Flera kommuner kan tänka sig att förbjuda dubbdäck på vissa vägar i vinter. Sedan regeringen meddelade förslaget om dubbförbud har reaktionerna i överlag varit positiva.
Regeringen vill göra det möjligt för kommuner att införa dubbdäcksfria gator, det föreslog infrastrukturminister Åsa Torstensson den 30 juni. Flera kommuner har sedan dess visat intresse för förslaget eftersom man vill bli av med de miljöfarliga partiklar som dubbdäcken river upp.
- Det är en bra idé, framför allt i storstäderna men även i Borås, säger Inge Pettersson, ordförande i miljönämnden i Borås, till Sveriges Radio.
Inge Petterson tycker att dubbförbud vore bra på vissa gator i Borås och pekar ut en stor genomfartsled som möjlig förbudssträcka. Men Borås är inte ensamma, Jönköping är också positiva till förbud.
- På vissa gator får vi väldigt höga partikelhalter och där är det framför allt dubbdäck som orsakar det. Jag har kört med dubbfria däck i tio år, så ser jag ingen anledning att ha dubbat. Dagens moderna dubbfria däck klarar sig ibland bättre än dubbade däck, säger Anders Hulusjö, ordförande för tekniska nämnden i Jönköping, till SR.
I Jönköpings centrala delar där partikelnivån ligger nära eller överskrider gränsvärdet kan det bli aktuellt med förbud. Även Stockholm, Malmö och Lund har visat intresse för att förbjuda dubbar.
Förbud i större zoner
Flera kommuner vill dock utöka förbudet till större zoner, däribland Stockholm eftersom det skulle vara mer praktiskt och effektivt. Kommunen får medhåll från Naturskyddsföreningen:
- Det kan bli såhär, att om du förbjuder dubbdäck på en speciell gata så finns det en risk att bilarna tar en annan väg, det vill säga att det totala dubbdäcksanvändandet i Stockholm inte går ner, jag tror det behövs någon form av miljözon att det blir förbjudet att köra in i innerstaden säger Mårten Wallberg, länsordförande vid Naturskyddsföreningen, till SR.
I Ã-rebro kommun är klimatstrateg Per Elvingsson positiv till att regeringen föreslår åtgärder för att minska de miljöfarliga partiklarna som dubbdäcken river upp. Han vill dock, som i Norge, införa en dubbdäcksskatt.
- Blir det förbud på de större gatorna där vi har mycket trafik och dålig luft flyttar vi bara över problemet till de mindre gatorna, säger han till SR.
"Effekterna på miljön är små"
Motormännen, intresseorganisation för svenska bilägare, vänder på regeringens resonemanget och påpekar samtidigt att studier från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar att de positiva effekterna på miljön inte kommer bli så stora som regeringen önskar.
- Morötter är alltid bättre än piska. Vi föreslår att regeringen inför en premie för byte till dubbfria däck. Det skulle få fler att byta till dubbfria däck, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig hos Motormännen.
Vad tycker du om de olika reaktionerna? Kommentera!
- Det är en bra idé, framför allt i storstäderna men även i Borås, säger Inge Pettersson, ordförande i miljönämnden i Borås, till Sveriges Radio.
Inge Petterson tycker att dubbförbud vore bra på vissa gator i Borås och pekar ut en stor genomfartsled som möjlig förbudssträcka. Men Borås är inte ensamma, Jönköping är också positiva till förbud.
- På vissa gator får vi väldigt höga partikelhalter och där är det framför allt dubbdäck som orsakar det. Jag har kört med dubbfria däck i tio år, så ser jag ingen anledning att ha dubbat. Dagens moderna dubbfria däck klarar sig ibland bättre än dubbade däck, säger Anders Hulusjö, ordförande för tekniska nämnden i Jönköping, till SR.
I Jönköpings centrala delar där partikelnivån ligger nära eller överskrider gränsvärdet kan det bli aktuellt med förbud. Även Stockholm, Malmö och Lund har visat intresse för att förbjuda dubbar.
Förbud i större zoner
Flera kommuner vill dock utöka förbudet till större zoner, däribland Stockholm eftersom det skulle vara mer praktiskt och effektivt. Kommunen får medhåll från Naturskyddsföreningen:
- Det kan bli såhär, att om du förbjuder dubbdäck på en speciell gata så finns det en risk att bilarna tar en annan väg, det vill säga att det totala dubbdäcksanvändandet i Stockholm inte går ner, jag tror det behövs någon form av miljözon att det blir förbjudet att köra in i innerstaden säger Mårten Wallberg, länsordförande vid Naturskyddsföreningen, till SR.
I Ã-rebro kommun är klimatstrateg Per Elvingsson positiv till att regeringen föreslår åtgärder för att minska de miljöfarliga partiklarna som dubbdäcken river upp. Han vill dock, som i Norge, införa en dubbdäcksskatt.
- Blir det förbud på de större gatorna där vi har mycket trafik och dålig luft flyttar vi bara över problemet till de mindre gatorna, säger han till SR.
