- Nu kan jag bli av med den här gamla rishögen och skaffa en ny bil så jag får plats för mina hundar.
- 2 500 euro är mycket pengar. Skrotar jag den här behöver jag inte lägga till så mycket för att få en splitter ny Dacia Logan.
Skrotningspremien, eller "Abwrackprämie" som den heter på tyska, gjorde att nyregistreringen av personbilar i Tyskland under mars steg med 39,9 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt visar statistik från den europeiska bilbranschens organisation Acea, att nybilsförsäljningen i andra länder sjunker kraftigt - minus 30,5 procent i Storbritannien och minus 38,7 i Spanien.
Fem miljarder euro
Den tyska regeringen beslöt nyligen att utvidga och förlänga premien som motsvarar drygt 26 000 svenska kronor. Från början skulle den gälla till sista maj, men nu har ansökningstiden förlängts till sista december i år. Samtidigt har den totala summan höjts från 1,5 till 5 miljarder euro.
Premien fick en flygande start när den infördes i januari i år och nu är antalet personer som ansökt om premien och bestämt sig för att lämna sin bil till skroten uppe i 1,2 miljoner.
- Det är knappt att vi hinner med, säger Franz-Martin Dübel, som driver demonteringsfirman Autoverwertung Barec i utkanten av Bitterfeld, några mil norr om Leipzig,
På en yta stor som en fotbollsplan ligger bilvraken staplade på varandra, många av dem sammanpressade till oigenkännlighet. Andra skrotbilar vilar upphissade i luften i väntan på att bli demonterade och tömda på alla delar som går att ta till vara.
- Nu får vi in fordon och bildelar som tidigare skulle ha gått på export. Bilarna är yngre och delarna har högre kvalitet än tidigare.
Skrotningspremien är mycket förmånlig, konstaterar Franz-Martin Dübel och framhåller att den för mottagaren egentligen är värd det dubbla, eftersom en genomsnittlig löntagare behöver tjäna 5 000 euro för att få 2 500 i fickan.
För att klara trycket har Auto-verwertung Barec dubblat personalstyrkan. Åtta personer jobbar med att plocka isär bilarna, granska delarna och dokumentera lagret.
Minst nio år
Miljön vinner på att gamla bilar försvinner från gatorna. Men i östra Tyskland, där invånarna inte har lika goda inkomster som i övriga landet, kommer många ändå att hänga kvar vid sina 17-18 år gamla bilar för att de inte har råd att köpa nytt, tror Franz-Martin Dübel.
- Men billiga erbjudanden från till exempel Skoda och Lada kommer att vara lockande alternativ. Med skrotningspremien som grund blir priser på 7 500-10 000 euro för nya bilar inte omöjliga att klara av.
För att kunna utnyttja skrotningspremien måste bilen vara minst nio år gammal.
Politiker i de flesta läger är eniga om att premien innebär en välbehövlig injektion för bilindustrin, även om det inte finns några garantier för att människor väljer att byta upp sig till tyska bilmärken. Samtidigt riktar oppositionen kritik mot att fullt funktionsdugliga bilar tas ur marknaden för tidigt, särskilt i västra Tyskland där bilparken är yngre och består av dyrare märken och modeller.
Regeringen föredrar att kalla premien för miljöpremie, men från miljöpolitiker och miljöorganisationer hörs invändningen att många tyskar lockas att köpa en ny bil nu och därför inte kommer att ha råd att köpa nytt om några år, när bilindustrin förhoppningsvis har utvecklat mer miljövänliga fordon.
Tapp på 17 procent
Trots att skrotningspremien haft god effekt på nybilsförsäljningen i Tyskland pekar kurvorna på försäljningen av tyska bilmärken utomlands nedåt. Första kvartalet i år innebar ett tapp på 17 procent, enligt branschorganisationen Verband der Automobilindustrie, VDA.
Det företag som klarar sig bäst utomlands är Volkswagen, som visserligen tappar i försäljning, men ökar sina marknadsandelar. Längs Carl Reichstein Straβe i Brandenburg an der Havel i delstaten Brandenburg ligger bilförsäljarna på rad och framför den lokala VW-handlaren står det många blänkande nya bilar, färdiga att beskådas.
Tyska bilhandlare ställer ofta ut sina fordon på lättillgängliga platser utomhus, vare sig butiken har öppet eller stängt.På bensinstationen i slutet av den kilometerlånga gatan tvättar en trogen VW-förare sin silverfärgade bil.
- Jag är egen företagare och säljer gipsplattor i hela Tyskland. Det blir mycket körande och då är det viktigt att ha en bra bil, säger David Lemke.
Den modell han har för tillfället är bara några år gammal och skrotningspremien är därför inte aktuell. Men han tycker att det var rätt drag av regeringen att satsa på att få igång bilförsäljningen.
- Om vi ska ta oss ur den här krisen måste bilindustrin fungera, säger David Lemke.
DISKUTERA: Skrotpremien har satt fart på bilförsäljningen i Tyskland. Borde den svenska staten satsa på en liknande lösning?
