Vid första anblick ser nya Nissan Juke ut som en djärv konceptbil som aldrig kommer att nå produktionsstadiet. Inget kunde vara mer fel, nu meddelar Nissan att bilen lanseras framåt sommaren.
När Nissan visade upp konceptbilen Qazana på förra årets Genèvesalong var det få, om ens någon, som trodde att bilen i dess dåvarande form skulle serietillverkas.
Vågat koncept blir vågad seriebil
I samband med salongen meddelade Nissan också att bilen ett år senare skulle bli produktionsbil.
Många skakade på huvudet och misstänkte, med all rätt, att bilens rundade former skulle tonas ned.
Nissan Qazana, konceptbilen från Genève 2009.
Nu närmar sig årets bilsalong i Genève och det har blivit dags att presentera seriebilen.
Namnet blir Nissan Juke och det man kan konstatera är att alla bedömare hade fel.
Crossover
Nissan väljer istället att gå sin egen väg och sätter en av de mest vågade bilarna på länge i produktion.
Själva beskriver Nissan bilen som ett möte mellan en kompakt suv och en sportbil.
Resultatet blir en sorts crossover som bär drag av de båda biltyperna.
Delar plattform med Micra och Clio
Nissan Jukes lägre parti skulle kunna härröras till suvmodeller, medan bilens övre delar snarare kan liknas vid formerna hos en coupé.
Inuti bilen ser det hela mer konventionellt ut, med möjligt undantag för mittkonsolen som sägs vara inspirerad av en bränsletank från en motorcykel.
Bilen byggs på samma plattform som Nissan Micra och koncernkusinen Renault Clio, som dock är både breddad och förlängd.
Måtten är 4,135 meter i längd, 1,765 meter i bredd och 1,570 meter i höjd.
Tre motorer
Motorprogrammet består av tre motorer, en diesel och två 1,6-liters bensinmotorer.
Först ut är bensinmotorn som ger 117 hästar. Samma motor kan också fås i turboladdad version, då med en effekt på 190 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 240 newtonmeter.
Dieselmotorn är i sin tur en turbo på 1,5 liter som trycker ut 110 hästar och 240 newtonmeter.
Till den turboladdade bensinmotorn och dieseln erbjuder Nissan fyrhjulsdrift med vridmomentsfördelare.
Några detaljer om prestanda eller förbrukning är ännu inte kända.
Nya Nissan Juke når återförsäljare under sommaren.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan Juke?
Vågat koncept blir vågad seriebil
I samband med salongen meddelade Nissan också att bilen ett år senare skulle bli produktionsbil.
Många skakade på huvudet och misstänkte, med all rätt, att bilens rundade former skulle tonas ned.
Nissan Qazana, konceptbilen från Genève 2009.
Nu närmar sig årets bilsalong i Genève och det har blivit dags att presentera seriebilen.
Namnet blir Nissan Juke och det man kan konstatera är att alla bedömare hade fel.
Crossover
Nissan väljer istället att gå sin egen väg och sätter en av de mest vågade bilarna på länge i produktion.
Själva beskriver Nissan bilen som ett möte mellan en kompakt suv och en sportbil.
Resultatet blir en sorts crossover som bär drag av de båda biltyperna.
Delar plattform med Micra och Clio
Nissan Jukes lägre parti skulle kunna härröras till suvmodeller, medan bilens övre delar snarare kan liknas vid formerna hos en coupé.
Inuti bilen ser det hela mer konventionellt ut, med möjligt undantag för mittkonsolen som sägs vara inspirerad av en bränsletank från en motorcykel.
Bilen byggs på samma plattform som Nissan Micra och koncernkusinen Renault Clio, som dock är både breddad och förlängd.
Måtten är 4,135 meter i längd, 1,765 meter i bredd och 1,570 meter i höjd.
Tre motorer
Motorprogrammet består av tre motorer, en diesel och två 1,6-liters bensinmotorer.
Först ut är bensinmotorn som ger 117 hästar. Samma motor kan också fås i turboladdad version, då med en effekt på 190 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 240 newtonmeter.
Dieselmotorn är i sin tur en turbo på 1,5 liter som trycker ut 110 hästar och 240 newtonmeter.
Till den turboladdade bensinmotorn och dieseln erbjuder Nissan fyrhjulsdrift med vridmomentsfördelare.
Några detaljer om prestanda eller förbrukning är ännu inte kända.
Nya Nissan Juke når återförsäljare under sommaren.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan Juke?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fulsnygg, eller nåt. Roligt att de vågar, men det vette katten om det blir så roligt för Kia att kolla på försäljningssiffrorna.
Den ser ut som en korsning av Porsche Cayenne och Nissan Micra. Två fula bilar blir ännu fulare tillsammans tycker jag. Jag har svårt att se vem som vill sätta sig i en sådan. Och även kliva ur en: Här är jag och jag kör en så här!
Den vita ser ut som en godisbil.
Fruktansvärt ful, faktiskt t o m fulare än "nya" Toyota Avensis. Toyota Avensis är oerhört FUL den också!
När jag kollar på bilderna nu igen tycker jag nästan att den är snygg på riktigt. Fina mjuka former, känns fräscht på den här sortens bil.
Nya Nissan Joke!
Nya Nissan Joke!
vilken ful bil ! men nya S60 är ännu fulare
Ser fruktansvärd ut, stökiga och osymetriska former. Går dock i Nissans formspråk nu för tiden.
Kul att de vågar bryta mönstret, allt behöver inte vara PK.
Skulle nog kunna tänka mig en, jag vill dock ha en sportig acc-snabb bil nästa gång.
Jag tyckte också den var ful första gången jag såg den men nu har jag ändrat mig lite. börjar tycka den är lite häftig ungefär som nissan cube. Den hittar nog en del köpare men om Nissan tror att dom byggt en storsäljare så lär dom bli besvikna.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.