Samtliga nya däck ska från 2012 märkas med information om effektivitet, väggrepp och buller. Europakommissionen tror att denna märkning kan spara fem procent av totala bränsleförbrukningen.
Europaparlamentet och ministerrådet har kommit överens om märkning av däck, enligt ett pressmeddelande från Näringsdepartementet. Från november 2012 ska det vid försäljning av varje nytt däck inom EU finnas en etikett med information.
På etiketten kommer drivmedelseffektivitet och väggreppsförmåga att anges på en skala mellan A och G - precis som på hushållsapparater. Dessutom ska däckets bullernivå anges.
Alla däck som blir tillverkade från 1 juli 2012 ska omfattas.
- Den nya märkningen är ett viktigt steg för att minska energianvändningen inom transportsektorn. Det var därför märkning av däck var ett av de mål vi har satt upp att nå under det svenska EU-ordförandeskapet, säger näringsminister Maud Olofsson.
Ska minska förbrukning
Om alla europeiska bilister skulle köra med de mest energieffektiva däcken skulle den totala drivmedelsförbrukningen sjunka med tio procent. Enligt beräkningar ska denna märkning på sikt medföra en sänkning på fem procent.
Denna nya märkning kommer att kompletteras av en annan nyligen antagen lagstiftning som ställer minimikrav på alla marknadens däck, bland annat avseende rullmotstånd.
På etiketten kommer drivmedelseffektivitet och väggreppsförmåga att anges på en skala mellan A och G - precis som på hushållsapparater. Dessutom ska däckets bullernivå anges.
Alla däck som blir tillverkade från 1 juli 2012 ska omfattas.
- Den nya märkningen är ett viktigt steg för att minska energianvändningen inom transportsektorn. Det var därför märkning av däck var ett av de mål vi har satt upp att nå under det svenska EU-ordförandeskapet, säger näringsminister Maud Olofsson.
Ska minska förbrukning
Om alla europeiska bilister skulle köra med de mest energieffektiva däcken skulle den totala drivmedelsförbrukningen sjunka med tio procent. Enligt beräkningar ska denna märkning på sikt medföra en sänkning på fem procent.
Denna nya märkning kommer att kompletteras av en annan nyligen antagen lagstiftning som ställer minimikrav på alla marknadens däck, bland annat avseende rullmotstånd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra, men en sak som fattas är märkning av hållbarhet, som i sin tur påverkar miljöbelastningen vid tillverkning och utspridning av avslitet gummi.
Nu blir man oroad. Är EU inblandat blir det ju garanterat fiasko. Speciellt för oss nordbor som de hela tiden kör över.
Det blir säkert krav som gör våra vinterdäck livsfarliga.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.