Bilen rullar på i långsam stadsfart, drygt 30 km/tim.
Bilen tar över
Jag får för mig att byta kanal på radion och börjar pillra med knapparna och förlorar för någon sekund koncentrationen på körningen.
Plötsligt springer ett barn ut framför bilen.
Jag tittar upp och ser vad som håller på att hända, men hinner inte reagera.
Då tar bilen över.
Ett rött varningssken projiceras upp på vindrutan och uppmanar mig att bromsa omedelbart.
Men innan jag hinner flytta foten från gasen till bromsen tvärnitar bilen av sig själv och stannar någon decimeter framför den utrusande pojken.
Jag torkar svetten ur pannan och tackar Volvo för det nya säkerhetssystemet med det osedvanligt krångliga namnet "Pedestrian Protection med full autobroms", samtidigt som den lille killen obekymrat rusar vidare.
Kostar extra
Nu var det turligt nog ingen verklig situation jag befann mig i, utan i ett riggat test på en avlyst bana där "barnet" var en docka.
Men systemet fungerade perfekt och Volvo är värt en eloge för att man som första tillverkare hittills satsat på att göra tillvaron säkrare även för den som befinner sig utanför bilen.
Det nya fotgängarskyddet jobbar via radar och kamera och scannar av området framför bilen i jakt på gående som beter sig som om de är på väg att kliva ut i gatan.
Systemet kan stoppa bilen helt i farter upp till 35 km/tim.
Kör man fortare än så bromsar bilen ned farten med upp till 35 km/tim och mildrar därmed följderna av en påkörning.
19 000 kronor
Tyvärr är Pedestrian Protection inte standard, utan kostar 19 000 kronor extra.
Frågan är hur många som betalar den summan för att skydda en okänd människa utanför bilen i dagens egofixerade samhälle.
Då är det bra att veta att systemet även ger skydd åt den egna bilen och dem som åker i den.
Det reagerar inte bara på människor, utan också på fasta föremål och bromsar automatisk bilen om den är på väg att krascha in i en annan bil eller något annat hinder.
Även i det fallet klarar systemet att undvika en kollision i farter upp till 35 km/tim.
Hoppas på premierabatt
Jonas Tisell är ansvarig för det nya systemet och berättar att den stora utmaningen under det fem år långa utvecklingsarbetet har varit att få bilen att inte felreagera.
- Den får ju inte varna eller tvärnita om det inte behövs, till exempel om en papperspåse eller något annat blåser förbi. Då skulle systemet göra mer skada än nytta, säger han.
- Det som tagit i särklass längst tid är att "lära" systemet vad det ska reagera på. Hundraprocentigt felfritt kan det aldrig bli, men så gott som.
- Vår målsättning var att komma ned till en falskvarning per 15 000 mil och där är vi nu.
Vad tror du om intresset för systemet? Är folk beredda att betala 19 000 kronor för det?
- Några, men inte så många. Självklart hade det ideala varit om vi kunnat montera det som standard, men det skulle i dagens läge höja bilpriset för mycket.
- Vi jobbar dock hårt på att få ned priserna på komponenterna och försöker dessutom att intressera försäkringsbolagen att ge premierabatt för bilar med Pedestrian Protection.
- Så på lite sikt kommer kostnaden för kunden att gå ned.
- Inom ett par år hoppas vi också att kunna erbjuda systemet som standard på bilarna i Volvos övre segment.
Det nya aktiva fotgängarskyddet kommer att finnas som tillval på fler Volvomodeller än nya S60.
Aktuella för systemet är närmast V70, XC70, S80 och XC60.
Diskutera: Tror du att många är beredda att betala 19 000 kronor för Pedestrian Protection-systemet?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Givetvis kommer inte så många betala extra för denna funktion men det tror jag inte heller Volvo har räknat med. Detta är ett lyckat sätt att skapa uppmärksamhet kring bilen och förmodligen dröjer det inte länge innan alla X60 har funktionen som standard (precis som City Safety).
Jag kollade på S60 2.0T på volvocars.se och pedestrian detection ingår i Driver Support paketet för 18.000kr som innehåller adaptiv farthållare med full automroms, kollisionsvarnare med full autobroms, queue assist, pedestrian detection, distance alert, driver alert control, lane departure warning och BLIS. Var har Vi Bilägare fått 19000 för enbart Pedestrian Detection från?
Javisst!
Det är så att fotgängarskydet ingår i det paket som heter "Driver Support" som fö. innehåller oerhört mkt extra godis som gör stor skillnad. Jag köpte till det i min Volvo XC70 och jag är oerhört nöjd med säkerhetspaketet. Min bil heter PSG112.
Skulle utan tvekan betala (om jag hade råd). Det handlar som ViB skriver inte bara om säkerhet. Reagerar även på fasta föremål. Var för ett tag sedan med om en "olycka" med min Ford Focus. Farten under 35km/tim. Den räkningen blev dyr. Mycket dyr!!. Helt mitt eget fel. Volvon skulle, om ViB har rätt, ha stannat. Inga skador på bilen. Inget besök på Fordverkstad!! Perfekt!
Händer högst 1 gång på 2 livstider att du råkar ut för en fotgänga som dyker upp helt apropå som tex ett barn som rusar ut och som du inte skulle hinna bromsa till. Föör många externa hjälpmedel får oss och bli ännu mer passiva. Kör inte om du inte känner dig utvilad och undvik mobilen i bilen då fixar du en livstid i alla fall
Anna
Anna, för mig händer det åtminstone en gång i månaden i villaområdet där jag bor, speciellt under sommarhalvåret då områdets ungar är ute och leker. Kör aldrig fortare än 30km/h där, fast det egentligen är 50-gräns, men det räcker ju med att man tittar bort bara en sekund för att riskera att köra på ett barn, även i 30 km/h.
Det är bara och räkna hur många barn som blir påkörda i ditt område varje år. Du kommer nog fram till att dom ryms på dina 5 fingrar om du så bor där i 500 år. Teknik kan ibland skada mer än den ger och uppmärksamhet skärpa är No1.
NÅGON SOM TÄNK PÅ HUR LÄTT DET ÄR ATT STANNA EN BIL OM MAN VILL RÅNA ELLER NÅGOT ANNAT.
Bara att gå ut och stoppa bilen, skit samma om inte bilar stannar bara att gå ut i vägen och voila så har vi totalt kaos.
Det vore önskvärt om man inte bara tänkte på tekniken ut på eventuella verkliga konsekvenser också.
BÖRJA TÄNKA!
Anna uppmärksamheten idag är redan på noll så hur kan den sjunka ytterligare?
Dom som har koll idag kommer ha koll imorgon också,det ändras inte av några hjälpmedel.
Min bil har alla hjälpmedel som finns, jag kör ändå som om den var min första Golf från 1980.
Anna, år 2008 var det 1344 fotgängare som blev skadade i trafiken. Utslaget på 5 miljoner bilförare är naturligvis risken att köra på väldigt liten. Men för de 1344 st påkörda blev troligen livet rätt anorlunda för dem. Att i det läge säga att man inte skall ha ett system som förhindrar dessa typer av olyckor är kanske lite felaktigt. Samma år var det 869 st singelolyckor för personbilar. Många av dessa hade förmodligen kunnat undvikas om bilen hade haft ESP. Finns det någon idag som inte anser att bilarna skall ha ESP?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.