Miljöbilspremien försvinner den 1 juli 2009. I stället kan fordonsskatten slopas för miljöbilar. Det föreslår moderaterna.
- Tanken är en rakare fordonsskatt mer kopplad till klimatfrågan och den teknik bilarna har. Därför säger vi att det ska bli lägre fordonsskatt för dieselbilar, eftersom de har en betydligt bättre koldioxid-situation än bensinen, säger Lars Lindblad, moderaternas gruppledare i riksdagen och ordförande i partiets miljöarbetsgrupp, till Dagens Nyheter.
Miljöbilspremien på 10 000 kronor avskaffas den 1 juli 2009. Nu vill moderaterna slopa fordonsskatten för miljöbilar under fyra års tid - i ett försök att ersätta miljöbilspremien.
-Vi vill också befria nästa generation miljöbilar. Ungefär som miljöbilspremien i dag. Den har varit väldigt framgångsrik för att introducera ny teknik. Nackdelen med miljöbilspremien är att den kommer som ett bidrag i efterhand och egentligen har ganska lite med konsumentens ekonomi att göra, säger Lars Lindblad.
Den slopade fordonsskatten kommer inte att börja gälla omedelbart när miljöbilspremien försvinner. I stället blir den först aktuell under nästa mandatperiod, om alliansen vinner riksdagsvalet.
- Jag välkomnar moderaternas förslag, som innebär att de nu närmar sig vårt förslag, om att avskaffa fordonsskatten i tre till fem år för miljöbilar. Näringsminister Maud Olofsson tog ju upp detta i Almedalen, och nu är det en diskussion som är under uppsegling i alliansen, säger miljöminister Andreas Carlgren genom sin presssekreterare Mattias Johansson.
Miljöbilspremien på 10 000 kronor avskaffas den 1 juli 2009. Nu vill moderaterna slopa fordonsskatten för miljöbilar under fyra års tid - i ett försök att ersätta miljöbilspremien.
-Vi vill också befria nästa generation miljöbilar. Ungefär som miljöbilspremien i dag. Den har varit väldigt framgångsrik för att introducera ny teknik. Nackdelen med miljöbilspremien är att den kommer som ett bidrag i efterhand och egentligen har ganska lite med konsumentens ekonomi att göra, säger Lars Lindblad.
Den slopade fordonsskatten kommer inte att börja gälla omedelbart när miljöbilspremien försvinner. I stället blir den först aktuell under nästa mandatperiod, om alliansen vinner riksdagsvalet.
- Jag välkomnar moderaternas förslag, som innebär att de nu närmar sig vårt förslag, om att avskaffa fordonsskatten i tre till fem år för miljöbilar. Näringsminister Maud Olofsson tog ju upp detta i Almedalen, och nu är det en diskussion som är under uppsegling i alliansen, säger miljöminister Andreas Carlgren genom sin presssekreterare Mattias Johansson.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förnuftigt, då miljöbilspremien, som Lindblad påpekar,har ganska lite med konsumenternas ekonomi att göra.
Bl.a av den anledningen att premien gått nästan odelad rakt ner i bilhandelns kassakistor.
Skattebefrielsen kommer dom inte åt, så förslaget kan nog väcka viss förstämning i branchorganisationernas led.
Kanonbra - det är teknikdrivande, för naturligtvis vill alla bilister köra miljövänligt och billigare (fordonsskatt) och då köper vi sådana bilar. Inte minst tjänstebilförarna/-köparna. Blir nog till att rösta borgeligt!
Tandlöst! Miljöbilarna har redan i dagens CO2-baserade system låg skatt. En Fiat 500 kostar 645 kr/år, Mercedes B170 710 kr/år, Honda Civic Hybrid 495 kr/år. För etanolbilarna blir effekten större. En V70 2,5 FT kostar idag 1600/år i skatt. Fyra års skattebefrielse skulle alltså vara värt 6 400 kr. På en bil som kostar 300 000 att köpa... Däremot kan det här förslaget öppna för små dieselbilar. Å andra sidan finns det risk att dieselpriset kan komma att stiga rejält framöver...
