Nästa artikel
Begtest: Peugeot 206 CC
Begbil

Begtest: Peugeot 206 CC

Publicerad 6 augusti 2009 (uppdaterad 22 september 2010)
Peugeot 206 CC har blivit en riktig "folkcab", en öppen bil till överkomligt pris. Kvaliteten är dock inte den bästa, bland annat har taket drabbats av vattenläckage. Vi har granskat Peugeots lilla cabriolet som begagnad.

I cabrioletutförande kom 206:an våren 2001, drygt två år efter den vanliga 206-modellen. Cabrioletmodellen har bidragit till att Peugeot 206 under flera år har varit Europas mest sålda småbil. En lättare facelift kom under 2003. Motoralternativen är två, antingen 1,6-liters motor på 110 hk eller tvålitersmotor på 137 hk.

Den förstnämnda finns även med automatlåda. Kvicka köregenskaper och snabb styrning bidrar till att göra 206 CC till en körglad liten bil. Bakvagnen kan dock börja sladda om bilen blir provocerad. Då är det bra med antisladdsystemet ESP, som fanns som tillval. Välj helst ett exemplar med ESP, det höjer körsäkerheten.

Förarmiljön är lättavläst, men körställningen är däremot något avig. Det krävs raka armar och krokiga ben för att sitta bra i 206:an. Baksätet består av två små sittplatser, som är anpassat för barn under kortare färder. Hög bullernivå även med taket uppe är ett trist komfortminus. Bagageutrymmet är däremot ovanligt stort om taket är uppe. Då ryms exempelvis två golfbagar med tillhörande vagnar. Om taket är fällt ryms inte lika mycket bagage.

Säkerheten i en cabriolet brukar sällan vara lika bra som i en täckt bil. Något rundslagningsskydd finns inte i 206 CC. Halvkombiversionen av 206 fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2000. I Folksams undersökning av verkliga olyckor hamnar dock 206:an dåligt till.

Dåligt rostskydd
I Vi Bilägares senaste ägarundersökning AutoIndex har Peugeot backat från en elfte plats 2005 till en 20:e plats 2009. Främst är det kvalitetsmissar som gjort ägarna missnöjda.

I besiktningen klarar sig 206 totalt sett sämre än medelbilen. Anmärkningar på bromsar och lampor är vanligast. Det finns även andra brister att se upp med. Vanligt är att avgassystemet får bytas ovanligt tidigt. Det beror på att många 206 körs korta sträckor och då rostar avgassystemet fortare.

Glapp i spindelleder och dåliga krängningshämmarstag är andra välkända fel. Det sistnämnda märks genom att det dunkar från framvagnen på gropiga vägar. Ett byte av krängningshämmarstag kostar cirka en tusenlapp per sida. Klonkande ljud från framvagnen kan också bero på glapp i länk-armsbussningarna. Att byta bussningarna kostar cirka 2 000 kr per sida, men ofta byts hela bärarmen ut istället, vilket blir något dyrare.

Trasigt motorfäste har förekommit på en del bilar, som märks genom ett dunkande från motorn. Ryckig motorgång och gnisslande bromsar har flera ägare klagat på, liksom gnissel och skrammel från inredningsdetaljer.  

206 CC har drabbats av vattenläckage från taket, främst är det dåliga lister som varit ett problem. I vissa fall har det hjälpt att byta till nya gummilister. Ett tips är att tvätta bilen i en snabbtvätt för att se om taket håller tätt. Cabrioletfunktionen bör också synas så att den fungerar.

Elektronikstrul har förekommit där, precis som krånglande fönsterhissar.

Rostskyddet på 206 CC är inte lika bra som i de täckta versionerna. När bilen byggts om med förstärkningar har det resulterat i skarvar som och plåtar som lappar över varandra. Dessa är i flera fall dåligt tätade. Rostskydd ut-över grundlack saknas i baklucka, motorhuv och dörrar. Balkarna är bara fläckvis behandlade. Vårt rostskyddsbetyg blev en tvåa.

Efterfrågan på begagnade cabrioleter är säsongsbetonad. Visst går det att använda en 206 CC även vintertid, men köpsuget är som störst under senvåren. Då är efterfrågan som störst och prutmånen relativt liten. Det går troligen att göra en billigare affär under höst-eller vintertid.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.