Volvo och Saab säljer färre bilar i Europa och försäljningen i Sverige minskar. Samtidigt säljs fler bilar i Europa - för första gången på 14 månader.
Bilindustrins intresseorganisation Acea presenterade på onsdagen sin månadsstatistik över nybilsregistreringar för juni. För Sverige är statistiken dyster.
Bakåt för svenska tillverkare
Både Volvo och Saab tappade marknadsandelar och minskade sin försäljning. Sämst går det för Saab som faller fritt på europamarknaden. Under juni gick det ännu GM-ägda bolaget back med 62 procent. Nu har Saab endast 0,2 procent marknadsandel.
Även Volvo backar, dock inte lika kraftigt som Saab. Minskningen var under juni 14,5 procent, vilket betyder att Volvo nu har en marknadsandel på 1,6 procent.
Bilförsäljningen i Sverige följer samma mönster, bakåt med 6,5 procent. Dock är minskningen betydligt mindre än minskningen på 26,3 procent under första halvåret 2009.
Uppåt i Europa
Men för den Europa som helhet är statistiken positiv, för första gången på 14 månader. Försäljningen i EU (exklusive Malta och Cypern) och Efta-länderna (Island, Norge, Schweiz och Liechtenstein) ökade under juni med 5,3 procent jämfört med i fjol.
Vändningen beror sannolikt på stora ökningar av försäljning i de tiotal länder som infört skrotpremier. Europas största bilmarknad, den i Tyskland, ökade till exempel med 40,5 procent.
Varför backar Volvo och varför störtdyker Saab? Kommentera!
Bakåt för svenska tillverkare
Både Volvo och Saab tappade marknadsandelar och minskade sin försäljning. Sämst går det för Saab som faller fritt på europamarknaden. Under juni gick det ännu GM-ägda bolaget back med 62 procent. Nu har Saab endast 0,2 procent marknadsandel.
Även Volvo backar, dock inte lika kraftigt som Saab. Minskningen var under juni 14,5 procent, vilket betyder att Volvo nu har en marknadsandel på 1,6 procent.
Bilförsäljningen i Sverige följer samma mönster, bakåt med 6,5 procent. Dock är minskningen betydligt mindre än minskningen på 26,3 procent under första halvåret 2009.
Uppåt i Europa
Men för den Europa som helhet är statistiken positiv, för första gången på 14 månader. Försäljningen i EU (exklusive Malta och Cypern) och Efta-länderna (Island, Norge, Schweiz och Liechtenstein) ökade under juni med 5,3 procent jämfört med i fjol.
Vändningen beror sannolikt på stora ökningar av försäljning i de tiotal länder som infört skrotpremier. Europas största bilmarknad, den i Tyskland, ökade till exempel med 40,5 procent.
Varför backar Volvo och varför störtdyker Saab? Kommentera!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vem väntar sig annat med en regering som tror mer än den vet?
Det händer givetvis ingenting under 2009 eftersom all kraft lägges av desamma på EU-ordförandeskapet?
För f-n regeringen - kom igen och ge skrotpremie i klass med Tyskland (tyska VW-koncernen nyanställer folk för att hinna producera för efterfrågan!)
Vi svenskar är ganska duktiga på att köpa Tyska bilar med.
Tyskarna köper inte mycket svenskt
Skrotningspremien bör vara i % av nybilspriset. Då blir det rättvist om en liten rostig fiat skrotas eller om en större utsliten SAAB, Volvo eller Mercedes skrotas.
Regeringen bör gynna skrotningen av de stora bilarna i första hand, det tjänar miljön på. och det borde SAAB och Volvo tjäna på för alla vill nog inte köra småbilar och riskera livet om en olycka skulle vara framme.
Såklart att de svenska, allt för stora, gamla och skitiga bilmodellerna tappar. Eg en sund utveckling och naturlig reaktion - vi konsumenter vill ha det motsatta. Vi vill ha moderna, snåla, flexibla, miljö'rätta' fordon och det produceras tyvärr inte i sverige idag!!
Du Jom: skrotpremien måste i så fall riktas så att man bara får köpa svenska bilar, om det ska bli effekt, tror du att det funkar ?? jag tror inte det.
tyvärr har inte saab eller volvo hängt med i den tekniska utvecklingen Sedan gynnas inte märkerna av att de skall få andra ägare, eller kanske till och med gå i konkurss, (saab) detta skapar självklart oro hos köparna, idag leder vw gruppen utvecklingen av bränslesnåla bilar, snart kommer nya a4 a och mw 316 diesel som går under 119 gram vilket gybbas skattemässigt i sverige och i många andra länder runt om i europa. det endastor bil som har ökat isn försäljning markn är passat p å grund av gasdriften vilket ger en 40 % minskning av förmånsvärdet i svergie, den svenska regeringar genom dessa skattelättnader själklart skadat de svenska bilmärkerna i sverige,
det finns många dieslar som är under 119g nu så nån ledande ställning tycker jag inte att wag har. vad jag inte kan förstå är bara att, om man köper en tysk bil som kostar som en volvo (300 kkr) är det ok men om man köper en bil för 160 kkr så tar man jobben av volvoarbetarna
trots att volvo inte har bilar i den prisklassen.
i tyskland är det de billigare bilarna som sålt mest på skrot premien och jag tror inte att den som köper en ny xc60 bryr sig nämvärt över 20 kkr i rabbatt (det är vad det kostar att få adaptiv konstantfarthållare)
Saab och Volvo gick i etanolfällan i stället för att satsa på snåla bilar. Volvo håller på att reparera detta nu, men det återstår att se hur det går för Saab.
Det som behövs nu är en översyn av reglerna för så kallade miljöbilar samt en rejäl skrotpremie.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.