Automatlådan i Frank Johanssons Nissan X-trail krånglade. Enligt verkstaden skulle ett byte kosta hela 160 000 kronor.
Nu har Nissan och Hedin Bil gått in med goodwill för att täcka större delen av kostnaden.
Varvade på höga varv
Hösten 2007 köpte Frank Johansson i Svenljunga en nästan ny Nissan X-trail med automatlåda.
Efter omkring 2,5 år och drygt 10 000 mils körning upptäckte han att automatlådan började krångla.
- Vid omkörning tappade lådan växel och motorn varvade på höga varv, berättar Frank Johansson.
- Den växlade inte upp och låg kvar på lägre växel. Jag stannade bilen och startade om motorn. Då funkade lådan som den skulle igen.
- Men samma sak hände några dagar senare och då tänkte jag att något måste göras.
160 000 kronor
Han kontaktade verkstaden på Hedin Bil i Borås.
Där fick han veta att automatlådan behövde bytas - till en kostnad av hela 160 000 kronor.
Av detta var kostnaden för växellådan 130 000 kronor och resten var kostnader för montering och demontering av växellådan.
- Helt vansinnigt, det är ju nästan lika mycket som bilen är värd. Så mycket kan jag ju inte betala, säger Frank Johansson.
Bilen hade vid tillfället gått 508 mil över garantigränsen på 10 000 mil.
Någon maskinskadeförsäkring gällde inte heller om bilen körts över 10 000 mil.
Via Hedin Bil gjorde han en goodwill-förfrågan hos Nissan.
Är hållbarheten för en automatlåda vad man kan förvänta sig i det här fallet?
- Det är inte alls vanligt att automatväxellådor går sönder efter den tiden som gäller här, säger Jenny Spets Wojarski, PR-ansvarig för Nissan Sverige.
- Man kan förvänta sig mycket längre livslängd förutsatt att bilen servas och används enligt våra rekommendationer.
Vad är det som gör växellådan så dyr att byta ut?
- Klart att priset har att göra med vilka egenskaper växellådan har. Det här är en komplicerad produkt, då blir priset högre än för en enklare produkt, säger Jenny Spets Wojarski.
- De flesta av växellådorna till våra modeller ligger i linje med övriga marknaden.
- Att kunden fått uppfattningen att han själv skulle stå för hela kostnaden är olyckligt. Det har det aldrig varit tal om.
Får betala självrisk
Nissan har nu beslutat att stå för hela materialkostnaden av växellådsbytet.
Hedin Bil kommer att stå för större delen av arbetskostnaden.
- Det är fruktansvärt mycket pengar givetvis om kunden fått betala allt själv. I och med att Nissan går in och hjälper till med det här så gör vi det också, säger Björn Olofsson, platschef på Hedin Bil i Borås.
- Vi har beslutat att kunden får betala 4 900 kr för det här, ungefär vad en självrisk skulle kosta. Resten går vi in och står för.
Diskutera: Vad tycker du om fallet med Frank Johanssons Nissan X-tral?
Varvade på höga varv
Hösten 2007 köpte Frank Johansson i Svenljunga en nästan ny Nissan X-trail med automatlåda.
Efter omkring 2,5 år och drygt 10 000 mils körning upptäckte han att automatlådan började krångla.
- Vid omkörning tappade lådan växel och motorn varvade på höga varv, berättar Frank Johansson.
- Den växlade inte upp och låg kvar på lägre växel. Jag stannade bilen och startade om motorn. Då funkade lådan som den skulle igen.
- Men samma sak hände några dagar senare och då tänkte jag att något måste göras.
160 000 kronor
Han kontaktade verkstaden på Hedin Bil i Borås.
Där fick han veta att automatlådan behövde bytas - till en kostnad av hela 160 000 kronor.
Av detta var kostnaden för växellådan 130 000 kronor och resten var kostnader för montering och demontering av växellådan.
- Helt vansinnigt, det är ju nästan lika mycket som bilen är värd. Så mycket kan jag ju inte betala, säger Frank Johansson.
Bilen hade vid tillfället gått 508 mil över garantigränsen på 10 000 mil.
Någon maskinskadeförsäkring gällde inte heller om bilen körts över 10 000 mil.
Via Hedin Bil gjorde han en goodwill-förfrågan hos Nissan.
Är hållbarheten för en automatlåda vad man kan förvänta sig i det här fallet?
