Volvo utökar sitt motorprogram. Under hösten lanseras nya turbomotorer med den senaste insprutningstekniken.
Andra generationen av motorvägskryssaren lär bli officiell vilken dag som helst. Vi har sett den utan i stort sett något kamouflage alls på svenska vägar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Verkar vara en fin motor, men varför har man valt den farliga gummisnodden till kamaxeldrivningen?
Rätta mig om jag har fel, men visst är det här en Fordmotor i grunden.
man byter den farliga gummisnodden var 18000 mil! alltså en gång under biens livslängd, krdja är ju betydligt dyrare när det är dax, och kräver olje bytes intervallen sköts normalt.
Men snodden kan lika gärna gå av efter 2000 mil.
Utan förvarning!
det kan kedja med har ju hänt på flera vag bilar! kedje tappar dessutmom spänningen efter ett tag medans rem sträcks aldrig. finns automat sännare dessutom som ger rätt tryck.
och saab 900 hade ju mycket problem med det kedjor som gått av! enkel kedja istf dubbel, har sett själv!
krille : visst är det här en Fordmotor i grunden. ? japp det är det!
Det är märkligt att en del bilfabrikanter fortfarande använder sig av kamrem istället för kedja. Jag har inte hört talas om några kamkedjeproblem på 2 litermotorn som sitter i Saab och Opel. Där finns en automatjustering av kamkedjespänningen, och kedjan är långt ifrån lika lång som i den tidigare 2,3litermotorn hos Saab. Dessutom kan man vid service lätt se, via en ispektionslucka, om det inte står rätt till med spännongen.
När allt fler biltillverkare går från rem till kedja, är det märkligt att Volvo fortsätter med rem.
inte nog med att kamkedja rasslar och är dyrare att tillverka det väger mer också! vikt besparing är a och o i dagens ekonomiska tillstånd som råder , bilen axar fortare och drar därmed mindre bensin kedja är gammalt funkar ej så bra!
Lustigt, min syster hade en 440 där remmen gick av just efter 18,000 mil (dock egentligen lägre bytesintervall). Skadorna som blev renoverades på Bilia för 25,000 kr. Detta är väl dock en liten 4-cyl motors styrka, den är inte så dyr. Jämför att reparera en stor 6-cyl som rasar.
Därför kanske rem trots allt är "good enough" på en liten fyra? Dock tycker man väl inte det är riktig premiumkänsla med rem idag. Å andra sidan, dagens premiumbilar vill man väl ändå inte ha när dom passerat 15 år och 36,000 mil. Så då är väl ett kamremsbyte under bilens livslängd ingen stor sak.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.