Nästa artikel
Säkrast mot pisksnärt
Nyheter

Säkrast mot pisksnärt

Publicerad 13 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Skoda Yeti och Volvo XC60 är tvåa respektive trea på topplistan över bilar med det bästa skyddet mot pisksnärtskador. Men vilken är i topp?
Nya Opel Astra är den säkraste bilen vid en påkörning bakifrån, enligt Euro NCAP:s senaste tester.

Slår Volvo
I det speciella pisksnärtprov som görs i samband med de ordinarie krocktesterna fick Opeln 3,7 poäng och det är ett resultat som ingen av de tidigare 65 testade bilarna har nått upp till.

Näst bästa pisksnärtskyddet har, enligt Euro NCAP, Skoda Yeti och därefter följer Volvo XC60 och nya Kia Sorento som delar tredjeplatsen på topplistan. 

Dåliga resultat för Citroën och Renault
För Citroën är situationen betydligt mer bekymmersam. Hela fyra av märkets modeller får underkänt av Euro NCAP. Såväl C3, C3 Picasso, C5 och Berlingo bedöms som dåliga i pisknärttestet.

Även PSA-gruppens andra märke, Peugeot, hamnar långt ned på listan med flera av sina bilar.

Allra sämst är plåtcabrioleten 308 CC som får noll poäng (!) i testet och det är ett omdöme som även drabbar japanska Suzuki Splash.

Viktig information
Euro NCAP sätter tre övergripande betyg på pisksnärtskyddet: bra, medel och dålig. Dessutom poängsätts alla bilar från noll till fyra, där fyra är maxresultatet.

I topplistan här nedan har vi samlat alla de 65 modeller som Euro NCAP hittills hunnit testa. Och det är viktig läsning eftersom pisksnärtskador, eller whiplash som det också heter, är den i särklass vanligaste trafikskadan.

Topplista:
Källa: Euro NCAP

BRA
Opel Astra    3,7 poäng
Skoda Yeti    3,6
Volvo XC60    3,5
Kia Sorento    3,5
Alfa Romeo MiTo    3,3

Toyota Avensis    3,3
Volkswagen Golf    3,3
Volkswagen Scirocco    3,3
Audi Q5    3,3
Kia Soul    3,3

Volvo V70    3,3
Volvo C30    3,2
Audi A4    3,2
Chevrolet Cruze    3,1
Honda Insight    3,1

Opel Insignia    3,1
Volkswagen Tiguan    3,0

MEDEL
Renault Koleos    2,9
Chevrolet Spark    2,8
Honda Jazz    2,8
Subaru Legacy    2,8
Infiniti FX    2,8

Hyundai i20    2,7
Toyota iQ    2,7
Volkswagen Polo    2,6
Lancia Delta*    2,6
Mazda3    2,5

Mercedes E-klass    2,5
BMW X1    2,5
Subaru Impreza    2,5
BMW X3    2,4
Mercedes GLK    2,4

Renault Grand Scenic    2,4
Renault Kangoo    2,4
Citroën C4 Picasso    2,4
Renault Megane    2,4
Honda Civic    2,3

Honda Accord    2,3
Suzuki Alto    2,3
Skoda Superb    2,2
Hyundai i30    2,2
Ford Fiesta    2,2

Citroën DS3    2,2
Mercedes C-klass    2,1
Toyota Prius    2,1
Mazda6    2,1
Mitsubishi Lancer    2,0

Seat Ibiza    2,0
Peugeot 5008    1,9
Peugeot 3008    1,9
Toyota Urban Cruiser    1,9
Peugeot 308    1,6

Dacia Sandero    1,6

DÅLIGT
Daihatsu Cuore*    1,1
Citroën Berlingo    1,0
Hyundai i10    0,9
Citroën C3    0,9
Citroën C5    0,6

Ford Kuga    0,4
Citroën C3 Picasso    0,3
Suzuki Splash    0,0
Peugeot 308 CC    0,0
Daihatsu Terios*    0,0

* modell som säljs inte i Sverige.

Diskutera: Hur viktig är krocksäkerheten när du köper bil? Är det något resultat som förvånar sig?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-13 17:37
Volvo RWD (ej verifierad)

Förvånande att det skiljer så pass mycket mellan märkena faktiskt. Opel Astra fick bäst sen hamnar Insignia en bit längre ner på 3.1. Sämst är det dock för dom Franska/Japanska bilarna ser det ut som. Speciellt för Citroen. Toyota avensis hamnar på 3,3, men resten av Toyotas modeller hamnar långt ner
(Urban Cruiser 1,9 & Prius 2,1).

#2 • Uppdaterat: 2010-01-13 17:37
Volvo RWD (ej verifierad)

Förvånande att det skiljer så pass mycket mellan märkena faktiskt. Opel Astra fick bäst sen hamnar Insignia en bit längre ner på 3.1. Sämst är det dock för dom Franska/Japanska bilarna ser det ut som. Speciellt för Citroen. Toyota avensis hamnar på 3,3, men resten av Toyotas modeller hamnar långt ner
(Urban Cruiser 1,9 & Prius 2,1).

#3 • Uppdaterat: 2010-01-13 19:47
Tobbe (ej verifierad)

Otroligt att Opel har lyckats med nya Astran på så många punkter. Priset är riktigt billigt i förhållande till ex. VW Golf samtidigt som man får så mycket mer!

#4 • Uppdaterat: 2010-01-13 20:39
pg (ej verifierad)

Opel är framtidens bilmärke. Ett märke vars kvalitet kraftigt förbättrats under de senaste åren. Man är dessutom villig att dela med sig av felsökningscheman och den centrala databasen för ev. felsökningar, och den är öppen för alla. Knske mot en avgift men ändå. Andra fabrikat väljer att blombera igen motorhuven för att inga andra än märkesverkstan ska komma åt att ens byta glödlampor!

#5 • Uppdaterat: 2010-01-13 20:50
Volvo RWD (ej verifierad)

PG: I Vibilägares test får dock Opel bottenbetyg på just lampbyte, kanske en förbättring behövs på den punkten trots allt. http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14362

#6 • Uppdaterat: 2010-01-13 21:08
Johan (ej verifierad)

Var är Saab? Ej testade? Saab var först i värden med aktiva nackskydd!

#7 • Uppdaterat: 2010-01-13 23:27
Anders Johansson (ej verifierad)

Är inte XC60 och Kuga samma bil?
Stor skillnad i resultatet!

#8 • Uppdaterat: 2010-01-13 23:28
bjarne (ej verifierad)

Se iihs.org volvo er den eneste med godkjent på alle modeller tilbake til 1995...

#9 • Uppdaterat: 2010-01-14 08:17
Jack Black (ej verifierad)

Volvo XC60 och Ford Kuga bygger inte ens på samma plattform, så nej, de är definitivt inte samma bil.

#a • Uppdaterat: 2010-01-14 12:41
Snutte (ej verifierad)

Inte så konstigt att Opel gör bra i från sig eftersom det sitter Saab SAHR2 teknologi i Astran. Det kan hända att Opel skriver att det är Opelteknik men det är rätt och slätt Saabs uppfinning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.