Den senaste i raden av framgångsrapporter angående skrotpremier kommer från Tyskland: Volkswagen nyanställer istället för varslar.
KOMMENTERA: Är det dags för en ny svensk skrotpremie?
KOMMENTERA: Är det dags för en ny svensk skrotpremie?
Det är nu över två år sedan den svenska skrotpremien avskaffades. Under denna period har skrotningspremier införts i bland annat Storbritannien, Spanien och Tyskland. Flera olika källor har rapporterat om framgångar: fler skrotade bilar, ökad nyförsäljning.
Nu meddelar också tyska Volkswagen att skrotningspremien räddat tusentals jobb. Enligt bolaget har man lyckats behålla 5 800 anställda som annars skulle ha sagts upp. I ett pressmeddelande säger företaget att anledningen är den statliga skrotningspremien.
Tidigare har bland annat Skoda visat på ökade försäljningssiffror i Tyskland trots det dåliga konjunkturläget - också, hävdar man, med anledning av premien.
Skrota - få 2 500 euro
I januari införde Tyskland skrotningspremien som beräknas kosta fem miljarder euro för tyska staten. Syftet är att stimulera den svaga tyska bilmarknaden.
Premien som privatpersoner kan ansöka om ligger på 2 500 euro, eller motsvarande 26 528 kronor i dagens valutakurs.
Vad tycker du? Är det dags för en ny omgång skrotpremier i Sverige? Kommentera!
Nu meddelar också tyska Volkswagen att skrotningspremien räddat tusentals jobb. Enligt bolaget har man lyckats behålla 5 800 anställda som annars skulle ha sagts upp. I ett pressmeddelande säger företaget att anledningen är den statliga skrotningspremien.
Tidigare har bland annat Skoda visat på ökade försäljningssiffror i Tyskland trots det dåliga konjunkturläget - också, hävdar man, med anledning av premien.
Skrota - få 2 500 euro
I januari införde Tyskland skrotningspremien som beräknas kosta fem miljarder euro för tyska staten. Syftet är att stimulera den svaga tyska bilmarknaden.
Premien som privatpersoner kan ansöka om ligger på 2 500 euro, eller motsvarande 26 528 kronor i dagens valutakurs.
Vad tycker du? Är det dags för en ny omgång skrotpremier i Sverige? Kommentera!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Än en gång. Det finns ett bilmärke som ger 20 000 kr i skrotpremie. Med er teori skulle alla andra bilmärken sälja noll just nu.
Svenska skrotbilar efterfrågas av tyska köpare!
Den jag känner som senast har köpt bil bytte in sin 20 år gamla Volvo 740 och köpte en tre år gammal Ford Focus flexifuel. En helt ny bil hade han inte råd med och 740:an används numera som firmabil av bilfirman. De flesta privatpersoner har inte råd med helt ny bil och bland de som gtrots allt har råd med det brukar sällan ha en 10-12 år gammal skorv hemma som väntar på att bytas ut mot en helt ny.
Reidar, det finns fler en ett märke som ger premie. Ett stort svenskt har gett premie till den som skrotar bilen i över ett år. sen finns det dessutom en hel djungel av regler och erbjudanden/spärrar vid inbyten av bil.
Jag kan bara tycka att biltillverkarna själva kan finansiera en sådan skrotningspremie, liknande den som vissa märken redan börjat med.
Men visst skulle tysk bilindustri välkomna en svensk skrotningspremie, för hur många nya Volvo och SAAB tror ni det skulle bli sålt med en sådan?
Som Göinge skrev, byta sin gamla trotjänare 740 till en ny V70, hur många har råd med det?
De enda som skulle tjäna på detta är billiga småbilar som Volkswagen, Skoda, Peugeot och Renault.
Få se nu ? Jag skrotar min R5 -87 och köper en ny Renault visar skrotintyg bilhandlarn drar av 20000 kr från fullpris eller jag åker till annan handlare köper ny bil kontant utan byte, jag tror nog att i det senare fallet så får jag nog en rabatt motsvarar Renault säljarens eller hur ?
Och hur mycket tjänar samhället på detta relativt hur mycket skattemedel som går åt för att finansiera det hela? Om staten måste skjuta till fem miljarder euro till bilbranschen bara för att det råkar vara lågkonjunktur så betyder det ju bara att biltillverkning/-försäljning inte längre är en lönsam verksamhet. För nu måste ju bilbranschen dra in fem extra miljarder till staten under nästa högkonjunktur för att satsningen ska löna sig. Och hur troligt är det?
En rejäl skrotpremie skulle vara välbehövlig ur flera synvinklar. Man skulle bli av med de sämsta bilarna ur miljö- och säkerhetssynpunkt, och samtidigt få en välbehövlig vitamininjektion i bilbranchen. Den tyska modellen skulle inte vara den bästa för svensk bilindustri. I stället borde man ha en rimlig grundpremie, samt påökt om man skrotar en bensinbil utan katalysator eller dieselbil utan partikelfilter. Finansiering kan bl.a. ske via fordonsskatten, som bör vara högre på de bilar som ger högre skrotpremie.
Vad jag hoppas på är att jag får betallt av staten om jag skrotar min fullt fungerande och besiktigade men miljöbov till bil säg 10000 kr och sedan kan jag köpa en ny/nyare miljövänligare bil i lugn och ro och pruta som förut med bilhandlarna i denna lågkonjuktur eller nappa på ett super erbjudande av någon modell.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.