"Effekterna på miljön är små"
Motormännen, intresseorganisation för svenska bilägare, vänder på regeringens resonemanget och påpekar samtidigt att studier från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, visar att de positiva effekterna på miljön inte kommer bli så stora som regeringen önskar.
- Morötter är alltid bättre än piska. Vi föreslår att regeringen inför en premie för byte till dubbfria däck. Det skulle få fler att byta till dubbfria däck, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig hos Motormännen.
Vad tycker du om de olika reaktionerna? Kommentera!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det räcker inte med att vissa gator blir dubbfri, hela innerstan borde vara det. Det är mycket onödigt med dubbdäck i södra Sverige, man klarar sig med dubbfria däck. Har kört i 15 år utan dubb. Nu måste man på sommaren söka spår där asfalten inte är uppriven för att få lågt vägljud.
Jag är mycket förvånad över att vi inte får se ett generellt förbud mot dubbdäck i Sverige med undantag för inre Norrland där man reser på riktiga vintervägar. Här i södra Sverige är det närmast upprörande att behöva se dubbdäcken fortfarande användas. Kan ju bero på att de inger en falsk säkerhet till förarna. De få dagar det är riktigt halt så är det ju faktiskt bara att dämpa hastigheten!
Om vi förbjuder dubb så kommer ni två , Tomas och Jörgen , kana av vägen kan jag ta och säga ..
Orsaken till varför ni hinner bromsa i tid är för att de med dubb har ruggat upp ytan.
Kör själv dubbfritt f n, och det funkar väl ok i Sthlm's-trafiken. De dubbfria kvalitetsdäcken/-märkena blir bara bättre o bättre för varje generation. Tycker däremot att de som redan har dubbdäck naturligtvis ska få köra slut på dem. Allt annat är ju ett fruktansvärt samhällsekonomiskt slöseri. Sluta sälj dubbdäck i aktuella områden och medge en dispens-/övergångstid på ca 4 år. Allt annat är galet!
Min däckhandlare i Stockholm väljer själv dubbat i Stockholmstrafiken. Varför? Få håller avstånd, många kör odubbat så det blir glanshala gator, farten är hög. Så jag har alltid följt hans råd. Nu har jag dock Nokian dubbfritt eftersom det följde med nya bilen, men med 3000 mil om året är väl frågan om jag inte ska gå på dubbat igen när jag byter. Det behöver inte vara snö för att det ska vara blixthalt, och då hjälper verkligen dubbat. http://svtplay.se/v/1410687/varning_for_halka_pa_vagarna
Jag tar mig för pannan - bytte mina vinterdäck inför vintern och fågade däckhandlaren om den ev.
skatteb på dubbdäck och den var inte aktuell...
Har själv kört med dubbfria vinterdäck och det var
inte roligt när det var isiga gator i Sundsvall kan jag berätta. Tack vare att andra som hade dubbade däck hade ruggat upp gick det någorlunda att komma fram. Är det meningen att
man ska ställa bilen över vintern för att inte orsaka extra miljöutsläpp...
Om det är så otroligt viktigt att vid varenda tillfälle kunna ta sig fram lika snabbt så kanske man rentav ska sluta köra bil. I de för dubbförbud aktuella områdena finns ju oftast allmänna samfärdsmedel att tillgå och som genomsnittligt sannolikt håller en jämnare tidtabell än vad privatbilisten gör. Annars kan det ju inte vara så otrolig svårt att lätta på gasen och ta det lilla lugna och inse att underlaget är som det är, att det inte alltid går att gasa på. Jag menar, hur ofta är det egentligen blankis?
Vad som talar för dubbdäck är att ishalkan kan komma väldigt plötsligt och oväntat. Fast tänker man lite, lär sig bedöma omgivningens tecken, kollar termometern och helt enkelt bryr sig om vad man håller på med - kör bil - så är det egentligen oerhört sällan som något underlag är totalt oväntat. Dessvärre funkar ju inte alla så, vilket är ett argument för dubbar. Å andra sidan så har Ed, som håller koll på det där med statistik och dess tillämpning, visat på att säkerhetseffekten ofta äts upp av vårdslösare körbeteende när man tycker sig ha säkra däck.
Från att ha varit dubbdäckens försvarare så har jag personligen alltmer kommit att inse hur bra det är med odubbat.
Har någon kontrollerat vad dubbdäckens slitage medför för konsekvenser beträffande vattenplaning på regnvåta vägar? De finns ju året om.
Planera körningen efter väglaget.
Då behövs inga dubbar.
Hälsar Norrlänning.
Behåll dubbarna,ta bort saltet som tar död både på bilar och natur.Sedan får vi ta ansvar för våran körning.En liten övergångsperiod,sedan funkar det som allt annat man måste lära.
Tyvärr är det inte möjligt att ersätta saltet med dubbade vinterhjul TM. Saltet garanterar att vägnätet blir framkomligt för alla och den tunga trafiken i synnerhet. Så alternativkostnaden med ett saltförbud är väsentligt högre än de materiella skador som saltet orsakar på våra fordon. När det sedan gäller miljöpåverkan följer saltet kretsloppet och hamnar till slut i havet, där det av uppenbara skäl inte gör någon skada.
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.