För sex år sedan blev Renault Mégane Årets Bil. Nu kommer en ny - mer diskret - version. Vi Bilägares Marianne Sterner har provkört nykomlingen.
"Nya Mégane gör då inget större väsen av sig. Bortsuddad är företrädarens säregna, personligt mejslade profil med den rundade, rakställda bakrutan", tycker Marianne Sterner.
Renault Mégane blev Årets Bil 2002. Då berodde seger till stor del på den djärva designen. Nu är det dags för en ny version - men nya Mégane gör inte samma väsen av sig.
"Även nya Mégane kom visserligen med bland finalisterna i årets omröstning, men den får nog svårt att upprepa bravaden att vinna", tycker Marianne Sterner.
Men även om den djärva designen har fått stå tillbaka har Mégane fått en vinnande stil.
"Trots att Renault Mégane blivit tråkigare att titta på, har den ändå vunnit på sin nya stil. Bagageutrymmet är lättare att lasta tack vare en riktig halvkombilucka och rymmer hela 75 liter mer än förut. 405 liters lastvolym är bättre än hos de flesta rivaler", tycker Marianne Sterner.
Marianne Sterner är positiv till flera av förändringarna - och framhåller även Méganes motorer.
"Flera motorer flyttas över från gamla modellen till nya, men maskinerna har fintrimmats för att bli snålare och renare. 70 procent av alla Mégane-köpare i Europa väljer diesel och fyra maskiner, från 85 till 110 hk, klarar gränsen 120 gram koldioxid per kilometer", skriver Marianne Sterner.
Utdragen kommer från provkörningen av Renault Mégane i Vi Bilägare #17. Läs hela provkörningen i tidningen!
Renault Mégane blev Årets Bil 2002. Då berodde seger till stor del på den djärva designen. Nu är det dags för en ny version - men nya Mégane gör inte samma väsen av sig.
"Även nya Mégane kom visserligen med bland finalisterna i årets omröstning, men den får nog svårt att upprepa bravaden att vinna", tycker Marianne Sterner.
Men även om den djärva designen har fått stå tillbaka har Mégane fått en vinnande stil.
"Trots att Renault Mégane blivit tråkigare att titta på, har den ändå vunnit på sin nya stil. Bagageutrymmet är lättare att lasta tack vare en riktig halvkombilucka och rymmer hela 75 liter mer än förut. 405 liters lastvolym är bättre än hos de flesta rivaler", tycker Marianne Sterner.
Marianne Sterner är positiv till flera av förändringarna - och framhåller även Méganes motorer.
"Flera motorer flyttas över från gamla modellen till nya, men maskinerna har fintrimmats för att bli snålare och renare. 70 procent av alla Mégane-köpare i Europa väljer diesel och fyra maskiner, från 85 till 110 hk, klarar gränsen 120 gram koldioxid per kilometer", skriver Marianne Sterner.
Utdragen kommer från provkörningen av Renault Mégane i Vi Bilägare #17. Läs hela provkörningen i tidningen!
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
...och eftersom det är en biljournalist som skriver nämns förstås inte etanolversionen, utan bara bensin och miljövärsta drivmedlet av alla: diesel.
vad jag efterlyser i alla biltester är co2 halten för bilar med automatlåda.det skiljer ofta ett par tusen i bilskatt mellan manuell o aut. hälsn lasse åberg
En modern dieselbilar släpper ut färre halter av miljö- och hälsofarliga ämnen än bensin och etanol gör. Ett stort problem med etanol är ju den höga förbrukningen, som gör att bl a NOx-halter och CO2 är höga.
Med syntetisk diesel, som exempelvis kan framställas av hushållssopor, sjunker halterna ytterligare, så dieselmotorn har framtiden för sig - till skillnad från både bensin och etanol.
Visst har dieselMOTORN framtiden för sig! Men fossil diesel som biljournalister älskar att andas in har INTE framtiden för sig. Även dieselmotorer kan tankas med etanol. Scania och Volvo har till exempel bussar och lastbilar med dieselmotor som tankas med etanol.
Håller med 'Göinge' ni motorjournalister måste börja skärpa er! Vi moderna bilförare/-köpare är faktiskt mest intresserade av miljöprestandan, inte acc o annat larv. Dvs ange utsläppsnivåer och hjälp oss att trycka på så att vi får moderna, snåla o rena motorer. Då gäller det e g alla typer av bränslen. Journalistkåren borde fatta vilken vilken makt ni har -nyttja den!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.