Nästa artikel
SAAB 9-5 - STOR, STOLT OCH SVENSK
VI BILÄGARES 9-5-SPECIAL:

SAAB 9-5 - STOR, STOLT OCH SVENSK

Publicerad 31 augusti 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
STORT REPORTAGE: Saab siktar högt med nya 9-5 - målet är att gå i clinch med några av världens bästa bilar. Vi Bilägare har som en av få svenska tidningar fått titta närmare på Saabs nya, stora bil.
Tolv år levde den första generationen Saab 9-5. Den nya bilen - som visas för publik första gången vid Frankfurtsalongen i september och börjar levereras tidigt 2010 - är tänkt att leva i sju år. Under den tiden ska bilen som brukligt hinna genomgå en mindre ansiktslyftning vad utseendet beträffar, men framför allt ska sättet den drivs på förändras radikalt.

- Jag arbetar intensivt med frågor om elektrifiering, säger Mats Fägerhag som just återvänt till Trollhättan efter ett antal år i tyska Rüsselsheim.

Där har han varit teknisk utvecklingschef för såväl nya Saab 9-5 som koncernkusinen Opel Insignia. Nu blir hans roll den samma, men med uppgift att enbart lotsa ingenjörerna som ska utveckla Saabs kommande bilmodeller när märket seglar ut ur General Motors.

"Elektrifiering" betyder i klartext att Saab 9-5 under de kommande åren ska erbjudas med någon form av hybriddrift. Om det är en fullhybrid, en plug in-hybrid, en dieselhybrid eller någon annan variant vill dock Mats Fägerhag och hans kolleger inte berätta den här regniga dagen i juli då ett litet antal motorjournalister och fotografer ska få stifta en första bekantskap
med den färdiga, nya bilen.

Bär med sig arvet
Platsen är Saabs fotostudio i Vänersborg, av en slump samma dag som Jaguar släpper de första bilderna på sin nya, stora XJ-modell. Parallellerna är fler än man tror. Både Saab och Jaguar har eller har haft amerikanska ägare (GM respektive Ford), båda märkena har länge dragits med ekonomiska problem och sviktande försäljning, båda har snåriga traditioner att förvalta.

Men där Jaguar med sina nya lyxbil fullständigt slängt varje uns av tradition eller - för att använda designfolkets favoritord just nu - design-DNA över bord har Saabs formgivare ansträngt sig för att bära med sig valda delar av arvet in i 2010-talet:

* Fronten känner vi igen från de senaste årens konceptbilar (9X och Aero X till exempel, men även nuvarande 9-5).

* Vindrutan är kraftigt välvd - mer går inte utan att riskera brytningsfel enligt Saab - för att påminna om gamla 99/900 och A-stolparna är av samma skäl svartlackerade (lustigt nog har nya Jaguar XJ svartlackerade C-stolpar, sannolikt för att ge intryck av en större bakruta…).

* Sidofönsterlinjen med den karaktäristiska knicken i bakkant (kallas allmänt för "hockeyklubban") introducerades med 99-modellen 1967 och understryks nu av en kromlist.

För övrigt är det mesta nytt. Proportionerna är till exempel helt annorlunda än tidigare Saab-bilar med mycket högt uppdragen midjelinje och låga sidofönster, helt släta karossidor och en flytande övergång mellan tak, bakruta och bagagelucka. Den sistnämnda är dessutom konkav.

Bakpartiet med lysdioder som ett pärlband mellan bakljusen liknar inte någon tidigare Saab (även om 9000 CS hade en reflexramp) och på det hela taget är det svårt att få grepp om hur den mörkgrå bilen egentligen ser ut i den mörkgrå fotostudion. Först när nya 9-5 kommer ut i verkligheten bland andra bilar går det att få klara referenser för synintrycken.

En sak står dock klar redan i studion: det är en stor bil. Nya Saab 9-5 är 501 cm lång, vilket gör den 18 cm längre än sin föregångare. Magnus Hansson, som är ansvarig för produktutveckling och marknadsföring, återkommer flera gånger under dagen till att Audi A6 har varit utgångspunkt och måttstock för nya 9-5.

- Målet har varit att göra en bil som är bättre än A6 på varje punkt men ändå inte en Audi, säger Magnus Hansson, vår bil måste kännas som och se ut som en Saab.

