Sju av åtta testade bilar fick fem stjärnor i Euro NCAP:s senaste krocktest. Endast Citroën C3 missade högsta betyg - och fick nöja sig med fyra stjärnor.
Färska resultat från Euro NCAP visar att sju av åtta bilar fick högsta betyg i organisationens senaste test. Honda Insight, Kia Sorento, Renault Grand Scenic, Skoda Yeti, Subaru Legacy, Toyota Prius III och Volkswagen Polo fick samtliga full pott - det vill säga fem stjärnor.
Citroën C3 fick nöja sig med fyra stjärnor. Detta beror på att modellen inte har antisladdsystem som standard på alla marknader. I Sverige är bilen dock utrustad med detta system.
Allt bättre fotgängarskydd
Hybriderna Honda Insight och Toyota Prius III leder utvecklingen när det gäller skyddet för fotgängare. De båda modellerna får fem stjärnor för fotgängarskyddet men klarar även de nya - hårdare - regler som börjar gälla 2012.
- Teknologin och kunskapen för att producera bilar med bättre skydd för fotgängarna finns bland biltillverkarna. Honda och Toyota ger oss en inblick i hur framtidens bilar kommer att ta hänsyn till den naturliga och sociala omgivningen, säger Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen.
Biltillverkarna får dessutom lovord för arbetet med skydd mot whiplashsskador. Här nämns främst Honda Insight, Kia Sorento och Skoda Yeti som förebilder.
Citroën C3 fick nöja sig med fyra stjärnor. Detta beror på att modellen inte har antisladdsystem som standard på alla marknader. I Sverige är bilen dock utrustad med detta system.
Allt bättre fotgängarskydd
Hybriderna Honda Insight och Toyota Prius III leder utvecklingen när det gäller skyddet för fotgängare. De båda modellerna får fem stjärnor för fotgängarskyddet men klarar även de nya - hårdare - regler som börjar gälla 2012.
- Teknologin och kunskapen för att producera bilar med bättre skydd för fotgängarna finns bland biltillverkarna. Honda och Toyota ger oss en inblick i hur framtidens bilar kommer att ta hänsyn till den naturliga och sociala omgivningen, säger Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen.
Biltillverkarna får dessutom lovord för arbetet med skydd mot whiplashsskador. Här nämns främst Honda Insight, Kia Sorento och Skoda Yeti som förebilder.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är intressant att jämföra tonen i denna artikel med tonen i artikeln som skrevs när C3 Picasso fick 4 EuroNCAP. Då så lät det att Citroën floppade i testet. C3 Picasso, precis som C3, saknar antisladdsystem som standard i sitt grundutförande. I Sverige är ESP standard på C3 Picasso, så den svenska konfigurationen är 5 stjärnor i EuroNCAP.
En bil i dagens EuroNCAP som saknar ESP som standard i grundutförandet och därför får avdrag med en stjärna för detta, skulle fått 5 stjärnor i gamla EuroNCAP. Hur kan detta vara samma sak som en "flopp"???
Lugn RAPHAEL. Det är dylika tankefloppar som kallas journalistik. ViB är inte ensamma om detta.
Alla dessa tester är delvis vinklade och partiska.bla bla...Man skriver som man tycker helt enkelt. Ingen är mer eller mindre säker i klassen,så är det bara.Man köper bil för att man gillar den,inte för att någon har bangat den i betongmur och sagt sit:S.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.