Allt hände på några millisekunder.
Revansch för S60
Med ett brak rände den kopparfärgade Volvon rakt in i baken på det stillastående lastbilssläpet inför ögonen på 120 journalister från hela världen.
Den fatala kraschen rev inte bara upp djupa sår i varumärket Volvo.
Den gav också nya S60 sämsta tänkbara start i livet och teamet bakom bilen var, milt uttryckt, i ett pressat läge när modellen rullades ut för den första internationella provkörningen i trakterna kring Portugals huvudstad Lissabon.
Men den här gången gick allt utan mankemang och S60 fick en efterlängtad revansch.
Det nya antikrocksystemet fungerade perfekt vid våra tester och även i övrigt skötte sig bilen utmärkt.
Med beröm godkänt
Köregenskaperna är helt klart på topp, även om de inte når upp till riktigt alla lovord i marknadsföringen.
Men S60 är tillräckligt alert och följsam för att få det smickrande betyget med beröm godkänt på testslingans många utmanande bergsvägar.
Samma omdöme blir det för högfartsstabiliteten på de snabba motorvägsetapperna.
Sammantaget gör det nya S60 till Volvos hittills roligaste och trevligaste familjebil att ratta.
Lite stötig fjädring
Allra skojigast på krokvägarna hade vi i den rappa 2.0 T-versionen med den nya bensinturbon på 2.0 l/203 hk.
T6 AWD är det effektivaste landsvägsloket och nya dieseln D3 är snålast och vettigast att köpa.
Eftersom Volvo valt att prioritera köregenskaperna har alla nya S60 som säljs i Europa det stramare sportchassiet som standard.
Det gör att fjädringen kan kännas lite stötigt över korta tvära gupp, men i övrigt är åkkomforten behaglig.
I USA och på en del andra marknader, bland annat i Asien, är bilarna standardutrustade med ett mindre sportigt komfortchassi.
Den kund som absolut vill åka lite mjukare kan tjata sig till ett komfortchassi även i Europa, lovar Volvo.
Begränsad takhöjd
Förarmiljön ger ett rent och elegant, men samtidigt ombonat intryck.
Materialen upplevs som påkostade och känslan i knappar och reglage är gedigen.
Även ergonomin är av hög klass och den nya sportratten med markerade tumgrepp är standard. Den öppna mittkonsolen är markant vinklad mot föraren och under jalusin mellan stolarna döljer sig två mugghållare.
Nya S60 har också ett nytt infotainmentsystem där funktionerna presenteras på en fem- eller sjutums färgskärm i mittkonsolens överkant. Nya S60 är formad som en sportcoupé med fyra dörrar.
Det ger spänstigt eleganta karosslinjer, men för också med sig en del praktiska olägenheter. Insteget till baksätet bak störs en hel del av den sluttande taklinjen och även takhöjden har sina begränsningar.
Däremot är knäutrymmet generöst och fullt tillräckligt för vuxna, men helst inte fler än två. Själva baksätet är utpräglat skålat för två åkande och mittplatsen är inte lämpad för annat än kortare turer.
Ynklig lastvolym
Bagageutrymmet hör till det som fått stryka på foten ordentligt i den nya Volvon.
Lastvolymen är ynkliga 380 liter och det är sämst i klassen.
Även lucköppningen är trång, även om breddmåttet ökat en del jämfört med gamla S60. Bilen saknar dessutom reservhjulsbalja.
Vill man köpa till ett extrahjul (däcklagningssats är standard) och ha med sig får man finna sig att ha det i själva lastutrymmet. Inte särskilt praktiskt.
Ett tips till den som kräver bättre lastkapacitet än vad S60 erbjuder är att vänta på kombin V60, som premiärvisas i höst. Det blir utan tvekan den mest sålda versionen av den nya Volvon, åtminstone i kombilandet Sverige.
Här väntas V60 stå för uppemot 70 procent av försäljningen.
180 graders syn
Förutom det banbrytande nya antikrocksystemet finns en hel del annan spännande och vettig extrautrustning till den nya Volvon. En nyhet är kameran i grillen som har 180 graders synfält och via informationskärmen på instrumentpanelen hjälper föraren att se åt sidorna i korsningar och utfarter med begränsad sikt.
Mer avancerade ljudanläggningar och en adaptiv farthållare som fungerar i farter ända ned till stillastående är andra nytillskott på den långa tillvalslistan.
Diskutera: Vad tycker du om nya Volvo S60?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo S60Betyg
Relaterade bildspel
Grundpris, kr: 280 000
Motortyp: Rak 5
Cylindervolym, cm3: 1984
Effekt, hk: 163
Vridmoment, Nm: 400
Toppfart, km/tim: 220
0-100 km/tim, s: 9,2
Förbrukning, l/100 km: 5,2
CO2-utsläpp, g/km: 137
Bränsletank, l: 68
Längd, cm: 463
Bredd, cm: 187
Höjd, cm: 148
Axelavstånd, cm: 278
Tjänstevikt, kg: 1582
Bagagevolym, l: 380
Vad nytt? Hela bilen, så när som på en del återanvända detaljer från andra Volvo-modeller.
För vem? Den som sätter design och körkänsla framför utrymmen och praktisk användbarhet.
Bra köp? Ja! Att äga en Volvo i Sverige är sällan en dålig affär. Men kombin V60, som kommer i slutet av året, är ett ännu bättre val.
Plus: Banbrytande säkerhetssystem, fin körkänsla, dynamisk design.
Minus: Snålt bagageutrymme, ingen reservhjulsbalja, instängt baksäte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Banbrytande säkerhet.....:) Jovisst, säkert bryter det både det ena och det andra när man hamnar i baken på fordonet framför....:)
Inga dödsfall än så länge iaf Simon. Jag som trodde du hade lärt dig sedan tidigare men jag antar att jag hade fel. :)
Högtidsstund - som alltid, att första gången få provköra en ny svensk. Det ser jag fram emot. Föregångaren var på många sätt en mycket bra bil vågar jag påstå efter att ha kört 3år och 150 000 km i en -01:a. Kul att också Saab kommer med nya 9-5.
Märkte själv ingen större skillnad på baksätesplatserna på nya S60 och nuvarande S80,enda jag lade märkte till var det större benutrymmet i S60 kontra S80 när jag satt med förarstolen inställd för min körställning och att huvudutrymmet var i stort sett samma.
inget för svenskar som måste åka omkring med ett kylskåp i bilen
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.