General Motors meddelade på fredagen att Saab ska läggas ner - på ett ordnat och ansvarstagande sätt.
Läs hela pressmeddelandet.
Läs hela pressmeddelandet.
Skiss på nytt bakparti 1965.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja med hjälp av falska miljöbilar (etanol) och en ägare som för fyra år sedan sade att: "vi ska inte konkurrera med bränslesnåla bilar utan bygga ännu större" kan det bara gå åt detta håll. Men vi kan vara stolta över det stora avtryck lilla SAAB ändå gjort i bilhistorien, och glöm inte att man till och med har tävlat på Le Mans.
Den nuvarande regeringen har misskött denna affär så till den milda grad att åtminstone jag och många med mig kommer att proteströsta på Socialdemokraterna i nästa val. De är ju de enda som verkligen ville göra ngt åt svensk fordonsindustri. Shame on Alliansen!!!!!!
Tyvärr var detta den enda, vettiga och väntade utgången. SAAB har varit dödsdömt i mer än 15 år då de inte presenterat ett anständigt resultat. Självklart är ett positivt resultat förutsättningen för att få välmående och tillväxtstarka företag med långsiktighet.
Regeringen har skött detta på bästa sätt och hållit hårt i våra sura skattepengar som inte ska finansiera förlustverksamhet.
Lars - varför ska våra välbehövliga skattepengar gå till att köpa ett underpresterande och förlusttyngt bilmärke? Som f.d. lärare kan jag säga att pengarna behövs i skolan och vården just nu. Här i Vänersborg skall 75 lärare (kanske ca. 10% av kommunens lärare!) lämna sina jobb vid årsskiftet p.g.a. den taskiga ekonomin i kommunerna här runt Trollhättan/SAAB. Skulle vi ta ännu mer skattepengar ur kassorna och lägga dem på att köpa en bilfabrik och en bilmärke som gjort undermåliga motorer och växellådor i 30 år?!
Nej, tur att Sahlin inte har makten nu, för hon har ju sagt sig vilja köpa SAAB för skattebetalarnas pengar. Tror iofs bara det är snack. Men Ohly hade nog gjort det, och startat ett litet kommunistiskt kollektiv på SAAB eller nåt.
Kanske staten ska köpa alla andra förlusttyngda fabriker i landet, samt andra verksamheter som inte fungerar. Då kan vi snart förvandla vårt fina land till ett enda stort konkursbo.
Skulden här faller helt på GM och SAAB själva. Dålig ledning hos GM och dåligt ingenjörsarbete på SAAB (motorer som slaggar igen och växellådor som rasar), kombinerat med premiumpriser för en icke-premiumbil, har lett till detta.
Visst har det varit problem med motorer och växellådor, men inte idag. De motorer som finns i 9-3 är bra motorer liksom växellådorna i sportcupén. Denna drivlina delar ju Saab med Opel/Auxhall med flera. Det är 9-5 an som haft problem med oljesludge mm.
Det är alltså inte sant att Saab inte utvecklats.
Det är istället USA GM som favoriserat Chevrolet, och sparkat ut Saab från GM hallarna. Sedan har Saabhandlarna i USA tagit sig vatten över huvudet, när dom byggde bilutställningshallar som liknade flygledartorn! Lokaler som knappast besöktes av några amerikaner, men av Svenskar o Svenskättlingar som besökts.
Men herregud Lars. Kan du inte tänka klart? Alliansen gör fullständigt rätt som håller sig borta från denna affär. Var skall du ta alla skattepengar som det kostar att hålla SAAB under armarna i fortsättningen. Vad skall få stryka på foten i statsbudgeten när SAAB drar ur flera miljarder per år. Du kan väl inte tro att de plötsligt kommer att gå med vinst när de inte gjort det på 20 år tidigare. Jag röstar då inte på den rödgröna röran, som innehåller bl a Mp. De vill ju för höge farao lägga ner all bilkörning.
Du LARS, var var sossarna när LMEricsson skar ned personalen från 43000 till 26000 arbetare i början på 2000-talet? På LO- kongress?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.