Euro NCAP introducerar nu ett nytt belöningssystem för avancerade säkerhetslösningar. Målet är att tekniken snabbare ska bli standardutrustning.
System som bromsar automatiskt eller varnar föraren om bilen rullar över mittlinjen är några av de säkerhetslösningar som dykt upp under de senaste åren.
Säkerhetsorganisationen Euro NCAP menar att det som kund är svårt att bedöma hur systemen påverkar bilens säkerhet.
Därför meddelar Euro NCAP att ett nytt belöningssystem för avancerad säkerhet nu införs.
Tillvall ska bli standard
Belöningssystemet kallas "Advanced" och ska fungera som komplement till dagens säkerhetsbetyg som består av stjärnor och procentsatser för olika typer av skydd.
En fristående expertgrupp kommer att analysera och bedöma säkerhetssystemen utifrån vetenskapliga rapporter från tillverkarna.
Endast bilar med krockbetyg på minst tre stjärnor kommer att bedömas.
Syftet är säkerhetssystemen snabbare ska bli standardutrustning istället för dyra tillval, med bättre trafiksäkerhet som följd.
Under höstens bilsalong i Paris kommer Euro NCAP presentera de första bedömda bilarna.
Diskutera: Vad tycker du om Euro NCAP:s nya belöningssystem?
Säkerhetsorganisationen Euro NCAP menar att det som kund är svårt att bedöma hur systemen påverkar bilens säkerhet.
Därför meddelar Euro NCAP att ett nytt belöningssystem för avancerad säkerhet nu införs.
Tillvall ska bli standard
Belöningssystemet kallas "Advanced" och ska fungera som komplement till dagens säkerhetsbetyg som består av stjärnor och procentsatser för olika typer av skydd.
En fristående expertgrupp kommer att analysera och bedöma säkerhetssystemen utifrån vetenskapliga rapporter från tillverkarna.
Endast bilar med krockbetyg på minst tre stjärnor kommer att bedömas.
Syftet är säkerhetssystemen snabbare ska bli standardutrustning istället för dyra tillval, med bättre trafiksäkerhet som följd.
Under höstens bilsalong i Paris kommer Euro NCAP presentera de första bedömda bilarna.
Diskutera: Vad tycker du om Euro NCAP:s nya belöningssystem?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag hoppas de vågar vara kritiska till systemen på samma sätt som ViB parentesvis varit på långtestbilarna.
Annars har det mest låtit så här:
Antivingelvarning. Toppen, Dödavinkelvarning. Toppen, Punkteringsvarning. Toppen. Kollisionsvarning. Toppen. Högsta säkerhetsbetyg.
Sedan kollar man med konsumenterna.
Alla dessa pipande och varningar, var slår man av dem???
Inte minst eftersom två av systemen ovan falsklarmar oftare än de varnar korrekt.
Då försämrar de ju säkerheten istället för tvärt om.
Så jag hoppas EuroNCAP vågar vara kritiska.
När kommer belysningstest? ViB har ju en unik metod som borde tas på allvar. I a f viktig här uppe i norr.
Det är lätt tragiskt det här. Mitt användarnamn är "Jägaren" och nu har ett snarlikt dykt upp, nämligen "Jägarn". Måhända är det en slump att en ny skribent har valt användarnamnet "Jägarn", men för att det inte skall bli kaos ber jag denna "Jägarn" att ändra sitt användarnamn. Jag har haft "Jägaren" lång tid. Om den här uppkonmna situationen är en slump hoppas jag att "Jägarn" respekterar min önskan. Är det på jäkelskap får jag vända mig till redaktionen (igen!).
Skratt....Det är är på jäkelskap=). Nu till EuroNCAP...det som känns fel är att det börjar bli komplicerat att jämföra bilar med varandra och framförallt att dyra bilar får poäng som billiga inte kan få. Och det här gör kanske att vanliga biltillverkare som Renault, Fiat, Peugeot mfl och vi vanliga bilköpare inte bryr oss om poängsättningen, det finns ju redan tecken på det att man inte bryr sig om att införa EsP för vissa modeller i hela europa = m1nus 1 stjärna.
Måttlig toppfart, och även måttlig acc.-förmåga, hur konstigt det än kan låta, är klart säkerhetshöjande. Får det advanced-poäng?
Hög sitshöjd med bättre överblick?
Ger lågt övre bromsljus (E-klass) minus?
Ger krånglig stereo minus?
Att belöna säkerhetssystem som har dokumenterat god effekt för säkerheten är helt rätt. Men man borde även börja titta på sådana saker som ergonomi och sikt. Moderna bilar har stora farliga döda vinklar snett framåt på grund av tjocka A-stolpar.
Jag ifrågasätter dessa nya sätt att mäta bilars säkerhet. Jag misstänker att åndringarna är en följd av biltillverkarnas önskemål. Det är ju allmänt känt att vissa biltillverkare helt ignorerar de krav på säkra a och b stolpar som krävs för att klara ex. älgkrockar. De har tagit poäng för t.ex. fotgängarvän lighet, samtidigt som man totalt ignorerar att en bil ska klara av en rundslagning samt en ev. älgkrock.
Visst undanmanöverduglighet bedömmerman, men innerutrymmenas hållfasthet mot en älgkropp struntar man i.
Bu Bu för europcap.
PG: Tror du att Sverige är den tyngsta av tillverkarnas marknader? Du tycks utgå från att alla världens biltillverkare ska bygga bilar som uppfyller den exotiska och i promille räknat knappt mätbara möjligheten att krocka med en älg. Det är i praktiken bara i Norden som detta kan hända. Jag förstår om tillverkarna INTE sätter en "älgkrockstålig" konstruktion överst på listan.
Jag tror att en stark tak konstruktion, som klarar en rundslagning går lite hand i hand med att klara en älgkrock bra. I USA har dom sen något år börjat testa Stadsjeepars styrka på tak. Pga att dom oftare voltar vid en krock. Om EuroNcap tog efter detta, fick vi svenskar kanske en liten fingervisning om vilka bilar som har Bättre/sämre förutsättningar att klara en älgkollision.
JÄGAREN: För att var en "Jägare" har du väldigt liten kunskap om älgens utbredning. Älg finns nämligen på stora delar av det norra halvklotet. Älgen är mycket vanlig i Nordamerika och Asien.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.