Volvo är ett av de märken som ökar mest i Europa. Samtidigt som flera tillverkare backar fortsätter Volvo framåt.
Under juni såldes totalt 1 341 092 bilar i Europa, 6,9 procent färre än samma månad i fjol.
Det visar statistik från branschorganisationen Acea.
Försäljningen har därmed minskat under de tre senaste månaderna.
Årets starka inledning gör dock att bilmarknaden ökat med knappa 0,2 procent hittills i år.
Minussiffror för många
Tillbakagången kan förklaras med en svår ekonomisk situation för flera europeiska länder samt att statliga stödåtgärder avslutats på flera stora marknader.
Försäljningen i Tyskland sjönk till exempel med 32,3 procent under juni.
Bland tillverkarna är det få som visar positiva resultat.
Volkswagen-koncernen backar med 8,1 procent, PSA-gruppen med 5,0 procent, Ford med 14,8 procent, Fiat med 20,4 procent och Toyota med 12,4 procent.
Volvo går mot trenden
Bland vinnarna finns istället Volvo Personvagnar.
Under juni sålde Volvo 22 632 bilar, en ökning med 12,8 procent jämfört med samma period förra året.
Det innebär att Volvo går från en marknadsandel på 1,4 procent till 1,6 procent.
En förklaring till Volvos framgångar är den fortsatt starka hemmamarknaden.
Endast Nissan och Land Rover ökade mer än Volvo under juni, 27,1 procent respektive 40,4 procent.
BMW kunde också visa upp ett positivt resultat för juni med 62 502 sålda bilar, en ökning med 9,4 procent.
Diskutera: Hur förklarar du Volvos framgång?
Det visar statistik från branschorganisationen Acea.
Försäljningen har därmed minskat under de tre senaste månaderna.
Årets starka inledning gör dock att bilmarknaden ökat med knappa 0,2 procent hittills i år.
Minussiffror för många
Tillbakagången kan förklaras med en svår ekonomisk situation för flera europeiska länder samt att statliga stödåtgärder avslutats på flera stora marknader.
Försäljningen i Tyskland sjönk till exempel med 32,3 procent under juni.
Bland tillverkarna är det få som visar positiva resultat.
Volkswagen-koncernen backar med 8,1 procent, PSA-gruppen med 5,0 procent, Ford med 14,8 procent, Fiat med 20,4 procent och Toyota med 12,4 procent.
Volvo går mot trenden
Bland vinnarna finns istället Volvo Personvagnar.
Under juni sålde Volvo 22 632 bilar, en ökning med 12,8 procent jämfört med samma period förra året.
Det innebär att Volvo går från en marknadsandel på 1,4 procent till 1,6 procent.
En förklaring till Volvos framgångar är den fortsatt starka hemmamarknaden.
Endast Nissan och Land Rover ökade mer än Volvo under juni, 27,1 procent respektive 40,4 procent.
BMW kunde också visa upp ett positivt resultat för juni med 62 502 sålda bilar, en ökning med 9,4 procent.
Diskutera: Hur förklarar du Volvos framgång?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förklaringen till Volvos uppgång är enkel. Volvo har uppenbarligen ett starkt produktutbud som tilltalar köparna just nu. Anmärkningsvärt är att VW-koncernen backar 8,1 procent, ett trendbrott.
En miljövänlig V-50 kostar i holland 99.900 kr. efter att holländska staten subventionerat med restrerande summa. Lätt att sälja många bilar då !
En miljövänlig V50 kostar i Holland ca 310.000 sek, grundutrustad. Och dom plockar inte övriga skattebetalare 210.000 kr/bil. B-BOY är en av många mytomaner, som gjorde oss andra en tjänst, med att hålla sina fantasier hemma hos mamma.
Fel av mig SEKEN, det är volvoanställda i Belgien som får köpa bilen så billigt, vad vanligt folk får betala där borta ska kollas upp !
B-BOY, du har lika fel nu. Det måste vara nån som drivit med dej. När du bestämt sej för om du pratar om Holland eller Belgien, så kan du ta reda vad personalrabatten är. Den är inte hundratusentals kronor på en V50. Utan ungefär i nivå med den svenska. Vilket i sin tur betyder att en Volvoarbetare i t.ex. Belgien betalar betydligt mer för sin V50, än vad vanliga köpare gör i Sverige.
B-Boy är helt ute och cyklar. Sådana rabatter som han pratar om existerar naturligtvis inte i något land, det sätter skatteverken i respektive länder stopp för. Tyskarna har dock väldigt förmånliga regler i sammanhanget. T.ex kan personalen på BMW leasa en bil i 10 månader, köpa ut den väldigt väldigt förmånligt efter dessa 10 månader, ta ut en ny bil för att sedan sälja denna efter 10 månader osv. Jag känner folk på BMW som har haft 20 bilar på 17 år och tjänat bra med pengar på att sälja varje bil vidare efter 10 månader.
B-BOY: Sluta svamla och kolla upp ordentlig fakta först. Suck.
I Tyskland kallas det 'Jahresvagen' - är ett begrepp och 'alla' som kan, köper naturligtvis ut en bil optimalt. De tjänar på att alltid åka nytt och en massa nya bilar kommer ut på marknaden! Smart och dom är några stycken som jobbar på bilföretagen i T.
Land Rover ökar mest i Europa alltså - med 40,4%.... Det är mycket det. Jag har sagt det tidigare, men säger det igen: Tata är helt rätt ägare till L-R...!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.