Volvos framgångar fortsätter i Europa - i februari ökade försäljningen med 18 procent. Saab sålde endast 1 026 bilar och Toyota tappar 21 procent.
Volvo visar framfötterna när det gäller den europeiska bilförsäljningen.
Det visar statistik från europeiska bilbranschorganisationen Acea.
Under februari nyregistrerades 14 771 bilar från Volvo vilket är 2 248 fler än samma månad ifjol.
Det innebär att Volvo ökar med 18 procent och nu har en marknadsandel på 1,5 procent.
Sedan i juni förra året har alla månadsresultat för Volvo varit bättre än året innan.
Saab faller
För den andra hälften av den svenska personbilsindustrin går det betydligt sämre.
Någon effekt av den nyligen avslutade affären med Spyker kan inte urskiljas i februaristatistiken.
Saab sålde endast 1 026 bilar under månaden jämfört med 2 118 förra året, en minskning med 51,6 procent.
Andra biltillverkare som visar uppåtgående trender är Dacia (+45,4), Nissan (+30,9) och Renault (+27,3).
Toyota, som skakats av återkallelser i miljonklassen, minskade antalet nyregistreringar med hela 21 procent under februari.
Tyskland backar
Sett över hela Europa ökade försäljningen med tre procent. Totalt nyregistrerades 974 346 bilar.
Flera betydande marknader ökade, däribland Frankrike, Italien, Storbritannien och Spanien.
Men ökningen hölls tillbaka på grund av ett försäljningsras på 29,8 procent på den viktiga tyska marknaden.
Det tyska raset förklaras med att skrotpremierna där nyligen har avskaffats.
Diskutera: Vad tycker du om försäljningsstatistiken för februari?
Det visar statistik från europeiska bilbranschorganisationen Acea.
Under februari nyregistrerades 14 771 bilar från Volvo vilket är 2 248 fler än samma månad ifjol.
Det innebär att Volvo ökar med 18 procent och nu har en marknadsandel på 1,5 procent.
Sedan i juni förra året har alla månadsresultat för Volvo varit bättre än året innan.
Saab faller
För den andra hälften av den svenska personbilsindustrin går det betydligt sämre.
Någon effekt av den nyligen avslutade affären med Spyker kan inte urskiljas i februaristatistiken.
Saab sålde endast 1 026 bilar under månaden jämfört med 2 118 förra året, en minskning med 51,6 procent.
Andra biltillverkare som visar uppåtgående trender är Dacia (+45,4), Nissan (+30,9) och Renault (+27,3).
Toyota, som skakats av återkallelser i miljonklassen, minskade antalet nyregistreringar med hela 21 procent under februari.
Tyskland backar
Sett över hela Europa ökade försäljningen med tre procent. Totalt nyregistrerades 974 346 bilar.
Flera betydande marknader ökade, däribland Frankrike, Italien, Storbritannien och Spanien.
Men ökningen hölls tillbaka på grund av ett försäljningsras på 29,8 procent på den viktiga tyska marknaden.
Det tyska raset förklaras med att skrotpremierna där nyligen har avskaffats.
Diskutera: Vad tycker du om försäljningsstatistiken för februari?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker Fredrik är en urusel journalist som ej fattar att Saabfabriken fortfarande står still.
DET ÄR SVÅRT ATT ÖKA FÖRSÄLJNINGEN NÄR FABRIKEN ÖPPNAR V12 MEN DET ÄR SOM VANLIGT ATT JORNALISTERNA MÅSTE SVART MÅLA SAAB INNAN DE ENS STARTAT FABRIKEN JAG SÄGER BARA
BLÄ FÖR SONA JORNALISTER !!!!!
Jag tycker J.W är en urusel kommentatör som inte fattar att det fortfarande finns många osålda lagerbilar av SAAB ute i Europa. Så även om fabriken tidigare har stått still, så finns det bilar kvar i lager. De är inte tomma.
Detta gäller även den amerikanska marknaden. Där har ju kommentatorer i detta forum påståt att det beror på att fabriken har stått still som har gjort att märket har dykt på den amerikanska marknaden. Men varför finns det då över ett par hundra osålda lagerbilar i USA som ingen vill ha? Om det berodde på att fabriken stod still så skulle ju lagren vara tomma, och det är de inte!
Staffan Nilsson, hur kommer det sig att det fortfarande finns osålda bilar kvar i lager om försäljningsraset beror på en fabrik som inte är igång? Dessa lagerbilar tillverkades ju när fabriken var igång och är därmed opåverkade av om fabriken är stängd nu eller inte.
Och dessa lager finns fortfarande kvar.
Till skillnad från Staffan Nilsson så ifrågasätter jag logiken i att tillverka bilar när det fortfarande finns bilar kvar i lager. Är det inte bättre att få lagren tömda innan man gör nya bilar som ingen vill ha?
Vissa fabrikat tar beställningar på/säljer bilar som inte ens är tillverkade.
.
Journalistiken är det inget fel på.
.
Nuvarande statistik är förhoppningsvis inte representativ för framtiden.
.
Summan av kardemumman är att SAAB får svårt att komma igen.
Självklart kunde säljsiffrorna varit bättre, om man marknadsanpassat priserna på de osålda lagerbilarna. Men samtidigt kan ju total-REA sänka märkets image. Om SAAB gör rätt eller inte, kan man ju tycka vad man vill om. Jag gissar att SAAB till slut får slumpa iväg sina lagerbilar, långt under de priser man kunde fått ut denna vinter.
Om ett - två år har vi svaret. Då vet vi hur försäljningen av 9-5 ser ut. Nya 9-5 måste bli en succé. Blir den inte det är det definitivt kört för SAAB. Räcker inte med att den säljer "hyfsat". Succé var ordet!!!
Till Seken: SAAB har redan börjat slumpa bort sina lagerbilar i USA. Det kunde man för en tid sedan läsa om på sabbsunited.com. Där kunde man se en annons. Mycket stora prissänkningar årsmodell 2009.på
Jag vet ju inte .. men tror att SAAB borde "sälja ut" ... Ut med bilar på marknaden .. massor. Näst inpå "ge bort".
.
SAAB har ett berättigande på marknaden. En speciell bil, i varje fall före GM epoken ...
nu kom KIA magentis !!!! 9-5 har ingen chans !
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/kia-fornyar-magentis-1.20493
Toyota RASAR i försäljning - mina vänner, idag kan vi bevittna ett luftslott som raseras. Klart och betalt!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.