Volvo klarar inte skärpta utsläppskrav. Produktionen av Volvos storsäljande DRIVe-modeller stoppas i ett halvår för att motorerna ska kunna modifieras.
Mellan vecka 50 och vecka 19 kommer inga bilar i Volvos DRIVe-serie att tillverkas.
Volvo klarar inte att uppfylla det skärpta utsläppskravet Euro 5 som införs från årsskiftet.
Det enligt uppgifter från Tjänstebilsfakta.
"Vi har problem att lösa kraven"
Modellerna som omfattas är C30, S40, V50, V70 och S80 med 1,6-liters dieselmotorer inom Volvos miljöbilsserie DRIVe.
- Vi beklagar att vi måste ställa in produktionen av DRIVe-modellerna, säger Volvos presschef Bo Larsen till Tjänstebilsfakta.
- Men vi har problem att lösa Euro 5-kraven och har inte fått dispens av statsmakterna att fortsätta med dagens nivåer.
Alla bilar som ska säljas från 1 januari nästa år måste uppfylla Euro 5.
Framför allt har gränserna för utsläpp av partiklar och kväveoxider skärpts.
Dessa gränser klarar inte Volvo och får därför ingen dispens från myndigheterna.
Storsäljare i Sverige
Beskedet är ett hårt slag mot Volvo med tanke på DRIVe-modellernas försäljningsframgångar.
Volvo V50 DRIVe sålde under juli näst bäst i Sverige bland miljöbilarna med 504 exemplar.
Samtidigt var Volvo V70 DRIVe landets tionde mest sålda miljöbil med 425 exemplar.
Volvos produktionsstopp öppnar sannolikt för andra konkurrenter.
Diskutera: Vad tycker du om att Volvo inte klarar utsläppskraven?
Volvo klarar inte att uppfylla det skärpta utsläppskravet Euro 5 som införs från årsskiftet.
Det enligt uppgifter från Tjänstebilsfakta.
"Vi har problem att lösa kraven"
Modellerna som omfattas är C30, S40, V50, V70 och S80 med 1,6-liters dieselmotorer inom Volvos miljöbilsserie DRIVe.
- Vi beklagar att vi måste ställa in produktionen av DRIVe-modellerna, säger Volvos presschef Bo Larsen till Tjänstebilsfakta.
- Men vi har problem att lösa Euro 5-kraven och har inte fått dispens av statsmakterna att fortsätta med dagens nivåer.
Alla bilar som ska säljas från 1 januari nästa år måste uppfylla Euro 5.
Framför allt har gränserna för utsläpp av partiklar och kväveoxider skärpts.
Dessa gränser klarar inte Volvo och får därför ingen dispens från myndigheterna.
Storsäljare i Sverige
Beskedet är ett hårt slag mot Volvo med tanke på DRIVe-modellernas försäljningsframgångar.
Volvo V50 DRIVe sålde under juli näst bäst i Sverige bland miljöbilarna med 504 exemplar.
Samtidigt var Volvo V70 DRIVe landets tionde mest sålda miljöbil med 425 exemplar.
Volvos produktionsstopp öppnar sannolikt för andra konkurrenter.
Diskutera: Vad tycker du om att Volvo inte klarar utsläppskraven?
Fakta: Euro 5-normen
Utsläpp från dieselfordon:
Kolmonoxid: 500 mg/km
Partiklar: 5 mg/km (en sänkning med 80 % jämfört med Euro 4-normen)
Kväveoxider (NOx): 180 mg/km (en sänkning med drygt 20 % jämfört med Euro 4-normen)
Summa av totalkolväten och kväveoxider: 230 mg/km
Utsläpp från fordon med bensin-, naturgas- eller gasoldrift:
Kolmonoxid: 1 000 mg/km
Icke-metankolväten: 68 mg/km
Totalkolväten: 100 mg/km
Kväveoxider (NOx): 60 mg/km (en sänkning med 25 % jämfört med Euro 4-normen)
Partiklar (enbart för fordon med direktinsprutade bensinmotorer för mager förbränning): 5 mg/km (ett helt nytt gränsvärde som inte fanns i Euro 4-normen)
Källa: EU
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Pinsamt och en dålig start för Stefan Jacoby.
Inte deras motor men det borde dem vetat om tidigare i varje fall? Att den inte klarar kraven.
Detta kan inte komma helt oväntat för Volvo eftersom man tycks ha sökt dispens - men tydligen utan framgång! Jag tror dock att dispensen kommer eftersom mycket arbetstillfällen står på spel. Sedan antar jag att fler konkurrenter kommer att drabbas precis som Volvo, något annat är knappast möjligt! Nu har ialla fall de röstfiskande politikerna fått något att fundera på. Sossarna kommer säkert att lova dispens, men Miljöpartiet kommer att bromsa. Alliansen kan lova sama sak och garantera ett ökat försprång. Allt är politik ALLT!
Skippa nu alla särbehandlingar. Låt reglerna gälla alla såsom det var tänkt. Annars är vi där såsom med Etanol-propagandan som ENDAST är en marknadspolitisk åtgärd för att syd-Sverige ska odla grödor med högre avkastning=slipper lägga ner...
Skippa nu alla särbehandlingar. Låt reglerna gälla alla såsom det var tänkt. Annars är vi där såsom med Etanol-propagandan som ENDAST är en marknadspolitisk åtgärd för att syd-Sverige ska odla grödor med högre avkastning=slipper lägga ner...
Det enda kravet på en "miljöbil" verkar vara att den släpper ut lite koldioxid, dvs. har låg bränsleförbrukning. Är det inte lite lustigt att volvos miljöbil inte får säljas, då den inte är tillräckligt bra för miljön?
En klen tröst är att VW Passat Variant också har leveransproblem nu.
Den nuvarande modellen ska sluta tillverkas och den nya börja. Flera som beställt den gamla har fått besked att den inte kan levereras och det finns för närvarande ingen information till kund om när den nya levereras eller vilken utrustning som kan erbjudas.
Är dom redan MADE IN CHINA
Då bör man veta att dieselbilarna tillåts släppa ut tre gånger mer kväveoxid än bensinbilen vid
utsläppskravet Euro 5. För dieselbil ser det ut så här.
Kväveoxider (NOx): 180 mg/km (en sänkning med drygt 20 % jämfört med Euro 4-normen)
Och för bensinbil ser det ut så här.
Kväveoxider (NOx): 60 mg/km (en sänkning med 25 % jämfört med Euro 4-normen)
Och så talar man om Miljöbilar!
Själv kör jag en bil från 2006 som har 75% lägre utsläpp än Euro 5 kräver enligt tillverkaren.
Kväveoxid = som är direkt farlig för vår hälsa till skillnad från CO2 som inte är det.
Det är väl synd att DRIVe-modellerna inte är så miljövänliga. Men på sätt och vis är dom bra miljöbilar. För vi köpare får fri skatt i 5 år och gratis parkering i bl.a. Göteborg. Dessutom känns det väldigt miljövänligt att färddatorn (enl. en motortidning) visar riktigt låg förbrukning. Långt under den verkliga.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.