Nästa artikel
Grönt ljus för Volvofabrik i Kina
Nyheter

Grönt ljus för Volvofabrik i Kina

Publicerad 20 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Volvo ska kunna bygga 300 000 bilar per år i Kina. 2012 ska en ny fabrik stå klar utanför Shanghai.
Kinesiska myndigheter har nu godkänt Volvos planer om en ny fabrik utanför Shanghai.

Det rapporterar flera kinesiska medier.

Hög kapacitet
Fabriken uppges få en kapacitet om 300 000 bilar om året och inledningsvis ska modellerna C30 och V70 byggas.

I anslutning till fabriken kommer Volvo även att etablera ett huvudkontor och en forskningsavdelning.

Fabriken ska stå klar andra hälften av 2012.

Ã-kad försäljning
Sedan tidigare bygger Volvo bilar i Kina i en fabrik som delas med Ford.

Under årets första sex månader sålde Volvo 15 497 bilar i landet.

Det är en ökning med 88 procent jämfört med första halvåret i fjol.

Volvos nya ägare Geely har tidigare uttryckt att man vill sälja 150 000 bilar per år senast 2015.

Diskutera: Vad tycker du om en Volvofabrik i Kina?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-20 14:53
Fordonsutvecklaren (ej verifierad)

Jaja...forskningscenter i Kina.
Sämmer rätt bra även med vad nya VDn Jacoby sa här om dagen.
Citat från branchtidingen Autonews:
"...but also, of course, to find synergies with our sister company Geely in the future".
Så det där med att Volvo och Geely skulle vara utvecklas som två separata bolag, det är nog mest spel för gallerierna...

#2 • Uppdaterat: 2010-08-20 15:00
Saabnisse (ej verifierad)

Ja, du har nog rätt, men kan det inte vara så att det kinesiska forskningscentret ska utveckla bilar för den asiatiska marknaden och att det som finns i Sverige utvecklar för övriga världen.
Det skiljer trots allt en del i hur väst och öst vill ha sina bilar.
Det som förvånar mig är att det är just C30 och V70 som ska byggas, den ena en ganska opraktisk bil och den andra en som jag inte trodde att kineserna ville ha, jag trodde S80 var mer deras stil.

#3 • Uppdaterat: 2010-08-20 15:16
Jarl (ej verifierad)

Bye bye, Torslanda...

#4 • Uppdaterat: 2010-08-20 15:50
Fordonsutvecklaren (ej verifierad)

Ni skulle bli förvånade hur lika de bilar är som kunder i "väst och öst" vill köpa...saken är bara den att det varit så att fordonsbolag öst legat lite efter vad gäller utvecklingstakten, men de lär sig mycket snabbt. Särskillt när man köpa upp västerländska företag och teknik för en billig penning.
Ett annat exempel på samma tema är att tex. GM lägger mer och mer av sin utveckling av små motorer och växellådor för den globala marknaden i korea och kina...

#5 • Uppdaterat: 2010-08-20 20:11
Samuel (ej verifierad)

Jarl:
By by. Kan inte du sätta på din staniolhatt och bara dra dit pepparen inte växer.... OCH stanna kvar där!

#6 • Uppdaterat: 2010-08-20 23:13
Roland (ej verifierad)

Utveckla i Göteborg. Tillverka i Kina. Det säkerställer varumärkets utveckling. Sammansättning och tillverkning är inte så svårt och det ska vara billigt. Transporterna är även billiga globen runt.

#7 • Uppdaterat: 2010-08-21 15:46
Fordonsutvecklaren (ej verifierad)

Roland
Forskningsavdelning i Kina > Utvecklingsavdelning i Kina > Gemensam utvecklning och tillverkningsavdelning av Volvo och Geelybilar i Kina (de så kallade synergierna som Jacoby pratar om)...
Dessutom flyttar ju PR och reklamfunktionerna hos Volvo PV redan nu till Amsterdam, då sverige inte är tillräcklight "hett". Så man kan ju fråga sig hur länge man kan hålla på att urvattna varumärket innan kunderna börjar tveka...

#8 • Uppdaterat: 2010-08-21 18:18
truebeliver (ej verifierad)

toyota är bäst volvo suger!

#9 • Uppdaterat: 2010-08-21 18:22
Roland (ej verifierad)

Kina har passerat världens näst största ekonomi Japan framgångsrikt och jagar nu USA i hälarna. Vad innebär det i framtiden??
Helt klart så är Sveriges bäst före datum passerat sedan rätt länge. Vi är numera en dotterbolagsekonomi som styrs av de stora bolagens koncernkontor. Vinster strömmar inte då till Sverige precis. Bilbranschen har problem med överproduktion med allt det innbeär av konkurrens. Politiker o entreprenörer får försöka hitta nya nischer inom högteknologiska verksmaheter att bygga för framtiden. Bilen är idag en stapelvara.

#a • Uppdaterat: 2010-08-22 00:35
Fordonsutvecklaren (ej verifierad)

Visst behövs nya industrier, men det är farligt att tro att "ny högteknologi" mirakulöst ska dyka upp från ingenstans.
Innovationerna har i regel sprungit ur just den befintliga industrin...
Dessutom finns det en stor procent människor i det här landet som behöver industrijobb, för hur skulle det se ut om Sverige endast bestod av managementkosulter, ekonomer, jurister, restaurangägare eller frisörer? Knappas en bra bas för "ny högteknologi"...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.