Spyker meddelade på söndagen att företaget lägger ett förnyat bud på Saab. Tidsfristen för budet går ut på måndag.
Rimliga däckdimensioner. Helt enkelt hjul som inte bullrar så förbenat – både inne i bilen och utanför.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ska det här aldrig ta slut? Men det är klart, man kan ju hoppas en dag till.
Det Spyker nu gör, är ett sätt att komma över teknik på ett billigt sätt. GM har ju redan fattat beslut om nedläggning. Liknande situationer uppstod när GM skulle lägga ner Saturn med flera märken. Efter nedläggnngsbesluten köptes tekniken upp av diverse intressenter.
Nytt bud på Saab
"Fenomenalt bilmärke"
Anledningen till att Spyker fortsätter att anstränga sig för att rädda Saab är att företaget värnar om Saabs klassiska varumärke samt jobben för de tusentals Saabanställda runt om i världen.
Det var väl just! Friend in need, friend indeed.
http://www.youtube.com/watch?v=C_A7Hu0uKNw
Det är knappast medias rapporter om påstådda kopplingar till ryska maffian som sänkte affären i första omgången, detta handlar troligtvis mera om att GM vill ha ensamrätt på att förse SAAB/SPYKER med t.e.x motorer och drivlinor i världens evinnerliga tider, finns bättre leverantörer på marknaden för den som vill bygga "riktiga" bilar med matchande motorer, allt detta handlar om att GM ska tjäna så mycket pengar som möjligt på en förlustaffär, dessutom kan nedläggnings-aviseringen varit en bluff som SPYKER inte vågade syna..
Det är knappast medias rapporter om påstådda kopplingar till ryska maffian som sänkte affären i första omgången, detta handlar troligtvis mera om att GM vill ha ensamrätt på att förse SAAB/SPYKER med t.e.x motorer och drivlinor i världens evinnerliga tider, finns bättre leverantörer på marknaden för den som vill bygga "riktiga" bilar med matchande motorer, allt detta handlar om att GM ska tjäna så mycket pengar som möjligt på en förlustaffär, dessutom kan nedläggnings-aviseringen varit en bluff som SPYKER inte vågade syna..
Vi vet ju inte alls hur det ligger till. Men det är märkligt, att Spyker dyker upp med ett så omtumlande bud redan dagarna efter att GM tog beslutet att lägga ner Saab. Att det dessutom är helgdagar är även det motsägelsefullt. Särskilt när det handlar om miljardaffärer.
Även om det nu blir så att Spyker skulle få ta över, kommer säkert endast 1000 anställas. Att Spyker skulle ha någon ambition att rädda jobb tror jag inte ett ögonblick på, lika lite som att rädda varunamnet. Ett varunamn som får ledningen för flygindustrin att se rött, eftersom bildivisionen påstår att de har rötter i flygindustrin.
De har de, men inte på tekniska planet, utan på tjänstemannanivå. Flygplanstillvekningen och biltillverkningen har inget samband tekniskt sett.
Nej, men det fina är ju att om affären går igenom, förutom att en massa jobb räddas, också att Saab/Spyker slipper kopplingen till Opel på sikt och blir fria att söka vilken samarbetspartner som helst.
Men jag är rädd för att massmedias svartmålning av Spykers ryska kontakter kan vara en väldig svår nöt.
Den amerikanska rysskräcken sitter hårt.
Saabnisse 20 dec 2009
Nej, men det fina är ju att om affären går igenom, förutom att en massa jobb räddas, också att Saab/Spyker slipper kopplingen till Opel på sikt och blir fria att söka vilken samarbetspartner som helst.
http://abc.se/~m9805/eastcars/showbrand.php?brand=vaz&lang=sv
Missad poäng
Jag ser två lösningar på detta.
Antingen kan en köpare byta ut nuvarande produktions flora mot något helt nytt. Ex: Ta en Audi A6 som grund för en ny Saab 9-5, en Audi A4 som grund för Saab 9-3.
I denna lösning finns inte en enda komponent som GM har varit med och delfinansierat, som svar till den amerikanska befolkningen.
Eller så hittar man en köpare som kan köpa både Saab och Pontiac eller Saturn.
I denna lösning kan GM säga att har skapats jobb för det amerikanska folket.
Ursäkta Hercul Poirot, men jag fattar inte kopplingen till Saab.
Den sida du hänvisar till visar ju bara museiföremål.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.