmen ska ge föraren och passagerarna tillgång till ”molntjänster”, vilka det skulle kunna tänkas vara är inget som nämnts ännu. Däremot säger Volvo att nya XC90 kommer att ha världens första inbyggda system för att betala parkeringsavgifter, Park and Pay och att systemet kan ”kopplas ihop” med Apple-produkter. Exakt hur detta ska ske och om det finns några nyheter i detta återstår även det att se. Som vi rapporterat tidigare har Apples Carplay nämnt i Volvo-sammanhang tidigare.
Det gränssnitt, alltså grafiken och funktionerna, i nya XC90:s infotainment bygger på Volvos Sensus-upplägg. Det har tidigare inneburit en egen webbläsare som stödjer Java och HTML5 samt en egen lösning för Google och e-post.
Den stora inbjudande skärmen skulle kunna ta förarens fokus från vägen men här kan kanske nya rattknappar och förbättrad röstigenkänning avhjälpa sådana faror. En del av informationen kommer att även att projiceras i nederkant av bilens framruta.
Diskutera: Vad tycker du om tekniken i nya Volvo XC90?
Vi lade ganska direkt märke till det ”stående” formatet på XC90:s infotainmentskärm. Liksom i Tesla Model S är tanken att ge föraren associationer till en surfplatta, alltså en skärm som ger dig tillgång till flera funktioner. På detta vis trollas den uppsjö av knappar, som moderna bilar dragits med i allt för många år, bort.
Den stående skärmen ska ge föraren och passagerarna tillgång till ”molntjänster”, vilka det skulle kunna tänkas vara är inget som nämnts ännu. Däremot säger Volvo att nya XC90 kommer att ha världens första inbyggda system för att betala parkeringsavgifter, Park and Pay och att systemet kan ”kopplas ihop” med Apple-produkter. Exakt hur detta ska ske och om det finns några nyheter i detta återstår även det att se. Som vi rapporterat tidigare har Apples Carplay nämnt i Volvo-sammanhang tidigare.
Det gränssnitt, alltså grafiken och funktionerna, i nya XC90:s infotainment bygger på Volvos Sensus-upplägg. Det har tidigare inneburit en egen webbläsare som stödjer Java och HTML5 samt en egen lösning för Google och e-post.
Den stora inbjudande skärmen skulle kunna ta förarens fokus från vägen men här kan kanske nya rattknappar och förbättrad röstigenkänning avhjälpa sådana faror. En del av informationen kommer att även att projiceras i nederkant av bilens framruta.
Diskutera: Vad tycker du om tekniken i nya Volvo XC90?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är sannolikt en mycket bra pekskärm med ergonomiskt utvecklad mjukvara, men det taktila saknas ju alltid, så man är tvungen att släppa blicken från vägbanan. Röststyrningen kanske hjälper upp det hela - om man kommer ihåg kommandona och att de då helst är på svenska (eller åtminstone accepterar "svensk" engelska).
Varför denna vurm för Apples produkter? De må vara bra men är definitivt inte alltid bäst. Och vill man hamna i ett väldigt låst system?
Många knappar behöver inte vara någon nackdel om de är olika utformade och vettigt grupperade.
Jag brukar jämföra med min gamla mikrougn som har fler knappar än någon annan, men just därför är den mest lättanvända ugn jag någonsin använt, trots ett otal funktioner. Min nya är snarast en ergonomisk katastrof med sin hopklumpade, fnuttiga knappar.
Med tanke på att det sålts ca 800 miljoner iOS prylar så är det inte så konstigt att man bygger in stöd för att koppla samman en iOS pryl med bilens infotainment.
Det vore hål i huvudet att inte leverera stöd för detta på en ny bil år 2014, speciellt när Apple serverar billtillverkare, eller tillverkare av infotainment system ett färdigt paket på hur "ihopkopplingen" kan implementeras snyggt.
Så vi som kör med Android, kan inte använda detta nya parkeringssystem öht?
I så fall verkligen "hål i huvudet" av Volvo med tanke på androids segertåg de senaste åren parat med IOS alltmer minskande marknadsandel.
Apple CarPlay är ett tillval, man kan använda vilken telefon som helst via Bluetooth och AUX. Funkar lika bra ;-)
Men det är väl inte en pekskärm? Bara för att den ersatt en massa knappar så kan man styra skärmen från ett reglage. Är det inte så det fungerar?
Jo det är en pekskärm. Det såg jag på en annan sida.
@Rålle
Den dagen google lanserar ett färdigt paket/koncept likt Apple gjort så kommer vi nog se det spridas fort.
Tills dess får vi nog nöja oss med det som finns, dvs aux och blåtand eller appar som görs av biltillverkaren.
Nu när datorn i bilen även fått skärm och knappar borde den kunna visa alla felkoder i klartext på landets språk.
Nänä Thommys, att kolla fel på bilen vill nog fortfarande verkstäderna ha monopol på för där tjänar de stora pengar. Att koppla upp datorn till bilen på en verkstad kostar nog oftast över 1000-lappen än under och detta kostar det även om inget fel hittas eller om de hittar fel som man redan visste om innan de kopplar upp bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.