Ingen klen spis
Vad storleken beträffar ligger dock nya 9-5 närmare Audis lyxbil, A8 (505 cm), än A6 (493 cm) och enligt obekräftade uppgifter är tjänstevikten cirka två ton. Detta ska ses i ljuset av att Saab lanserar nya 9-5 med storbilsklassens i kubikcentimeter räknat minsta motor: 1,6 liter.

Det är för all del ingen klen spis - turboladdningen jagar upp effekten till 180 hk - och år 2010 är det garanterat ingen nackdel att kunna peka på down sizing åtminstone under motorhuven. Dieselmodellen, TTiD-4 kallad, har en fyrcylindrig 160-hästarsmotor som ska klara sig med 5,1-5,2 liter/100 km och CO2-utsläpp på 132 g/km. Saab-folket påpekar gärna och ofta att de inte vill gå samma väg som Volvo gjort med DriveE-modellerna - det vill säga sänka effekten i stora bilar till småbilsnivåer för att nå målen - utan bibehålla eller helst öka motorstyrkan och ändå minska utsläppen.

Det finns även en 190-hästarsdiesel med dubbla turbo och självfallet även en E85-motor, den här gången i form av en tvålitersfyra på 220 hk. Den ska klara sig med 8,1 liter/100 km vid bensindrift. På topp i modellprogrammet återfinns Aeromodellen med bensindriven 2,8-liters turbo-V6 på 300 hästkrafter.

Fyrhjulsdrift (Haldex) blir ett möjligt tillval i alla versioner utom den klenaste dieseln, liksom möjligheten att välja uppgraderade hjulupphängningar. Många biltillverkare erbjuder sportigare stötdämpare och fjädrar som tillval, men Saab har gått ett steg till och saluför uppgraderade fram- och bakvagnar (båda är dock standard i Aero).

Fram kan den traditionella McPherson-upphängningen ersättas med en så kallad HiPer-Strut, som enkelt uttryckt separerar styr- och fjädringsrörelserna. Det ska ge bättre komfort och styrkänsla. Bak kan multilänkupphängningen kompletteras med en så kallad länkad H-arm, även den med syfte att förbättra komfort och vägegenskaper. Köparen ska kunna välja båda uppgraderingarna eller bara en av dem - milt uttryckt ett unikt system.

Någon modern dubbelkopplingsväxellåda erbjuds däremot inte, 9-5 har antingen vanlig manuell eller traditionell automatlåda. Start/stoppsystem är heller inte aktuellt vid lanseringen. En hel del annan modern teknik har dock fått plats, exempelvis nyckellöst låssystem (standard), aktiva strålkastare (anpassar ljusbilden efter väg-, ljus- och väderförhållanden), head up-display (projicerar hastighetsmätare, navigeringsdirektiv
med mera i vindrutan), åttatums navigeringsskärm med touch-funktion, parkeringshjälp (bilen avgör om p-rutan är tillräckligt stor och dirigerar föraren, däremot kan den inte parkera själv som vissa Mercedes-, Toyota- och VW-modeller).

Inredningen är kanske det främsta exemplet på hur Saab-arvet tas till vara, med en bumerangformad instrumentpanel som välver sig runt föraren (temat introducerades med 9000 1984) och enligt Saab själva mycket hög klass på stolarna. Som komplement till den vanliga hastighetsmätaren kan en digital variant klickas fram i en separat display och den ska rulla fram siffrorna på ett sätt som påminner om höjdmätaren i ett flygplan.

Några priser är ännu inte offentliggjorda, men enligt Magnus Hansson är nya 9-5 en bil som är värd att ta rejält betalt för. Hur rejält?

- Vi kan inte ha lika höga priser som Audi, men bra nära, säger Magnus Hansson.
FAKTA/ Saab 9-5 och modellprogram

Med nya 9-5 introduceras en ny namnordning hos Saab, där siffran i beteckningen är upphöjd precis som trean och femman i 9-3 respektive
9-5 på bilarnas bakluckor. Observera att till exempel TTiD4 kan indikera två olika motorversioner.

Två designlinjer (utöver toppmodellen Aero) erbjuds: Linear och Vector (bilen på bilderna). Nya 9-5 kombi väntas om cirka ett år.

