I elfte timmen, när det endast återstår timmar till att GM:s tidsfrist går ut, dyker två svenska grupperingar upp som är intresserade om att ta över Saab.
Förr i tiden designades bilar med tanken att det var trafiksäkert att se vad som hände utanför bilen. Så är inte fallet med dagens massiva a-stolpar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Personligen misstänker jag, att GM fattade beslut att avveckla SAAB redan i början 2009. Det övriga är bara spel för oss vanliga medborgare.
Håller med Frank, GM vill inte sälja ut SAAB till någon som skulle kunna vända verksamheten och utgöra GM för konkurens.
Hela denna verklighet är helt bisarr, SAAB är ett högteknologiskt företag och gör snygga o bra bilar. helt sjukt att denna epok ska gå i graven utan att någon utom GM för göra en chans, för mig är inte saab ett bilmärke utan så mycket mer, historia, en del av sverige som sverige en gång varit, Tragiskt
Har man inte pengar så kan man inte köpa nånting. Eller är det kommunism vi lever i? Problemet med alla de budgivarna hittills är avsaknad av hållbar finansiering.
Mats Englund 7 jan 2010
Håller med Frank, GM vill inte sälja ut SAAB till någon som skulle kunna vända verksamheten och utgöra GM för konkurens.
Hela denna verklighet är helt bisarr, SAAB är ett högteknologiskt företag och gör snygga o bra bilar.
hee...he..he. Snygga och bra bilar som ingen vill HA !
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14649
Pengar behövdes också under kommunismen, tro mig!
Tyvärr får vi nog acceptera att SAAB försvinner som bilmärke. Även VOLVO kommer inom en snar framtid att försvinna.
Bilar kommer i framtiden att prodoceras i länder där kostnaden är lägre.
Jag vill köpa ditt hus.
Jag har inga pengar till handpenning och jag har ingen lön så att jag kan betala ränta och amortering till banken.
Kommer banken ge mig ett lån?
Vill du sälja till mig?
"Show me the money"
Jag tror inte för ett ögonblick på att GM är rädda för konkurens av Saab. Vilken konkurrenskraft har en bil som säljer i så låga volymer i förhållande till varje lands egna bilmärken?
Saab har ju sålts till ett pris som under de senaste åren kraftigt rabbaterats på grund av låg efterfrågan i de flesta länder.
Jag tror att det är rätt väg för Saabs överlevnad, att satsa på dyrare bilar, och vända sig till kundkrets med pengar och intresse. Saab kommer aldrig att bli efterfrågad som den dussinbil det är idag. Därför är det orealistiskt att tro att man ska gå in från regeringshåll i ett så osäkert projekt.
Det fordras SVENSKA aktörer om det ska bli någon ordning, samt att ge märket den statusimage det en gång haft.
Och varför skulle det vara en dussinbil?
Den skiljer sig ju verkligen från mängden av dussinbilar där Opel intar en särställning.
Det bästa som kan hända är ju om GM tillåter en försäljning av Saab och att de kan få en så smärtfri skilsmässa från Opel som möjligt.
Tänk om de fritt kunde välja samarbetspartners utan GMs inblandning.
Vilket naturligtvis inte skulle behöva uteslutning av Opel!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.