BMW, Saab och Volvo skyddar bra mot pisksnärtskador. Sämre skyddar Citroën, Ford och Opel. Se hela listan med 237 testade modeller.
Tillsammans med antisladdsystem är whiplashskydd den viktigaste faktorn för en säker bil.
Det menar Folksam som nu presenterar ett nytt test av bilars whiplashskydd.
Bättre skydd
Testet visar att skyddet mot pisksnärtskador blir allt bättre.
På fem år har antalet godkända modeller gått från 16 till 51 procent.
- Det är glädjande att utvecklingen av whiplashskydd har gått så snabbt framåt, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.
- Det är tydligt att konsumenttesterna har fått tillverkarna att prioritera utvecklingen av whiplashskydd.
Stor spridning
Genom att krocktesta bilstolar på en släde i 16 km/tim har huvudstödets geometriska placering bedömts.
Bilarnas whiplashskydd har sedan graderats efter skalan bra, acceptabelt, bristfälligt och dåligt.
20 procent av bilarna bedömdes som acceptabla, 20 procent som bristfälliga och 9 procent som dåliga.
"Folksam rekommenderar endast bilar med resultat i den bästa klassen", skriver försäkringsbolaget i ett uttalande.
Volvo och Saab i topp
Skillnaderna mellan olika bilmärken är stora.
Alfa Romeo, Audi, BMW, Mercedes, Saab och Volvo får bästa resultat för samtliga testade modeller.
Riktigt dåliga resultat får däremot Citroën, Daihatsu, Ford, Land Rover, Opel och Suzuki som får flera modeller underkända.
Se hela listan med 237 testade modeller här.
Mitsubishi Colt får betyget underkänt:
Saab 9-3 får betyget bra:
Diskutera: Vad tycker du om testet? Tänker du på whiplashskydd när du väljer bil?
Det menar Folksam som nu presenterar ett nytt test av bilars whiplashskydd.
Bättre skydd
Testet visar att skyddet mot pisksnärtskador blir allt bättre.
På fem år har antalet godkända modeller gått från 16 till 51 procent.
- Det är glädjande att utvecklingen av whiplashskydd har gått så snabbt framåt, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.
- Det är tydligt att konsumenttesterna har fått tillverkarna att prioritera utvecklingen av whiplashskydd.
Stor spridning
Genom att krocktesta bilstolar på en släde i 16 km/tim har huvudstödets geometriska placering bedömts.
Bilarnas whiplashskydd har sedan graderats efter skalan bra, acceptabelt, bristfälligt och dåligt.
20 procent av bilarna bedömdes som acceptabla, 20 procent som bristfälliga och 9 procent som dåliga.
"Folksam rekommenderar endast bilar med resultat i den bästa klassen", skriver försäkringsbolaget i ett uttalande.
Volvo och Saab i topp
Skillnaderna mellan olika bilmärken är stora.
Alfa Romeo, Audi, BMW, Mercedes, Saab och Volvo får bästa resultat för samtliga testade modeller.
Riktigt dåliga resultat får däremot Citroën, Daihatsu, Ford, Land Rover, Opel och Suzuki som får flera modeller underkända.
Se hela listan med 237 testade modeller här.
Mitsubishi Colt får betyget underkänt:
Saab 9-3 får betyget bra:
Diskutera: Vad tycker du om testet? Tänker du på whiplashskydd när du väljer bil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Alfa Romeo, Audi, BMW, Mercedes, Saab och Volvo" Exakt de märkena som överhuvudtaget skulle kunna komma på fråga för mig. Resten är överproduktion.
Enda märke som man inte förväntade det av var Alfa. Annars ser resultatet ut som "fördomarna", både i toppen och botten.
Opel Astra var inte med i listan. Astra hade ju bäst värden i Euro-NCAP:s pisksnärtsskyddstest nyligen (4.4/5).
Jag tycker att det är bedrövligt att i övrigt bra bilmärken som de franska - särskilt PSA-märkena - inte brytt sig om pisksnärtsskyddet alls. Jag har skrivit till både Citroen och Peugeot i Sverige och frågat vad de tänker göra åt det. Bara mumbo-jumbo till svar, respektive hänvisning till Frankrike. Skrivit till PSA i Frankrike och frågat, men ej fått svar.
Så länge de inte bryr sig om människors väl och ve så kan det vara. De förtjänar inte att få bilar sålda då.
Självklart tittar man på bilens passiva säkerhet vid bilval. Tex nya Toyota fick Toyota 3 av 5 st stjärnor i EuroNcap´s test men om man räknar med de 2 stjärnorna man ser i krockögonblicket får även nya Toyota 5 st stjärnor skrev en journalist...
Jag förstår inte hur man kan få ett rätt testresultat när man tar ur stolen ur bilen. Förmågan att fånga upp huvudet borde vara avhängt av hur bra deformationzon bilen har. Inte bara av hur bra stol och nackskydd är.
Statistiken verkar svänga en aning, än hit än dit.
Det märkliga i sammanhanget är pressens tolkning av resulaten samt dess hållning till Vissa bilmärken. Om vi tar ex. Opel så har alla Opels modeller exakt samma typ av Wiplachskydd som Saab. Insignia och nya Astra på topp, Corsas senare modeller har även de fått godkänt. Men i tidningsskribenternas värld verkar det som journalisterna vill sänka Opel. varför det? Får de för lite betalt av GM i Sverige, vilka hllre ser att Saab får en framskjuten plats.
Med de resultat som Opel visat med sina modeller, borde inte Opel hamna bland de riktigt dåliga. Opels skydd har aldrig varit dåliga sedan de fick Saabs wiplachskydd, även om de första inte riktigt nådde Saabs klass, men det är ju över 10 år sedan.
Det finns fler märkliga skrivningar i detta ärende, varvid även andra märken drabbas, samtidigt som märken vars klart bristfälliga skydd knappt nämns.
Återigen får man funderingar kring hur generalagenterna smörjer pressen?
Olika tester ger olika resultat. Försäkringsbolag i England var tidigt ute med test av whiplash och där får de franska tillverkarna, särskilt Peugeot, gott betyg.
Peugeot marknadsför även att flera av deras modeller har whiplashskydd.
Sen kan man diskutera vilket whiplashtest som är bäst eller mest trovärdigt, men eftersom det handlar om konstruerade tester så är det svårt att bedöma deras relevans till verkligheten.
Varför alltid så tyst om Subaru i säkerhetsartiklar? Subaru vinner över hela världen hela tiden priser för samtliga modeller (utom Justy som är en Toyota/Daihatsu) i alla kategorier i säkerhet och har sedan länge varit ledande i krocktester. Tillochmed högre poäng än Volvo i många tester. Men i Sverige är det hysch hysch att en japanare är bäst. Tråkigt vinklade artiklar i mycket av motorpress.
Varför undrar ingen om "whiplash" i sig?
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=30723&l=en&al=sv&newsdep=130
Därefter undrar jag vad bilfabrikanten kan göra för att påverka återgången till det normala efter en "whiplash" skada.
Noll och ingen oavsett vad någon lyckas mäta i en undersökning.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.