Nästa artikel
Nissan 370 Z - roligare än någonsin förr
Provkörning

Nissan 370 Z - roligare än någonsin förr

Publicerad 16 april 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Redan föregångaren Nissan 350 Z var extremt rolig att köra. Nu har Nissan genomför en radikal ansiktslyftning som gör den japanska sportbilen roligare än någonsin att köra!
Nackdelar i form av usel komfort och bristande miljöhänsyn bleknar när de ställs mot inköpspriset. Detta lyckopiller kostar faktiskt inte mer än en välutrustad Volvo XC60!

Nissan 370 Z är en bil som sätter förarens karaktär på prov. Det är faktiskt alldeles otroligt roligt att med släppa lös V6-motorns alla 331 hästkrafter och låta sig slungas iväg i halsbrytande acceleration. 370Z har lägre tyngdpunkt och har dessutom blivit lite kortare men också lite bredare än sin föregångare 350Z, allt för att få bättre och mer underhållande köregenskaper. Bilen känns trygg och lättmanövrerad och trivs utmärkt i snäva kurvor och höga hastigheter.

Men denna typ av övningar utförs naturligtvis endast på avlysta vägar. Lyckligvis körde vi också 370Z på en tio mil lång testslinga genom en oändlig rad franska småbyar, fyllda av farthinder, vägarbeten och avsnitt hastighetsbegränsade till 30 km i timmen. På dessa vägar är bilen inte alls lika njutbar. Fjädringen är hård, däcksbullret öronbedövande och runt om-sikten riktigt dålig. Snett bakåt är det omöjligt att se om någon närmar sig. Filbyten sker med kalkylerad risk.

Det är också snudd på chockerande att se färddatorn hävda att vi med nuvarande genomsnittsförbrukning kommer strax över 25 mil. Tanken rymmer 72 liter och är ju nästan full! Efterhand när vi kör lugnare i vanlig trafik, sjunker naturligtvis också förbrukningen men snål blir aldrig 370Z. Den miljömedvetne väljer den med nyutvecklad sjustegs automatlåda. Då blir den faktiskt lite snålare än med manuell sexväxlad låda.

Förarergonomin är inte fläckfri. Ratten går bara att ställa i höjdled, inte i djupled. Även jag som är 180 cm lång, sitter med stolen i bakersta läget. Längre förare torde få problem att få plats. Tyvärr är inte heller finishen den bästa. Den breda sargen runt växelspaken känns väldigt plastig. Färddatorn är knepig att manövrera och moderna finesser som farthållare med avståndsradar eller parkeringssystem går inte ens att få!

Det går naturligtvis att hitta massor av praktiska skäl som talar emot en bil som Nissan 370Z. Förmodligen lyssnar inte entusiasten till något enda av dem! I klassen snabba, roliga sportbilar är Nissan svårslagen åtminstone om man väger in priset. Se dock till att lägga undan en slant för eventuella framtida fortkörningsböter. Även personer med stark karaktär lär nu och då falla för 370 Z:s frestelser.

Relaterade dokument

Relaterade bildspel

FAKTA/ Nissan 370 Z

Pris, från kr: 415 900.
Säljstart: Juli.
Modell: 2 sitsig sportcoupé.       
Mått, cm: L 425/B 184/H 132.
Tjänstevikt, kg: 1 574.
Motor: V6 motor. Cylindervolym: 3 696 cm3. Max effekt: 331 hk vid  7 000 varv/min. Max vridmoment  366 Nm från 5 200 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim på 5,3 s. Toppfart 250 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 10,5 l /100 km.
CO2-utsläpp: 249 g/km.
Konkurrenter: Audi TTS, Porsche Cayman, Mercedes SLK, Jaguar XK.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-04-16 14:35
Jock Lindholm (ej verifierad)

Jag har kört en z370 en gång och accelerationen gick inte av för hackor. Däremot var komforten diskutabel och inredningen kändes som sagt en aning plastig. Dock är det en bil som går att rejsa med av stora mått.

#2 • Uppdaterat: 2009-04-16 16:05
Roy (ej verifierad)

Emotioner!
Utseendet, den läckra färgen på inredningen, en kraftig motor som varvar upp till 7500 varv/minut och de små retroinstrumenten ovanpå instrumentbrädan. Bara en sån sak som en helt normal handbromsspak. Att varvräknaren är störst och centrerad betonar ju vad som gäller. Startknapp hör väl också till. Hoppas att den klarar sig utan tändningsnyckel eller krävs det även i denna bil två manövrer för att starta den? Här någonstans kommer mitt förnuft tillbaka. Vad blir i så fall nästa steg? Ett uppfällbart skydd över startknappen?
Hur länge är bilen underhållande? Vill man ens använda något så urmodigt soppaslukande? Står man ut med den dåliga sittställningen, den usla sikten och bullret till vardags? Och är det trots allt inte lämpligare att hastighetsmätaren är centrerad? De där extrainstrumenten må väl få sitta där de sitter, men varför ska den mest idiotiska, minst synergonomiska belysningsfärgen anses vara den sportigaste? Ventilationsreglagen ser inte ut att sitta alltför bra till heller.
För ett par år sen var det viktigt att bilen var översållad med mugghållare. Här verkar det bara att finnas en. Kanske ska man se det som ett hälsotecken...

#3 • Uppdaterat: 2009-04-16 18:10
Sven Dufva (ej verifierad)

Knappast Jock
Möjligen har du kört en z350 men det är inte samma bil.

#4 • Uppdaterat: 2009-04-16 18:51
Tobbe (ej verifierad)

Brukar falla ganska lätt för Nissans sportvagnar men här verkar de nog ha tagit ett steg tillbaka. Tycker att 350Z verkar mer lockande i sådana fall.

#5 • Uppdaterat: 2009-04-17 11:34
CL (ej verifierad)

Om nu priset är så tilltalande lågt - varför inte skriva ut det! Varför ska läsaren behöva räkna ut det själv via en Volvo..............
Visserligen en sportbil men som vanligt när det gäller motorjornalister ingen koppling till utsläppsnivå - CO2-halt.

#6 • Uppdaterat: 2009-05-10 01:35
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Ett alternativ för den som inte liksom "CL" vill räkna ut priset via Volvos hemsida, är att titta i faktarutan som ligger överst till höger om artikeln... ;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.