Miljöbilspremien är på väg att försvinna. Nu vill socialdemokraterna se en ny grön bilbonus.
Den 1 juni 2009 försvinner miljöbilspremien. Men nu kommer oppositionspartiet socialdemokraterna med ett förslag om en ny grön bonus. Socialdemokraterna vill se en grön bonus på 25 000 kronor till den som köper en miljöbil och samtidigt skrotar en bil som är minst nio år gammal.
- Vi ser nu ett ras i köpet av miljöbilar och det drabbar också svenska bilföretag hårt. Vi vill se en kombination av skrotningspremien. Det har tyskarna gjort framgångsrikt och det vill vi ska genomföras också i Sverige, säger socialdemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Thomas Ã-stros, enligt Ekot i Sveriges Radio.
"Djupt olyckligt"
Att miljöbilspremien försvinner har tidigare fått kritik från flera håll. Bland annat har BIL Swedens vd Bertil Moldén uppmanat regeringen att ändra på detta beslut:
"Det är djupt olyckligt att miljöbilsandelen sjunker och att den positiva trenden med successivt ökad andel miljöbilar ser ut att ha vänt. Vi menar att detta är en följd av de indragna miljöbilsstimulanser som politikerna beslutat om. Vi kommer att ta upp detta när vi träffar miljöministern senare idag."
Vad säger regeringen?
Nu föreslår oppositionen alltså en ny grön bilbonus. Återstår att se om regeringen kommer med något liknande förslag.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är det miljön eller de svenska biltillverkarna som ska skyddas?
Om det är miljön som ska skyddas så bör alla fordon med mycket lågt eller inget utsläpp subventioneras(i förhållande till tranportnyttan). Det bör alltså inte vara kopplat till vilket drivmedel som används eller vad det är för fordonsslag.
Dvs bl.a elmoped, el-MC, elbil och sk plug-in-hybrid-bil bör komma ifråga. Av dom lättare fordonen finns det hur många som helst i handeln och av bilar så finns det redan flera(och fler är på gång).
Om det gäller att skydda den svenska bilindustrin så är det effektivare med ett mer riktat stöd till dessa.
Olof Karlsson, kan bara hålla med dig...
Håller 100% med föregående talare!
Hittils har ju "miljöbilsstöd" varit väldigt missriktade; en tre tons jeep kan vara miljöbil bara för att den är en hybrid; den drar fortfarande två liter bensin milen...
Om man verkligen VILL göra något åt utsläpp och klimatförändring och framstå som seriös ska man hålla sig från populistiska utspel, som ovan.
En konkret miljöpolitik börjar med anslag för upprustning av det förslummade svenska järnvägsnätet, som lider av mer än femtio års eftersatt underhåll.
Vidare bör man inom EU verka för en samordning av driv- och signalsystem för att möjliggöra interkontinentala godståg med högre medelhastigheter än dagens.
Den nuvarande regeringen har för avsikt att under kommande tolvårsperiod satsa lika mycket på vägbyggen som på övriga trafikslag tillsammans.
Dessutom har vägverket sannolikt drabbats av någon slags "härdsmälta" och bedriver lobbyingverksamhet i Bryssel för att försöka genomdriva dom svenska längdreglerna (24m)inom EU.
EU:s 18-metersekipage, typ semitrailer är utmäkta ur järnvägssynpunkt, då dragbilen inte är "lastbärande"och enbart det nyttiga godset kan transporteras huvudparten av sträckan på järnväg eller med sjöfart.
På den svenska modellen är dragbilen godsbärande, vilket försvårar transport på järnväg, vilket kanske är meningen.
Att diskutera miljöbilspremier utan att kunna erbjuda en riktig miljöbil tycker jag enbart är fånigt.
Det finns faktiskt, men fn får man åka till grannlandet för att köpa världens mest sålda elbil, men en ljusning kan vara i sikte. Se länk:
http://www.tu.no/motor/article194449.ece
Vad är en miljöbil?
En volvo som dricker 1,5l etanol per mil och som sannoligt kommer att köras på bensin eller en diesel som drar 0,5l/mil.
Håller med tidigare inlägg, vi skall inte ha en premie bara för att gynna våra inhemska biltillverkare, utan en politik som gynnar miljön.
Steg 1, ta bort straffskatten på moderna dieselbilar.
Om ni har tittat på programmet "Miljöbilsfeber" (SVT:s "Dokument inifrån" igår kväll) och fortfarande menar att fossil diesel är det bästa för miljön har ni inte fattat ett dyft!
Svar till Göinge:
Jag tror ingen menar att fossil diesel är det bästa för miljön, men bättre än fossil bensin som de sk miljöbilarna kör på.
Varför skulle då inte en dieselbil ha miljöbonus, den KAN ju köras på syntetisk bio-diesel. Jag kan bara inte tanka det eftersom det inte går att få tag på.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.