Euro NCAP:s senaste resultat är presenterade. Och fem bilar får högsta betyg. Audi Q5, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Soul och Peugeot 3008 får fem stjärnor - men Suzuki Alto får endast en trea i betyg.
(I länken till höger kan du se grafik över testresultaten)
Av de femstjärniga bilarna klassar Euro NCAP endast Audi Q5 som en stor bil. Därför ser organisationen resultaten som mycket glädjande - då små och relativt billiga bilar i dessa fall inte betyder försämrad säkerhet.
- Många hävdar att storlek och vikt är det enda kriteriet för bra säkerhet. Men vi tror att fler säkerhetsaspekter är lika betydelsefulla. Resultaten för de små bilar vi presenterar i dag visar att storleken inte behöver betyda sämre säkerhet, säger Michiel van Ratingen, chef för Euro NCAP.
Tre stjärnor till Alto
Av de sex testade bilarna var det endast Suzuki Alto som missade högsta betyg. I stället fick Alto en trea. Anledningen till detta är enligt Euro NCAP ett svagt skydd för vuxna och barn samt avsaknaden av säkerhetsstödjande funktioner.
Av de femstjärniga bilarna klassar Euro NCAP endast Audi Q5 som en stor bil. Därför ser organisationen resultaten som mycket glädjande - då små och relativt billiga bilar i dessa fall inte betyder försämrad säkerhet.
- Många hävdar att storlek och vikt är det enda kriteriet för bra säkerhet. Men vi tror att fler säkerhetsaspekter är lika betydelsefulla. Resultaten för de små bilar vi presenterar i dag visar att storleken inte behöver betyda sämre säkerhet, säger Michiel van Ratingen, chef för Euro NCAP.
Tre stjärnor till Alto
Av de sex testade bilarna var det endast Suzuki Alto som missade högsta betyg. I stället fick Alto en trea. Anledningen till detta är enligt Euro NCAP ett svagt skydd för vuxna och barn samt avsaknaden av säkerhetsstödjande funktioner.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Synd att det inte framgår hur bilarna presterar i testet av nackskyddet. Pisksnärtskador är ju den vanligast skadetypen.
Det är konstigt att NCAP kan skriva "då små och relativt billiga bilar i dessa fall inte betyder försämrad säkerhet". Detta gäller väl endast om de krockas mot ett stillastående föremål eller ett fordon av motsvarande vikt och inte mot en långtradare? Störst vinner!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.