Volkswagen Golf är 2009-års säkraste bil, det enligt Euro NCAP som för första gången sammanställt en topplista över årets mest säkra bilar. Se hela listan.
Euro NCAP har nu utsett de fem säkraste bilarna som krocktestades under 2009.
Rangordningen är baserad på Euro NCAP:s betyg samt omdömena inom de olika krocksäkerhetsområden som testas.
Golf i topp
I topp återfinns sjätte generationens Volkswagen Golf.
1. VW Golf
2. Honda Insight
3. Toyota Prius
4. Hyundai i20
5. Toyota Avensis
5. Volvo XC60
5. Opel/Vauxhall Astra
33 testade modeller
Var och en av de 33 modeller som Euro NCAP testade under 2009 krockades fyra gånger.
För varje modell testades upp till tre bilar, tre framstolar, fyra barnstolar samt en uppsättning av reservdelar.
Under 2010 kommer kraven för att få fem stjärnor att öka, bland annat skärps kraven för vuxenskydd och barnskydd.
Diskutera: Hur mycket betyder krocktestresultatet när du väljer bil?
Rangordningen är baserad på Euro NCAP:s betyg samt omdömena inom de olika krocksäkerhetsområden som testas.
Golf i topp
I topp återfinns sjätte generationens Volkswagen Golf.
1. VW Golf
2. Honda Insight
3. Toyota Prius
4. Hyundai i20
5. Toyota Avensis
5. Volvo XC60
5. Opel/Vauxhall Astra
33 testade modeller
Var och en av de 33 modeller som Euro NCAP testade under 2009 krockades fyra gånger.
För varje modell testades upp till tre bilar, tre framstolar, fyra barnstolar samt en uppsättning av reservdelar.
Under 2010 kommer kraven för att få fem stjärnor att öka, bland annat skärps kraven för vuxenskydd och barnskydd.
Diskutera: Hur mycket betyder krocktestresultatet när du väljer bil?
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingenting!!
En sanning med modifikation. Golfen må vara den säkraste vi krock med bil i ungefär samma storlek (tyngd) men en tyngre modern bil är den chanslös mot.
Alltså är XC60 säkrast 2009 eftersom den bilen är klart tyngst av de 5 på topplistan, och detta trots att inte alla aktiva säkerhetssystem som XC60 har är inräknade i betyget. Grattis Volvo.
Undrar varför man inte testar A-stolparna/takkonstruktionen, så att man ser vad bilen tål vid en viltkrock eller rundslagning.
Det har gått mode i att ha mycket glas i taket. Bör rimligen försämra krockhållfastheten. Har sådana bilar testats? Eller.....
Ett gammalt talesätt som alltid är giltigt; "Är huvudet dumt, får kroppen lida"!
Känns oxå spontant som att Volvon är säkrast av de som rabblats upp. Det är nog den av dessa som jag helst skulle vilja krocka med om jag tvingades!
Skyddet av passagerare värdesätts, men blinkande lampor och lull-lull-poäng klarar jag mig utan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.