Nästa artikel
Varsel i Trollhättan
Nyheter

Varsel i Trollhättan

Publicerad 5 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
I kölvattnet av beskedet om att Saab läggs ner varslar ytterligare en underleverantör stora delar av sin personal. Den här gången drabbas 119 anställda på Lear.
Lear Corporation tillverkar bilsäten och är till 90 procent beroende av Saab som kund.

GM:s besked orsaken
Nu varslar företaget nästan all personal i Trollhättan, 119 av 130 anställda berörs.

- Vi har gjort det utifrån det besked som kom från GM den 18 december att de tänker lägga ner Saab, säger Lears svenske vd Göran Eklund till Sveriges Radio Väst.

Ett varsel i raden

Sedan GM lämnade beskedet om att Saab läggs ner har flera underleverantörer skickat varsel till Arbetsförmedlingen.

Premier och IAC Group beslutade om att varsla störa delar av personalen redan under veckan efter beskedet.

Premier varslade då 103 anställda och IAC Group 159 anställda.

"Fler kommer att drabbas"
Tidigare har Sven-Åke Berglie, vd för FKG, branschorganisationen för underleverantörer till bilindustrin, bedömt att mellan 2 000 och 3 000 personer kommer att mista sina jobb om Saab läggs ner.

Diskutera: Om Saab läggs ner, hur påverkas då svensk fordonsindustri?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-05 14:44
ironi (ej verifierad)

Nu lär Maud å co vara nöjd!
De var väll precis de här hon ville^^^

#2 • Uppdaterat: 2010-01-05 19:24
S-E S (ej verifierad)

Det blir en behövlig sanering. Går man med miljardförluster varje år i ett decennium finns det inga köpare till annat än fabrikslokalerna. Det går knappast att ge bort ett dylikt företag till annat än skrotning och inte ens det skulle skaka fram nogon intresserad. Utan GM hade SAAB inte funnits i dag om SAAB inte vore statligt och skattefinansierat. Hoppas att lokalerna kommer att kunna användas till liknande verksamhet så att fordonsindustrin kan leva vidare i en viss omfattning. Elbilar?

#3 • Uppdaterat: 2010-01-05 22:26
Pelle (ej verifierad)

Lika bra att Saab läggs ner. Har ändå aldrig byggt nån bil jag gillat. Premium segmentet har varit där man velat positionera sig. Då måste man först visa att man hör hemma där, som Audi gjorde på 80-talet t.ex.
De anställda i Trollhättan kommer nog ändå att få jobba vidare, kanske några färre, men som monteringsfabrik åt Fiat eller nån annan stor europeisk tillverkare skulle jag tro?
För övrigt har nog redan GM bestämt sig för att inte slösa bort senaste Saaben, utan helt enkelt bestämt sig för att det ska stå BUICK eller CHEVROLET i grillen istället för att sälja en helt nyutvecklad bilmodell.

#4 • Uppdaterat: 2010-01-05 23:53
Krister (ej verifierad)

Om man är underleverantör till fordonsindustrin och enbart haft SAAB som kund de senaste åren så får man nog skylla sig själv om man nu får klappa ihop.
Man kan inte vara beroende av enbart en kund.
Med tanke på senaste årets turbulens så måste man väl ha insett att man måste ha fler kunder.
Jag hoppas att de varslade får nya jobb snart eller omskolar sig som jag fick göra vid byggkraschen -90.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.