Nästa artikel
Volvo S60 i racekostym
Nyheter

Volvo S60 i racekostym

Publicerad 8 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Innan nya Volvo S60 rullar ut i trafik kommer bilen dyka upp på belgiska racebanor. Racevarianten är utrustad med en V6:a på 410 hästkrafter.
På bilsalongen i Genève i början av mars visade Volvo för första gången nya S60 i produktionsklart format.

I juli ska de första bilarna levereras.

Men dessförinnan kommer en modifierad variant delta i Belgian Touring Car Series, BTCS.

Långlopp

BTCS är ett långloppsmästerskap som består av sex tävlingar och tv-sänds i flera länder.

- Den nya S60:n och Volvo har en särskild plats i folks hjärtan här eftersom den och flera andra Volvomodeller byggs i Belgien, säger Bart Crols, vd för Volvo Car Belgien.

Tävlingarna består av två heat om 90 minuter.

Ett lopp körs också under tolv timmar.

Serien har ett strikt enhetsreglemente som säger att alla tävlingsbilar måste ha ett rörramschassi, likvärdig aerodynamik och samma fram- och bakvagnsupphängning.

- Vi kommer att stödja och följa vår utveckling i serien mycket noga
eftersom flera andra nationella mästerskap laborerar med att införa
liknande reglementen av enhetsklasskaraktär framöver, säger Derek Crabb, motorsportdirektör för Volvo PV.

410 hästar
I Volvos tävlingsbil sitter en mittmonterad V6-motor på 3,5-liter.

Effekten är väldiga 410 hästkrafter med ett vridmoment på 412 newtonmeter.

Bilen är utvecklad av belgiska Volvo S60 Racing Team, men motorn är inköpt från BTCS.

Nästa år är målet att köra med en egen maskin.

Årets första tävling körs 11 april.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo S60 BTCS?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-08 20:39
lubos (ej verifierad)

Varför inte någon av Volvo/Porches egna motorkonstruktioner, de har mer än väl samma potential som någon inköpt V-6:a, dessutom vore PR-värdet betydligt större i så fall! Vem som helst i bilvärden kan ju stuka till sin bilkaross och sätta ett rörchassi under med en inköpt racermotor!
Jfr när Volvo dominerade BTCC med 850-kombin!
Men då fanns det Volvo-PV-teknik bakom, folk som kunde bygga bilar.

#2 • Uppdaterat: 2010-04-08 20:39
lubos (ej verifierad)

Varför inte någon av Volvo/Porches egna motorkonstruktioner, de har mer än väl samma potential som någon inköpt V-6:a, dessutom vore PR-värdet betydligt större i så fall! Vem som helst i bilvärden kan ju stuka till sin bilkaross och sätta ett rörchassi under med en inköpt racermotor!
Jfr när Volvo dominerade BTCC med 850-kombin!
Men då fanns det Volvo-PV-teknik bakom, folk som kunde bygga bilar.

#3 • Uppdaterat: 2010-04-08 20:39
lubos (ej verifierad)

Varför inte någon av Volvo/Porches egna motorkonstruktioner, de har mer än väl samma potential som någon inköpt V-6:a, dessutom vore PR-värdet betydligt större i så fall! Vem som helst i bilvärden kan ju stuka till sin bilkaross och sätta ett rörchassi under med en inköpt racermotor!
Jfr när Volvo dominerade BTCC med 850-kombin!
Men då fanns det Volvo-PV-teknik bakom, folk som kunde bygga bilar.

#4 • Uppdaterat: 2010-04-09 14:25
Doc... (ej verifierad)

LUBOS du behöver ej upprepa dej vi förstår, vad du menar ,för övrigt dominerade aldrig volvo 850-kombi i BTCC ...sås

#5 • Uppdaterat: 2010-04-09 16:29
NONNO (ej verifierad)

OK.Ja´väntar med spänning på att en "riktig" maskin sitter i ramen.

#6 • Uppdaterat: 2010-04-11 14:51
lubos/re Doc... (ej verifierad)

Ber om ursäkt för fadäsen, jag darrade på handen, det var absolut inte någon mening med dessa förargliga upprepningar!
Oaktat mina åsikter så kanske det helt enkelt var ekonomin som styrde motorvalet eftersom homologisering mm för mindre vanliga typer av komponenter kan ställa sig dyrbart!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.