Nästa artikel
Moderna bilar farligare för barn
Nyheter

Moderna bilar farligare för barn

Publicerad 28 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Bilar har generellt blivit oerhört mycket krocksäkrare de senaste 20 åren, men en grupp - barnen - har inte alls fått nytta av utvecklingen. Tvärtom har säkerheten för barn som färdas framåtvända i baksätet blivit sämre, visar nya rön från Folksam.
Ett fall ur verkligheten: två bilar frontalkrockar. I den ena bilen sitter en förälder vid ratten och i baksätet två barn, fyra respektive sju år gamla. Efter olyckan kan föräldern kliva ur omtumlad men i princip oskadad.

Barnen däremot har skador på huvud, nacke, lungor, mjälte och andra inre organ. Vissa skador är så allvarliga att de kan vara dödliga eller ge livslånga komplikationer. Ändå har barnen inte slagit emot något i bilens inredning, deras kroppar har bara utsatts för ett mycket hårdhänt krockförlopp med neurologiska skador som följd.

Detta i en modern bil som uppenbarligen klarade av att skydda föräldern på bästa tänkbara sätt.

Om den här familjen i stället färdats i en bil från 1980-talet hade förhållandet troligen varit omvänt: allvarliga skador på föräldern i förarsätet men betydligt färre och mindre skador på barnen.

Medan säkerheten för dem som färdas i något av framsätena har tagit enorma kliv de senaste 20 år har baksätet blivit en farligare plats, visar ny forskning från Folksam.

Det beror på att moderna bilar är styvare uppbyggda för att klara hårdare krocktestkrav.

Föraren och framsätespassageraren skyddas av såväl krockkuddar som bältesförsträckare och kraftbegränsare. Bältessträckaren drar åt bältet för att minimera slacket ögonblicket innan krocken äger rum. Kraftbegränsaren släpper efter bältet ögonblicket efter krocken för att minska påkänningen på kroppen.

Endast fem procent av de nya bilar som säljs på den svenska marknaden har både bältessträckare och kraftbegränsare i baksätet. Maximalt 15-20 procent av nybilsutbudet har antingen bältessträckare eller kraftbegränsare.

Maria Krafft, krocksäkerhetsforskare vid Folksam, talar om gruppen 4 - 12 år som "de glömda barnen". För stora att sitta i bakåtvänd barnstol, för små att ta del av säkerhetsutrustningen i framsätena och uppenbarligen inte alls prioriterade av biltillverkarna. Men inte heller vuxna sitter säkert i baksätet.

- Tidigare har det varit en "sanning" att baksätet är den säkraste platsen i bilen, säger Maria Krafft. Den sanningen gäller absolut inte längre för vuxna och troligen inte för barn heller. Problemet är att det i stort sett saknas forskning om detta, men vår egen statistik och siffror från USA visar att utvecklingen inte gått framåt.

Med bältessträckare och kraftbegränsare skulle baksätet bli en betydligt säkrare plats. Med sidokrockkuddar skulle skador vid sidokollisioner mildras avsevärt. Tidigare har det funnits dubier om huruvida sidokrockkuddar är till gagn eller men för barn som ofta somnar lutade mot dörren, men enligt Folksams forskare är det numera uppenbart att fördelarna överväger.

Det tangerar dock ett annat stort problem med säkerheten för barn i bil.

- Undersökningar visar att barn sitter ur position 70 procent av tiden, de lutar sig framåt, somnar hängande och liknande, säger Maria Krafft.
Hon menar att med modern teknik kan sittpositionen korrigeras ögonblicket före kollisionen så att barnet får nytta av den säkerhetsutrustning som trots allt finns.

Sidokrockgardiner, som är standard i allt fler bilar, hjälper heller inte barn eftersom den är anpassad för huvudhöjden på en vuxen person. I bilar med tre sätesrader är det mycket sällsynt att det ens finns krockgardiner för dem som färdas längst bak (nästan utan undantag barn). Två undantag är Mazda5 och Kia Carnival som har gardiner även vid tredje sätesraden.

De tillverkare som erbjuder bältesförsträckare och kraftbegränsare är framför allt premiummärken som Mercedes och Lexus, men även där finns glädjande undantag som Renault och Skoda. Volvo är den enda tillverkaren som erbjuder en inbyggd bälteskudde med kraftbegränsare anpassad för barn.

Euro NCAP
har beslutat att införa ett separat betyg för säkerheten i baksätet, men det tar åtminstone två år innan det blivit verklighet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.