BMW 5-serie och Alfa Romeo Giulietta får fem stjärnor i Euro NCAP:s nya krocktest. Samtidigt får Mazda CX-7 nöja sig med fyra stjärnor.
Euro NCAP presenterade på onsdagen testresultat för tre nya bilmodeller.
Två av tre femstjärniga
Alfa Romeo Giulietta och BMW 5-serie får båda toppbetyget fem stjärnor.
Italienska Alfa Romeos nya bil beröms bland annat för bra skydd mot pisksnärtsskador.
Bilen tilldelas också höga poäng för vuxenskydd och barnskydd.
Nya BMW 5-serie beröms likt Giulietta för ett bra pisksnärtskydd men också för sitt goda skydd av fotgängare.
Euro NCAP nämner särskilt den aktiva motorhuven som automatiskt höjs för att bromsa kollisioner.
BMW 5-serie lovordas också för att antisladdsystem och bältespåminnare för samtliga passagerarplatser är standardutrustning.
Mazda tappar en stjärna
Däremot tilldelas Mazda CX-7 endast fyra stjärnor.
Mazdas uppdaterade crossover har ett dåligt skydd mot pisksnärtskador, uppger Euro NCAP.
Dessutom noterades att instrumentpanelen utgjorde en risk för knäskador vid frontalkollisioner.
Mazda CX-7 får dock högst poäng i sidokrocktestet och höga poäng för barnskydd.
Diskutera: Vad tycker du om Euro NCAP:s senaste test?
Alfa Romeo Giulietta, Euro NCAP, 5 stjärnor:
BMW 5-serie, Euro NCAP, 5 stjärnor:
Mazda CX-7, Euro NCAP, 4 stjärnor:
Två av tre femstjärniga
Alfa Romeo Giulietta och BMW 5-serie får båda toppbetyget fem stjärnor.
Italienska Alfa Romeos nya bil beröms bland annat för bra skydd mot pisksnärtsskador.
Bilen tilldelas också höga poäng för vuxenskydd och barnskydd.
Nya BMW 5-serie beröms likt Giulietta för ett bra pisksnärtskydd men också för sitt goda skydd av fotgängare.
Euro NCAP nämner särskilt den aktiva motorhuven som automatiskt höjs för att bromsa kollisioner.
BMW 5-serie lovordas också för att antisladdsystem och bältespåminnare för samtliga passagerarplatser är standardutrustning.
Mazda tappar en stjärna
Däremot tilldelas Mazda CX-7 endast fyra stjärnor.
Mazdas uppdaterade crossover har ett dåligt skydd mot pisksnärtskador, uppger Euro NCAP.
Dessutom noterades att instrumentpanelen utgjorde en risk för knäskador vid frontalkollisioner.
Mazda CX-7 får dock högst poäng i sidokrocktestet och höga poäng för barnskydd.
Diskutera: Vad tycker du om Euro NCAP:s senaste test?
Alfa Romeo Giulietta, Euro NCAP, 5 stjärnor:
BMW 5-serie, Euro NCAP, 5 stjärnor:
Mazda CX-7, Euro NCAP, 4 stjärnor:
Relaterade bildspel
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
BMW är bra grejer.
Vad i hela friden ska man "tycka till om" beträffande dessa tester?? Eftersom vi inte vet ett jota om testerna förutom slutsatser och stjärnor finns väl inget att tycka till om annat än för figurer med skrivdiarré!?
(Ex Heja Volvo, Toyota är bäst eller "BMW är bra grejor").
Vi Bilägares obligatoriska uppmaningar och frågor om vårt tyckande här har bara till syfte att öka läsarnas aktivitet och besöksfrekvens så att Vi Bilägare kan visa på fler besökare och mer aktivitet på hemsidan för att få mer pengar från annonsörerna. Det är lite genomskinligt. Det är min klara uppfattning. Givetvis vill man också bli större av ovan nämnda skäl + att det ju känns bra, men just nu är det tydligen Teknikens Värld som är största bilsiten på nätet.
Alfa gör bra bilar och Fiat-koncernen satsar hårt på säkerhet. Alla deras senaste bilar, förutom Qubon (som är gjord tillsammans med PSA-gruppen) och gamla Pandan (en avlösare är på G) är 5 stjärniga.
Bra final för Alfa. Lite ironiskt att Alfa äntligen verkar få till en bra bil när märket riskerar att lägga ned!
Men Mazda då....ajajaj inte bra. Gör om - gör rätt. Blir nog köpbojkott, finns väl ingen anledning att köpa en bil som inte klarar 5 stjärnor - eller!?
Kalle...hur många CX-7 tror du det säljs i Sverige på ett år? Troligtvis mindre än 10 så köpbojkott känns så där lagom aktuellt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.