Premien på 2 500 euro (cirka 26 200 svenska kronor i dagens valutakurs) är en del av den tyska regeringens program för att möta lågkonjunkturen. Beslutet om att införa skrotningspremien togs i slutet av januari och premien gäller retroaktivt från mitten av januari.
I början av april beslöt regeringen att skjuta fram den bortre gränsen för när det går att ansöka om premien - från sista maj till sista december 2009. Samtidigt höjdes den sammanlagda potten från 1,5 miljarder euro till 5 miljarder.
För att få hjulen att snurra snabbare har regeringen även tagit bort skatten på nybilsköp under ett år. För miljövänliga bilar gäller skattelättnaden under två år. Samtidigt har regeringen infört en ny bilskatt som gynnar fordon med låga utsläpp av koldioxid.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här har ju diskuterats ganska ingående på annan plats.
En ny invändning finns dock i artikeln: De bilköpare som handlar nu kommer inte att ha råd att köpa de miljömässigt bättre modeller som kommer att finnas om ett par år.
Ja, den invändningen har väl alltid gällt i datorvärlden. Den dator man just köpt kommer att vara urmodig om två till tre år.
Ofta finns det dock brytpunkter. CD-spelare var svindyra när de kom. Man fick betala 4000 - 5000 kr för att få en skaplig apparat. Men så kom Philips med sin bitstreamteknik och plötsligt kunde en minst lika bra ljudkvalitet uppnås för runt 1500 kr. Digitala kameror har haft en jämnare prisutveckling, så det är inte alltid det finns en tydlig brytpunkt - och det är ju först i efterhand som man kan konstatera när den var.
När det gäller bilar så kan man förmoda att brytpunkten infaller om cirka fem år, men vem vet?
Kan vi få bort alla bilar utan katalysator (bortsett från rena veteranfordon) så är mycket vunnet.
För 26000 kr kan man faktiskt få en katalysatorrenad bil. Om inte annat så räcker det till en bra handpenning.
Men begförsäljningen går ju redan som tåget? Bilbranschen har rekordsmå lager och priserna är så körda i botten som det går. Då leder det väl snarast bara till överhettning om man driver på försäljningen ytterligare med den här typen av stimulanser!
Det är ofattbart att det inte införts en skrotpremie i Sverige! I ett land som är så beroende av bilindustrin som Sverige borde det vara en självklarhet. Enbart möjligheten att få bort de farligaste bilarna från vägarna borde vara skäl nog. Kan man dessutom minska hälso- och miljöfarliga utsläpp samt minska antalet skrotbilar som bara ställs ut i naturen - så mycket bättre. Men Tysklands modell är inte bra, med de villkor som ställs på premien. Det bästa vore en rimlig generell premie (säg. 7000 kr) och förhöjd premie (säg 12000 kr) för bensinbilar utan katalysator respektive dieselbilar utan partikelfilter. Detta skulle få fart på uppbytarkedjan, och därigenom ge en välbehövlig stimulans till bilbranchen. Momsintäkter på ökad bilförsäljning samt fordonsskatt på bilar som ej uppfyller vissa säkerhets- och miljökrav ger underlag för finansiering.
Stå på dig, Anders Borg! Sverige och världen är i kris! Pengarna behövs faktiskt till annat än att göra det billigare för redan välbeställda att köpa ny bil! Satsa på skola och omsorg istället! Istället för bilpremier borde pengarna användas till att anställa fler i kommuner och landsting. Det skulle säkert göra mer för HELA Sveriges ekonomi!
Funderar på om staten borde lagt en skrotningspremie på 10000kr istället för miljöbilsavgiften.
En utskrotad katalysatorlös bil borde ge mer miljöförbättring än en ny suventionerad etanolbil som garanterat ändå körs till stor del på besin.
Begriper inte tanken med miljöbilspremien då statens inte följer upp sina satsningar på etanol. Tänker på hur de tillåter priskillnaden mellan B95/E85 vara till fossilbränslets fördel.
Folk är i gemen snålare än de är miljövänner - man kör på billigaste bränslet. Därför känns dessa premier kastade i sjön, bättre att lägga pengarna i andra ändan - skrotningspremie!
Inför skotningspremie.
Låt den på sikt finansieras av att bilar som är i ett visst åldersintervall, t ex 10 till 25 år, betalar en årlig skrotningsavgift tillsammans med skatten. När bilen skrotas betalas dessa pengar tillbaka till bilägaren.
Vid införandet måste staten dock tillföra pengar.
Ställ inga konstiga villkor på "skrotningspremien".
Miljöbilspremier är helt onödiga, se i stället till att det blir tydligt att det är ekonomiskt fördelaktigt att använda miljövänligare transporter.
Om inte staten får in pengar från ex fordonsindustrin, och pengar från arbetarna därstädes, tvingas ju kommuner o landsting till att avskeda personal.
Därför tror jag att en skrotpremie skulle vara bra för Sverige och miljön. Det går ju inte att ta fram nya reformer utan skattepengar.
I och med att bilindustrin nästan står still kommer ju inga skattepengar i den vägen. Dessutom kostar de arbetslösa pengar. Då återstår det inget annat än att höja skatterna. Då finns risken att Svenskt blir för dyrt i utlandet, och då är vi där igen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.