Qashqai är en högbyggd, kompakt mellanklasskombi vars tuffa utseende attraherar många.
Pionjär
Konstruktionen ger också en hög sittposition vilket ger föraren möjlighet att spana ut över taken på den omgivande trafiken.
Men sitt utseende till trots är detta ingen terrängbil.
För den som önskar finns emellertid fyrhjulsdrift som tillval mot en extra kostnad av 19 000 kronor (dock inte i kombination med den minsta bensinmotorn på 1,6 liter).
Nissan tar åt sig äran av att ha lanserat crossover-konceptet med modellen Qashqai när den introducerades år 2007.
När nu allt fler konkurrenter dyker upp har Nissan gjort en ansiktslyftning av sin pionjär.
Smidig men törstig motor
Front och bakljus är nya. Instrumenteringen är förfinad och andas lite mer lyx och exklusivitet.
Det har även hänt saker under skalet.
Bland annat har man förbättrat ljudisoleringen ska få tyst på kritiken mot hög bullernivå samt justerat hjulupphängningen för att göra bilen mindre stötig.
Fortfarande är dock däckbullret påtagligt när asfalten är grov. Med den mindre 1,6-litersmotorn och femväxlad låda blir Qashqai också surrig i högre farter.
Vi får även möjlighet att provköra den längre +2-versionen, utrustad med den större bensinmotorn på 2,0 liter i kombination med sexväxlad låda.
Den är betydligt tystare i hög fart och går dessutom mjukare över vägens ojämnheter.
Tvålitersmotorn är också smidigare men en titt i databladet avslöjar en otidsenligt hög bränsleförbrukning.
Tuff konkurrens
Trots den längre karossen är även Qashqai +2 smidig i stadstrafik. Det här är en lättkörd bil som det är lätt att trivas i.
De nya instrumenten är både snygga och tydliga. Testbilarna var extrautrustade med GPS-navigation vars skärm tyvärr hamnat ganska långt ned på mittkonsolen.
Det krävs att föraren tar blicken från vägen för att se på kartan.
Ännu längre ned mot golvet, framför växelspaken, sitter klimatanläggningens reglage. Här krävs tillvänjning innan man snabbt hittar knappen för exempelvis defrost eller recirkulation.
+2 mer intressant
Antisladdsystem är standard och Nissan Qashqai fick högsta betyg av Euro NCAP när modellen testades år 2007.
Rostskyddet är sämre och Qashqai fick bara betyget två av fem av Vi Bilägares rostskyddsexpert.
När den kom var Qashqai ensam i sin klass och modellen har sålt bra i Sverige. Under det senaste året har det emellertid dykt upp några tuffa konkurrenter som vill vara med och slåss om marknadsandelarna.
Vi bedömer att i kampen om köparnas gunst har den förlängda Qashqai
+2 störst chans att hävda sig.
Diskutera: Vad tycker du om Nissan Qashqai?
Relaterade bildspel
Nissan Qashqai Acenta 1,6
Nissan Qashqai +2 Acenta 2,0
Pris, från kr: 195 500 kr (229 500 kr).
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars, femsitsig (sjusitsig) crossover.
Mått, cm: L 433 (454)/B 178 (178)/H 161 (164).
Tjänstevikt, kg: 1 310 (1 450).
Släpvikt, kg: 1 200 (1 400).
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor. Cylindervolym: 1 598 cm3 (1 997 cm3). Max effekt: 115 hk vid 6 000 varv/min (140 hk vid 6 000 varv/min). Max vridmoment 156 Nm från 4 400 varv/min (196 Nm från 4 800 varv/min).
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 11,8 s (10,5 s). Toppfart 178 km/tim (193 km/tim).
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,6 l/100 km (8,0 l/100km).
CO2-utsläpp: 155 g/km (189 g/km).
Konkurrenter: Skoda Yeti, Peugeot 3008, Renault Koleos, Ford Kuga.
Vad nytt? Nytt nylle på Nissans framgångsrika crossover.
För vem? För den som gillar högbyggen.
Bra köp? Korta Qashqai får svårt mot Skoda Yeti men +2-modellen är mer intressant.
Plus: Lättkörd, tufft utseende, smidig motor (2,0).
Minus: Surrig på landsväg (1,6), hög förbrukning (2,0).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur är den jämfört med X1/X3, CRV eller RAV4? Nån som vet och tycker nåt?
peugeot 3008 1.6 diesel är bettre val !
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.