Nästa artikel
Tuff fajt för nya Saab 9-5
Ledare

Tuff fajt för nya Saab 9-5

Publicerad 26 augusti 2009 (uppdaterad 22 september 2010)
"Hur den sedan faller köparna i smaken står skrivet i stjärnorna. Det finns stora förhoppningar knutna till den här modellen, inte minst från alla Saab-anställda och allt annat än en succé kan bli ödesdigert för bilfabrikens framtid."

Vi har som en av få svenska tidningar fått vara med på en exklusiv förhandsvisning av modellen som kan avgöra hela Saab-koncernens framtid.

Superbil är inget överord i sammanhanget för en häftigare Saab, ämnad att produceras, har aldrig tidigare byggts, tekniskt, designmässigt och inte minst vad gäller storlek. Nya 9-5 blir drygt fem meter lång, nästan ett par decimeter längre än föregångaren och vikten hamnar runt två ton.

När det kommer till utseende finns det inget som är rätt eller fel, det avgörs i betraktarens öga, men personligen tycker jag designen är väldigt lyckad. Saabarvet finns förvisso där i linjerna men har fräschats upp och vässats så att det inte upplevs stagnerat och unket. Bilen ser tuff och sportig ut, som ett riktigt motorvägslok ska göra.

Hur den sedan faller köparna i smaken står skrivet i stjärnorna. Det finns stora förhoppningar knutna till den här modellen, inte minst från alla Saab-anställda och allt annat än en succé kan bli ödesdigert för bilfabrikens framtid.

Det är ett riktigt tufft marknadssegment som 9-5 ska slåss i med konkurrenter som Audi, BMW och Mercedes och det krävs något alldeles extra för att det ska gå vägen. En hybridmotor lär vara på gång. Om så verkligen blir fallet ökar det säkert 9-5:ans chanser rejält.

Men innan dess måste en allt annat överskuggande fråga vara löst - ägarförhållandet. I skrivande stund är affären med Koenigsegg och gruppen av finansiärer fortfarande inte avslutad. Om en dryg månad vet vi om den blir av eller inte.

När och om 9-5an kommer i produktion lär den säkert vara försedd med en ljudanläggning av hög klass. De byggs ju numera in i bilarna från början och som bilköpare är vi i de flesta fall ganska okunniga om vad det egentligen är för stereoprylar som monteras.

Vi beslöt oss för att göra en djupdykning i våra egna långtestbilar och med hjälp av experter ta reda på vad anläggningar går för. Resultatet blev en rejäl överraskning - den minsta, billigaste bilens stereo, slog knock ut på betydligt dyrare superanläggningar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-08-26 15:25
falco (ej verifierad)

Hmmm, nya SAAB 9-5 är 501cm lång, jag åker ofta färja till Estland, Finland, Tyskland, Danmark, mm och man betalar ett pris för bilar upp till 500cm så SAAB-en hamnar i nästa prisnivå för en enda ynkliga cm-s skull, någon har verkligen tänkt till i Trollhättan!

#2 • Uppdaterat: 2009-09-02 01:42
Wictor (ej verifierad)

Riktig ljudanläggning ? Jojomänsan, den kommer från Harman-Kardon...

#3 • Uppdaterat: 2010-01-30 16:21
Urban (ej verifierad)

Klart man inte tänkt till! SAAB är den sämsta skiten som någonsin skapats. Fattar inte varför någon vill köpa (kasta bort sina pengar) sådan skit. Det är dömt att läggas ner sedan 20 år tillbaka.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.