TTiD4 Diesel enkelturbo 160 hk
TTiD4 Diesel dubbelturbo 190 hk
Turbo 4 Bensin enkelturbo 180 hk
BioPower4 Bensin dubbelturbo 220 hk
Turbo 6 Bensin V6, dubbelturbo 300 hk

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-08-31 19:49
Krille (ej verifierad)

SAAB är 8cm längre än A6, skulle det vara en katastrof? upplevd längd är viktigt, upplevs den i verkligheten som mycket lång är det värre än de 8cm man poängterar så mycket. 1.6 liters motor känns som en framtidsmotor så länge den inte är väldigt svag, vem kommer inte ihåg Audi 100 med 1.8 och 90 hk. Det viktigaste är nog att den upplevs som en unik bil som har en egen karaktär.

#2 • Uppdaterat: 2009-08-31 20:54
S-E S (ej verifierad)

Om längden bekymrar dig, montera en dragkrok och vips har du 15 cm extra.

#3 • Uppdaterat: 2009-08-31 22:30
LJN (ej verifierad)

GM har naturligtvis styrt SAAB vad gäller modellprogram, vad som skall produceras än eller där. Men, trots GM´s ägarskap har det inte varit något "innovativt lyft" för SAAB. Tvärtom! GM´s amerikanska bakgrund har varit en hämsko för SAAB´s ingenjörer/konstruktörer!Samtidigt som att hade inte GM tagit över skulle SAAB inte överlevt!
Personligen är jag grymt besviken på att inte SAAB har fler motoralternativ än bensin, diesel o etanol. Biogas skulle självklart ha producerats fram redan för några år sedan! Detta med hybridmotorer och "två hål i väggen" förstår jag inte. Det var väl inte en kraftigt ökad elförbrukning vi skulle ha utan ta till vara våra rest och återvinngsbara produkter!
Sist men inte minst: vilka kunder riktar sig SAAB till. Ja, tyvärr inte sådana som mig, med en inkomst runt 250000 per år!
Hälsningar ifrån en f.d. SAAB-älskare/ägare

#4 • Uppdaterat: 2009-08-31 23:03
Christer E (ej verifierad)

Ser ju onekligen rätt bra ut, men det verkar som om de räknat bort sej rejält. Tjänstebilssektorn bör väl vara rätt kundkategori? Men om de bara kan leverera en "snikutrustad" bil för det beryktade 7,5 basbelopp så lär de inte sälja många bilar.

#5 • Uppdaterat: 2009-08-31 23:11
Christer E (ej verifierad)

Synd att de behåller namnet 9-5. Det namnet har ju inte föknippats med någon nyhet eller nytt modelltänkande på åtskilliga år.
Varför inte 9-500 för att återspegla längden på bilen.

#6 • Uppdaterat: 2009-08-31 23:57
jan (ej verifierad)

varfor detta snack om langden har aldrig kollat hur lang en bil ar pa pappret.varfor har det blivit sa viktigt helt plotsligt nagra cm hit o dit

#7 • Uppdaterat: 2009-09-01 00:11
Kim (ej verifierad)

Ja du Jan det undrar jag också. Undra om dom som köper nya Opel Astra kommer att tveka för att den växer 17 cm gentemot den gamla. Ska man jämföra Astran mot bilar i mellanklassen nu och inte mot sina tänkta konkurrenter? För att inte tala om hur miljön kommer påverkas av dessa 17 centimeter. Nej jag har heller aldrig undersökt längden på bilen jag köper. Det ända som skulle få mig att kolla upp längden var om garageporten gick att stänga eller ej...

#8 • Uppdaterat: 2009-09-01 00:15
Saabnisse (ej verifierad)

LJN
Jag håller helt med dig, naturligtvis skulle Saab ha tagit fram en gasmotor, men man måste ju komma ihåg att den här bilen inte är framtagen för svenska förhållanden.
I USA och kanske Ryssland, kanske Kina är det just nu nog inte lika intressant med gasdrivna bilar.
Men de kommer nog att fatta så småningom!

#9 • Uppdaterat: 2009-09-01 00:28
TodayTomorrow (ej verifierad)

Christer
E 31 aug 2009
Synd att de behåller namnet 9-5. Det namnet har ju inte föknippats med någon nyhet eller nytt modelltänkande på åtskilliga år.
Varför inte 9-500 för att återspegla längden på bilen.
Varför inte 9 1/2 eller 9 1/4

#a • Uppdaterat: 2009-09-01 17:13
Pelle (ej verifierad)

Designen känns sådär.....konkav baklucka! Runda former i baken brukar aldrig bli snyggt! Eller tjocktaket som 9-3 combi har - ser bedrövligt klumpigt ut. Nä Saab borde nog skaffa nytt designfolk. Vem vill ha en ful bil? Så svårt kan det väl inte va?!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.