Tolv år sedan första generationens XC90 gjorde debut hoppas Volvo återupprepa succén med storsuven. Den nya bilen är en stilrent designad koloss och enligt Volvo själva den lyxigaste bil som rullat ut från en Volvo-fabrik.
Det mest nyskapande med nya XC90 är att den är den första bilen som byggs på Volvos egenutvecklade skalbara plattform SPA. Storsuvens dimensioner och andra mer hårda fakta är tyvärr inte kända ännu. Här följer dock ett axplock av vad som hittills kommit ut från Volvoledningen om bilen:
Den drivlina vi vet mest om i dagsläget är den i laddhybriden T8. Precis som i V60 PHEV handlar det om en förbränningsmotor som driver framhjulen medan en elmotor tar hand om bakhjulsdriften. Till skillnad från V60 PHEV drivs förbränningsmotorn i XC90 av bensin och är överladdad med både kompressor och turbo för att erbjuda mer kraft på lägre varv. Bensinmotorn ger 320 hästkrafter, tillsammans med de 80 som elmotorn bidrar med blir den totala effekten 400 hästkrafter. Maximalt vridmoment ska vara 640 newtonmeter. Volvo skriver att XC90 Twinengine T8 kommer att kunna köras helt på el i 40 kilometer. I hybridläge beräknas koldioxidutsläppet till 60g/km, några förbrukningssiffror har ännu inte offentliggjorts.
Två dieslar, D4 och D5, kommer inledningsvis att vara aktuella. D4 får 190 hästkrafter, 400 newtonmeter och en förbrukning på cirka 5 l/100 Km. Dubbelturboladdade D5 ger 225 hästkrafter, 470 newtonmeter och förbrukar cirka 6l/100 Km.
Bensinmotorerna får beteckningarna T5 och T6. T6 är samma kompressor- och turboladdade motor som i plug in-hybriden T8 med 320 hästkrafter och 400 newtonmeter i vridmoment. T5-motorn kommer ge 254 hästkrafter och 350 newtonmeter i vrid, några förbrukningssiffror finns ännu inte för bensinmotorerna.
I kupén ryms sju passagerare omgärdade av en lyxig inredning med mjukt läder och inslag av trä. Instrumenteringen är i stort befriad från knappar och en stor läsplatte-liknande skärm har i stället tagit över knapparnas funktioner. Sittdynans längd och framstolarnas sido- och svankstöd är justerbart i standardutförande. Mittenraden har individuellt justerbara ryggstöd och hela raden kan skjutas i längdled. De två stolarna längst bak tillåter resenärer med maxlängden 170 centimeter.
Förutom autobromsen som lärt sig bromsa för bilar, cyklister och fotgängare i dagsljus såväl som i mörker finns även ett system som förhindrar kollision vid vänstersväng. Bilen upptäcker helt enkelt den mötande bilen om föraren inte gör det och aktiverar sedan bromsarna.
Mer nyheter om bilen i nästa nummer av Vi Bilägare.
Diskutera: Vad tycker du nya Volvo XC90?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja man kan skämtsamt säga "en rejäl degklump", men när man ser alla detaljbilder, en komplicerad konstruktion med många delkomponenter, måtte allt nu klaffa och hålla hög kvalitet! Hoppas VOLVO får en stor framgång med denna nya plattform och efterföljande modeller!
Ser riktigt sober ut, elegantare än tyskarna men inte riktigt i Range Rover-klass...
Skönt att de återgått till ett lite mer kantigt formspråk och inte spunnit vidare på XC 60:s böljande design, hoppas detta återspeglar sig i kommande modeller från Volvo.
Många riktigt trevliga detaljer. För att nämna några - svensk flagga på stolens sida, "since 1959" står inpräntat på fästet till bältet, moderniserat järnmärke ser väldigt fräscht ut, lite rakare karosssidor ger "back to the roots" känsla. Helhetsintrycket är mycket gott.
Det finns också lite detaljer jag inte gillar, lyktorna är en sådan som är lite BMW med knycken och jag gillar definitivt inte att backspeglarna på franskt lågprismanér sitter på arm riktad nedåt. De små dimljusen längst ner i fronten känns inte så nytänkande, på min V40 har jag ju DRL-strimmor i LED, mycket snyggare och modernare.
Skenheligt när det gäller motorutbudet bara. Om de vore ute efter att vara mer måna om förbrukning så hade de förstås presenterat ett laddhybridalternativ med mindre grundmotor. Ingen, INGEN, behöver 400 hk. Halva effekten med halva förbrukningen är helt rimligt, och när grundbilarna ändå kostar vad de kostar så finns kunderna också. Dåligt beslut Volvo.
Jodå. Amerikanarna behöver 400hk.
Instrument panelen är inte snygg. Tack men Nej tack. Range Rover 2014 med bensin v8. Ja tack.
Från att ha använt varenda trenddetalj som gått att uppbringa - höga plåtsjok längs sidorna med glas-stripes istället för sidofönster, usla innerutrymmen - så har man nu backat rejält. Om man undantar en del detaljer som strålkastarna, så skulle det vara svårt för en som aldrig sett en Volvo att avgöra om detta eller föregångaren är den senaste modellen.
Interiören verkar genomtänkt och definitivt lyxig - kanske lite väl lyxig för svensk smak. Funkar säkert bra i staterna och inte minst i bling-bling-Kina.
Det är bara att konstatera att Volvo är fast beslutna om att fortsätta sin strävan att lämna målgruppen medelsvensson till andra tillverkare medan Volvo tar hand om direktörerna och cheferna. Såg just ett nyhetsinslag där chefen för Volvos storbilar glatt medgav att Volvo tänker höja sina priser och tillverka dyra och exklusiva bilar för en publik som har råd att betala. Helt klart är siktet den stora Kina-marknaden med många nyrika, men även Ryssland där de rika blir allt rikare och de fattiga blir fattigare.
Med Volvos försäljningsvolymer så behöver man ta bra betalt för att gå med vinst.
Såg nånstans att denna modell börjar på 498000.
Grundpriset blir 495000kr. 50% av produktionen ska säljas i USA och Kina. SvD.se/naringsliv
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.