- Det är inte alls vanligt att automatväxellådor går sönder efter den tiden som gäller här, säger Jenny Spets Wojarski, PR-ansvarig för Nissan Sverige.
- Man kan förvänta sig mycket längre livslängd förutsatt att bilen servas och används enligt våra rekommendationer.
Vad är det som gör växellådan så dyr att byta ut?
- Klart att priset har att göra med vilka egenskaper växellådan har. Det här är en komplicerad produkt, då blir priset högre än för en enklare produkt, säger Jenny Spets Wojarski.
- De flesta av växellådorna till våra modeller ligger i linje med övriga marknaden.
- Att kunden fått uppfattningen att han själv skulle stå för hela kostnaden är olyckligt. Det har det aldrig varit tal om.
Får betala självrisk
Nissan har nu beslutat att stå för hela materialkostnaden av växellådsbytet.
Hedin Bil kommer att stå för större delen av arbetskostnaden.
- Det är fruktansvärt mycket pengar givetvis om kunden fått betala allt själv. I och med att Nissan går in och hjälper till med det här så gör vi det också, säger Björn Olofsson, platschef på Hedin Bil i Borås.
- Vi har beslutat att kunden får betala 4 900 kr för det här, ungefär vad en självrisk skulle kosta. Resten går vi in och står för.
Diskutera: Vad tycker du om fallet med Frank Johanssons Nissan X-tral?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker mig kunna läsa mellan raderna att det slavats en hel del med service. Men 160' är totalt orimligt troligtvis mer än hela bilen är värd.
160 000, vilket ockerpris. Nissan verkar inte vara bland de främsta vad gäller kundvård. Se bara på Navaran med slita kamnockar och vevaxel-lager, där har mången kund stått för hela kalaset pga undermåliga produkter. Allt annat än att Nissan står för detta är skandal.
130.000 för en automatlåda! Typiskt japs, svinigt dyra delar! Kör tyskt och slipp galna fraktpriser från japan ;-)
Jag kan lova att en ny växellåda till i praktiken vilken Mercedes eller BMW som helst kostar lika mycket. Autopmatlådorna idag är så otroligt komplicerade att de inte längre kan repareras med vanliga verkstadsmedel.
Automatlådor är givetvis bekvämt - men så fort felen kommer kostar de skjortan. Därför är jag en stolt ägare av en manuellt växlad bil. Manuella växellådor kan man fortfarande pilla med själv om man är någorlunda tekniskt kunnig. Är automatlådor bekväma? Javisst! Vill jag äga en? NEJ!
Håller med dig där. Automat är bekvämt men sänker prestandan och höjer vikt och bränsletörst.
En automatlådeexpert jag talade med för några år sedan var av uppfattningen att "det är inte en fråga OM en automatlåda börjar krångla, utan NÄR"
Börjar den krångla blir det dyrt oavsett bilmodell. Dock är 130.000 MYCKET dyrt. Jag blir förvånad om inte en automatlåda till en motsvarande BMW eller Mercedes från omkring 2007 ligger lägre i pris.
Om jag inte missminner mig kostar en automatlåda till en v70 ca 50000-60000kr inkl byte.
En kompis till mig bytte automatlåda på sin Mercedes A-klass. 60000 kostade en utbyteslåda, det blir 100000 billigare. Hutlöst Nissan. Jag tror att biltidningarna måste kolla sådana här saker bättre, en del bilmärken har hutlösa priser på en del reservdelar. När någon träder fram och berättar om sådant här skall de ha en eloge. Om jag skulle drabbas av något liknande skulle jag ringa till en tidning direkt. Sämre reklam än detta kan man knappast få.
Har ni läst artikeln? Nissan står för en ny låda. Hur kan det vara dålig kundvård?
Automatlåda är både bra och dåligt.
provkörde en VW sharan med 1,8T motor och automatlåda jävlar vad snålt den gick.
Men finns de motorer som inte passar så bra med automatlåda.
Sen kan ja ställa mig frågandes hur kunde automadlådan kosta 130 000kr det är en stor del av bilens nypris alltså, så köper man en manuel så förlorar man betydligt med pengar? på nypriset alltså XD
Nämen! Detta betyder väl bara att de som ännu inte köpt denna modell, aldrig ens skall fundera på att köpa. Hitta något annat!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.