När skall det komma ett förslag där vi som vill byta från beg till nyare beg och få en morot att sänka CO2? Jag har tittat på två bilar där bil A sänker CO2
med 17% och bil B sänker med 29% mot min nuvarande bil. Men bil B kostar ca 1800 :- MER i fordonsskatt. Så varför görs inget för oss som inte har råd med nya bilar ?
Varför är det aldrig någon som diskuterar det faktum att fordonsskatten är baserad på ägandet och inte på nyttjandet? Hur kan en normalt funtad människa acceptera den uträkning som vägverket presenterar på sin hemsida såhär.
"Exempel 2 - Dieseldriven bil
En dieseldriven Volvo V70 med tillverkningsår 2005 som uppfyller kraven för miljöklass 2005 släpper ut 179 gram koldioxid per kilometer. Skatten blir då 5 099 kr enligt beräkningen:
Grundbelopp 360 kr
Koldioxidkomponent
(179-100=79) 79 gram x 15 kr = 1 185 kr 1 185 kr
Summa 1 545 kr
Miljö- och bränslefaktor (1 545 x 3,3 = 5 099 kr) 5 099 kr"
Detta blir alltså skatten även om bilen står i garaget hela året och inte släpper ut ett enda gram.
sinnessjukt!!
Stefan har helt rätt. Ta bort fordonsskatten helt.
Jag tycker också det är en intressant tanke att helt slopa den årliga fordonsskatten. Men ska man då istället höja skatten på drivmedel? Eller ska vi införa någonslags inköpsskatt (förutom moms) som finns i rätt många andra europeiska länder? För ingen tror väl att politikerna skulle kunna acceptera att skatteintäkterna från bilisterna minskar? Vad tycker du?
Hur man ska lösa skatteindrivningen låter jag några som är bra på att räkna ut saker göra...men nog borde det gå lösa genom att lägga det på bränslet så det blir dyrare att köra (usch det där tog emot att skriva) för det är ju den enda orsaken till att köra mindre eller snålare.
Är skatten statisk som den är nu så gäller det snarare att köra så mycket som möjligt för att få det hela att gå ihop ekonomiskt. Om man åker diesel alltså.
Det skulle vara intressant att räkna på hur många miljoner(miljarder)fordonsskatt som betalas in årligen och att slå ut det på alla miljarder liter bränsle som säljs samma period för att se hur priset påverkas.
Det verkar så,att det med väg och bilskatten handlar om den "svenska modellen" nu igen. Systemet och nya förslag är både ologiska och orättvisa. I länder, där beslutfattarna har kunnandet och fantasi är skatten inräknad i bränsle!
Mindre,nyare bilar=mindre förbrukning och lägre skatt. Tunga,motorstarka bilar=hög förbrukning=högre skatt. Gamla som kör minimalt bör inte betala lika mycket skatt som exempelvis handelsresande! Även utländska bilar som körs i Sverige skulle betala för utsläpp och vägslitaget.
Sörjligt nog jag har en känsla att det nya skattebeslutet blir lika inelligent som det att trängselskatten betalas när man lämnar Stockholm och bidrar till mindre trängsel och utsläpp!!!
Det behövs ett bra incitament som människor förstår sig på, och fordonsskatt har större inverkan rent psykologiskt på människor än vad själva bränslet kostar. Därför är det en större morot.
Jag lutar detta mot enkla fakta - dieselbilar med partikelfilter hade slopat fordonsskatt och raskt sköt försäljningen av dessa i höjden.
Nu har ju dieselbilar alltid varit väldigt ekonomiska att köra eftersom de drar så lite bränsle. Ändå så var det först när fordonsskatten slopades som många såg diesel som ett riktigt alternativ mot de bränsletörstiga bensinbilarna.
Detta visar att människor tittar mer på fordonsskatten än bränsleförbrukningen när de köper bil, och därför innebär en reglering av fordonsskatten ett större incitament för människor att köpa miljöbilar än det skulle vara att lägga högre skatt på bränslet. Vi behöver få om fordonsparken till bilar med låga Co2 utsläpp. Även om ägare A inte kör så mycket så kanske ägare B av den bilen kör mycket mer när den bilen säljs som begagnad, och då är det ju bra om ägare A väljer en miljövänlig bil för då drabbas samhället inte lika mycket av ägare B's destruktiva körvanor.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.