Nissan firar framgångarna med Qashqai genom att ge bilen en facelift. Från och med i vår får modellen bland annat en ny front och erbjuds med en snålare dieselmotor.
Hittills i år har 1 982 exemplar av Nissan Qashqai sålts till svenska kunder. Det gör bilen till den 25:e mest sålda.
Sedan lanseringen 2007 har Nissan sålt 500 000 Qashqai runt om i världen - trots att bilen inte finns på den amerikanska marknaden.
Ny front
Och nu har det blivit dags för en ansiktslyftning.
Mest iögonfallande är den nya fronten med reviderade stötfångare, framskärmar, grill, strålkastare och motorhuv.
Med dessa förändringar har bilens luftmotstånd blivit mer effektivt. Nissan framhåller att luftmotståndskoefficienten med nya Qashqai sjunkit från 0,34 till 0,33.
För att förbättra bilens åkkomfort och hantering meddelar Nissan också att fjädringen är omarbetad.
Mindre buller
Bilens bakparti är oförändrat, men med skillnaden att lamporna nu tänds med lysdioder.
Inne i bilen märks en ny LCD-skärm, nya förvaringsfack, bättre bullerskydd och i allmänhet bättre materialkvalitet.
Snålare diesel
När det gäller nyheter under motorhuven ligger Nissan lågt, förutom med en snålvariant som kallas Pure Drive.
Det hela handlar om en dCi-dieselmotor på 1,5 liter som lånats från allianspartnern Renault.
I detta utförande blir bilens koldioxidutsläpp 129 gram per kilometer. Till detta kommer också viktminskningar, lättrullande däck och aerodynamiskt mer effektiva fälgar.
Premiär i vår
Nya Qashqai debuterar i Storbritannien där den införs i mars.
Därefter kommer bilen att lanseras i Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta Nissan Qashqai?
Sedan lanseringen 2007 har Nissan sålt 500 000 Qashqai runt om i världen - trots att bilen inte finns på den amerikanska marknaden.
Ny front
Och nu har det blivit dags för en ansiktslyftning.
Mest iögonfallande är den nya fronten med reviderade stötfångare, framskärmar, grill, strålkastare och motorhuv.
Med dessa förändringar har bilens luftmotstånd blivit mer effektivt. Nissan framhåller att luftmotståndskoefficienten med nya Qashqai sjunkit från 0,34 till 0,33.
För att förbättra bilens åkkomfort och hantering meddelar Nissan också att fjädringen är omarbetad.
Mindre buller
Bilens bakparti är oförändrat, men med skillnaden att lamporna nu tänds med lysdioder.
Inne i bilen märks en ny LCD-skärm, nya förvaringsfack, bättre bullerskydd och i allmänhet bättre materialkvalitet.
Snålare diesel
När det gäller nyheter under motorhuven ligger Nissan lågt, förutom med en snålvariant som kallas Pure Drive.
Det hela handlar om en dCi-dieselmotor på 1,5 liter som lånats från allianspartnern Renault.
I detta utförande blir bilens koldioxidutsläpp 129 gram per kilometer. Till detta kommer också viktminskningar, lättrullande däck och aerodynamiskt mer effektiva fälgar.
Premiär i vår
Nya Qashqai debuterar i Storbritannien där den införs i mars.
Därefter kommer bilen att lanseras i Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta Nissan Qashqai?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
SNYGG!
Stor o klumpig tycker jag som inte drar hästsläp / husvagn!!
Möjligen något mindre miljöskadlig med 1,5 lit dieseln - men fortfarande en stor och farlig bil, eftersom den i en krocksituation mosar en vanlig personbil. Så hur bra är det att denna bilmodell finns!?
Calle, det beror vad du jämför med. Krocka med en Volvo V70 eller Saab 9-5 så är det nog så att de "vinner" men krocka med en Ford Fiesta, ja då bör man ha bättre chans i denna Quashqai. Och det här är inte någon stor bil i den meningen men något högre än en vanlig personbil. Och den är ju uppbyggd med krockszoner precis som en vanlig lägre bil och en vikt i kring från 1400 kg.
....'ha bättre chans' - ja då har man nog inte riktigt fattat vad jag försökte beskriva med 'mosa'. Själklart kommer ett sådant här stort högt, monster till fordon att krossa normalhöga/ -tunga fordon.
Calle, förklara vad som är stort och tungt med Qashqai. Detta är data:
Length 4315 mm
Width 1780 mm
Height 1615 mm
Weight 1297 kg
Det är inte en stor bil, t.ex. 4 dm kortare än V70...
Den är inte tung. Den är inte speciellt törstig (eller snål för den delen).
Jämför med Golf Plus:
Length 4206 mm
Width 1956 mm
Height 1580 mm
Weight 1468 kg
Den säkraste bilen som har testats av EUNCAP någonsin! Lätt och snål, man sitter bra och lite högre än vanligt. Jag tycker att den är klockren och äntligen snygg (eller snyggare). Kan bli nästa...
Tjusigt Nissan! Ser mycket fräckare och snyggare ut.
GMO: Det är ju en sanning med stor modikation att qashqai väger 1297 kg, Kollade ett antal Quashqai och dom väger i snitt 1500 kg. Och varför väger dom ändå rätt lite? Jo för att dom har undermåliga och dåliga konstruktioner som inte klarar av att skydda mot rost. Det är ju billigare så! Det är dagens sanning! Sen har Volvo V70 en lägre milkostnad så en Volvo V70 är tom billigare att köra än en Nissan Qashqai.
LARSSON:
Jag jämförde Quasqai 1.6 bensin mot Golf Plus 1.6 bensin, tycker jämförelsen är juste. Min argumentation handlar bara om att det, tvärtemot vad CALLE påstår inte är en stor bil.
Tycker i övrigt att det är en helt poänglösbil som jag alla skulle komma på idén att köpa. och nej jag har inte en Golf Plus heller, jag kör V70, som alla andra Svenssons.
"som jag aldrig skulle komma på idén att köpa" skulle det varit....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.