Nu står det klart - en epok i svensk bilindustri är till ända. General Motors meddelar att Saab Automobile läggs ner.
Skalmodell i trä av en tänkt ”sportcoupé” på DS-bas, 1964.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja egentligen vet vi ju inte så mycket mer än att man nu inte accepterat Spyker som köpare och det kanske inte är så konstigt.
Jag trodde lika lite på Spyker som på Koenigsegg som seriösa spekulanter, förmodligen var de enbart ute efter EIB-lånet.
Men det verkar ändå lite underligt.
Väljer man en nedläggning som kommer att kosta mellan 15-29 miljarder före en försäljning eller en konkurs?
Även en försäljning till Kalle Karlsson i Borås för en dollar vore ju billigare.
Rien ne va plus.
Mesdames et monsieurs
Det var det jag misstänkte. Det var tycligen inte GM s mening att sälja till Spyker när detta alternativ sågs som det enda tänkbara. Ett Spyker med misst. koppling till den Ryska undre världen.
Sedan tror jag att GM inte ville att Kina skulle få tillgång till det nyaste motoruppgraderingarna från GM powertrain heller. Nu får de hålla sig tillgodo med 9-5 ans kaross och drivlinan från 9-3 i -04 ans tappning.
Nu återstår att se, huruvida ett framtida ombildat Saab kan införlivas med GM Europa, men jag är rädd för att den möjligheten uttömts i och med att GM usa inte ville sälja Opel.
Äntligen
Fy f...n va skönt..äntligen sattes sista spiken i kistan och allt detta slöseri på galenskaper är över..TACK GM
Hur kan man vara lycklig över detta? Ni kan då inte ha mycket intelligens ..
Jag håller med PG.
Det vore naturligtvis ett enormt resursslöseri att inte utnyttja det samarbete som redan lagts ner i GM Europe.
Och hur sjutton försvarar man att betala alla pengar som en nedläggning kostar?
Konstigt, finns så många saab-entusiaster att det inte vore nåt problem att få in pengarna i en nyemission riktad till till alla. Inte minst skulle alla nuvarande saab-ägare vilja vara med i rent egenintresse. För nu lär ju saab bli iskall som begagnad.
Säg inte det Leifer, det finns många Saabentusiaster som gillar sina bilar och bilarna blir ju inte sämre av GMs beslut.
Saab har tillverkar runt tre miljoner bilar så några problem med reservdelar och service lär det inte bli.
Jaha, då var bluffen synad, vart är han nu SAAB:s egne bagdadbob... 27 spekulanter som köade, vart är dom nu....?
Har väl sällan hört så mycket rappakalja, trist för arbetarna men har SAAB inte kunnat bygga bilar som ger lönsamhet så var det nog dags att lägga ner eller hitta en annan lösning.....
Det tråkiga är att man försöker skylla på politikerna bara för att man inte lyckats sköta företaget.....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.