Nästa artikel
Renault Mégane - Årets bil har blivit en i mängden
Provkörning

Renault Mégane - Årets bil har blivit en i mängden

Publicerad 27 november 2008 (uppdaterad 16 december 2013)
För sex år sedan blev Renault Mégane Årets Bil och det be­­rodde till stor del på den djärva designen. Men linjerna var lite för vågade. När Mégane nu kommer i sin tredje version har den blivit en diskret bil i mängden.
Jag flanerade längs bygatan när en grå bil körde om mig. Det var en bil som jag aldrig sett förr, ganska snygg, men av vilket märke? Jag hann inte se och kom inte på det. Subaru kanske…eller nån korean?

En bit längre bort hade bilen stannat vid vägkanten. När jag kom närmare såg jag Renault-romben.

Nya Mégane gör då inget större väsen av sig. Bortsuddad är före­trädarens säregna, personligt mejslade profil med den rundade, rakställda bakrutan. Den gillade vi journalister skarpt när den kom hösten 2002 och ett par månader senare blev den vald till Årets Bil 2003.
Även nya Mégane kom visserligen med bland finalisterna i årets omröstning, men den får nog svårt att upprepa bravaden att vinna.

Vinnande stil

Trots att Renault Mégane blivit tråkigare att titta på, har den ändå vunnit på sin nya stil. Bagageutrymmet är lättare att lasta tack vare en riktig halvkombilucka och rymmer hela 75 liter mer än förut. 405 liters lastvolym är bättre än hos de flesta rivaler. Karossen har vuxit med någon decimeter och hjulaxlarna sitter en centimeter bredare isär, men utrymmena i kupén verkar tämligen normala för klassen. Karlar över 180 centimeter sitter rätt inkilade i baksätet.

Under den nya karossen är Mégane till stor del identisk med sin företrädare och Renault har också använt komponenter från både Laguna och andra modeller för att hålla nere kostnaderna. Men även om bilen är äldre undertill så har det mesta som går att se och ta på blivit nytt. Interiören är luftig med en snyggt formad, lite konvex instrumentbräda. Plastytorna känns emellertid ganska billiga att fingra på.
Sätena håller däremot god kvalitet och är skönt fasta. Förarsätet går att justera hela sju centimeter i höjd så varken långa eller korta förare lär få några större bekymmer att hitta en bra körställning.

Fel däck

Gamla Mégane var en av de tystaste bilarna i klassen och även den nya rullar lågmält - åtminstone på de danska provkörningsvägarna. Dieselmotorn hörs praktiskt taget inte i farter runt 90-100 km/tim. Fjädringen är komfortabelt mjuk, men hur det är med väghållningen är en fråga som måste utredas under flera mil och tester än vad vi hittills kunna köra.

Vid ett svängprov - som runt ett hinder på vägen - under testet av alla Årets Bil-kandidater på ett danskt flygfält skämde Mégane ut sig genom att sladda våldsamt i farter som värsta rivalen, nya VW Golf, klarade utan problem. ESP-systemet, som blir standard i Sverige, gick in alldeles för sent. Renaults tekniker skyllde på att testbilen rullade på fel däck, Bridgestone Potenza med dimension 225/45 18. Rena sportdäcken, men varning för dem!

Snålare, renare

Flera motorer flyttas över från gamla modellen till nya, men maskinerna har fintrimmats för att bli snålare och renare. 70 procent av alla Mégane-köpare i Europa väljer diesel och fyra maskiner, från 85 till 110 hk, klarar gränsen 120 gram koldioxid per kilometer.

Den svenske importören sätter stort hopp till dieseln på 1,5 liter med 110 hk. Den klarar sig med 0,46 liter/mil och hamnar precis på gränsen för miljöbilar. Vridmomentet är kraftigt, 240 newtonmeter, och utvecklas vid låga varvtal vilket gör motorn lättkörd och villig.

Hur de svenska bilarna ska utrustas är inte bestämt men det finns mycket prylar att välja på.  Ett kort istället för nyckel som öppnar och startar bilen, förstås - det har Renault haft länge. Navigation, kraftfulla ljudsystem - sånt är numera självklar extrautrustning i lilla mellanklassen.

Hel familj

År 2002 blev Renault Mégane den första bil i klassen som erövrade fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Efterträdaren har blivit ännu säkrare, lovar tillverkaren. Bland annat har framstolarna fått nackskydd som motverkar pisksnärtskador.

Liksom tidigare blir även nya Mégane en hel familj. På bilsalongen i Paris nyligen visades en spänstig coupé och inom de närmaste åren kommer även en kombi, sedanmodell, cabriolet och kanske en liten crossover med suv-stuk. Sex modeller ska finnas år 2010, avslöjar Renault.

Relaterade bildspel

Renault Mégane

Pris: Ej bestämt.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Säljstart: Mars 2009.
Mått, cm: L 430/B 181/H 147, axelavstånd 264 cm.
Motorer: Fem dieselar från 85 till 160 hk. Tre bensinmotorer från 100 till 180 hk.
Provad motor: Fyrcylindrig turbodiesel, 1 461 cm3. Effekt 110 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 240 Nm vid 1 750 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 10,5 s. Toppfart 190 km/tim.
Bränsleförbrukning: 0,46 l/mil.
CO2-utsläpp: 120 g/km.
Konkurrenter: VW Golf, Ford Focus, Peugeot 308, Citroën C4, Opel Astra, Toyota Auris, Mazda3 m fl.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.