Cadillac har haft stora problem i Europa - förra året drog sig distributören ur. Nu försöker man på nytt etablera sig och bildar eget försäljningsbolag.
Européer ska framöver köpa exklusiva importbilar från Cadillac.
Det är tanken när Cadillac nu meddelar att man rustar för nystart i Europa.
- Europa är en viktig marknad för Cadillac, säger chefen Bryan Nesbitt.
Sålde dåligt
Så sent som i mars 2009 slutade distributören Kroyman att sälja Cadillac, Hummer och Corvette.
Försäljningssiffrorna var dåliga och samtidigt var Cadillacs moderbolag General Motors inne i en djup kris.
Men nu har vindarna vänt och Cadillac har ett gäng nya modeller på ingång.
Det nybildade försäljningsbolaget Cadillac Europe ska i fortsättningen importera, distribuera och marknadsföra Cadillac på "nyckelmarknader" i Europa.
6 modeller på ingång
Först ut i Europa är sedanvarianten av Cadillac CTS och den mer sportiga versionen med namnet CTS-V. Dessa modeller kommer att finnas tillgängliga redan under våren.
Utbudet kompletteras i höst med CTS Coupé och kombin CTS Sport Wagon.
Dessutom lanserar Cadillac nästa år den kompakta suven SRX och på Genèvesalongen i början av mars visas även storsuven Cadillac Escalade Hybrid upp.
Huruvida de bilarna kan konkurrera med BMW, Mercedes och Audi på europeisk mark återstår att se.
Diskutera: Tror du att Cadillac kommer att lyckas bra i Europa?
Det är tanken när Cadillac nu meddelar att man rustar för nystart i Europa.
- Europa är en viktig marknad för Cadillac, säger chefen Bryan Nesbitt.
Sålde dåligt
Så sent som i mars 2009 slutade distributören Kroyman att sälja Cadillac, Hummer och Corvette.
Försäljningssiffrorna var dåliga och samtidigt var Cadillacs moderbolag General Motors inne i en djup kris.
Men nu har vindarna vänt och Cadillac har ett gäng nya modeller på ingång.
Det nybildade försäljningsbolaget Cadillac Europe ska i fortsättningen importera, distribuera och marknadsföra Cadillac på "nyckelmarknader" i Europa.
6 modeller på ingång
Först ut i Europa är sedanvarianten av Cadillac CTS och den mer sportiga versionen med namnet CTS-V. Dessa modeller kommer att finnas tillgängliga redan under våren.
Utbudet kompletteras i höst med CTS Coupé och kombin CTS Sport Wagon.
Dessutom lanserar Cadillac nästa år den kompakta suven SRX och på Genèvesalongen i början av mars visas även storsuven Cadillac Escalade Hybrid upp.
Huruvida de bilarna kan konkurrera med BMW, Mercedes och Audi på europeisk mark återstår att se.
Diskutera: Tror du att Cadillac kommer att lyckas bra i Europa?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul att Cadillac är tillbaka.
CTS och lilla SRX är helt nya bilar med hög kvalité och finish.
Extra kul är att de också är "fen-modeller". Man hoppas de hittar bra återförsäljare med rätt inställning och bra service. Fixar dom ett bra rostskydd så blir det kanonbilar! En SRX eller CTS Sport Wagon AWD till nästa vinter skulle sitta bra!
Sen vore det ju bra om tidningar och kunder kan släppa sina förutfattade meningar om Cadillac, som ju är ett bilmärke som funnits längre än Audi, BMW, Saab och Volvo.
Micke:
Du är ganska ensam om att tycka det är kul. Runt 4.000 köpare på en marknad om ca 20 miljoner bilar tyckte det var kul för något år sedan innan Kroyman gav upp. Det gick inte då - det kommer inte att gå nu.
Cadillac - tillbaka, i europa? Tror inte det...
Sämre bil får man leta efter.
Tror jag att Cadillac kommer att lyckas bra i Europa? Njaa, knappast. Bilarna kan vara intressanta men med GM som kvarnsten runt halsen är det tveksamt om köparna står i kö.
Märket är ju anrikt men jag tror det blir tufft mot BMw Mercedes och nu Audi som kommer starkt..Jag har sagt till mig själv att en gång ska jag äga en Cadillac men jag har svårt att se när för dom är för törstigare än volvo bilar. Nej Audi nästa gång A4an är en dröm.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.