Miljöbilspremien försvinner i Sverige. Nu rasar bilbranschen - och protesterar högljutt mot beslutet.
- Vi ställer frågan "Ska vi kunna lita på politikerna?". Att man valt att ta bort förmåner som miljöbilspremien, men även den fria trängselskatten och gratis parkeringen för miljöbilar i Stockholm, drabbar både producenter, importörer och konsumenter, säger Bertil Moldén, vd på BIL Sweden till E24.se.
Miljöbilspremien tas bort i förtid. Detta har regeringen beslutat. Nu reagerar bilorganisationen BIL Sweden kraftfullt - och överlämnar ett protestbrev till en rad ministrar och landstingspolitiker i Stockholm.
- Det är viktigt att regeringen inser vilket signalvärde det sänder att avskaffa dessa förmåner. Det är som att mattan har dragits bort under fötterna både för branschen och för konsumenterna. Det man trodde var spelplanen har nu förändrats, säger Bertil Moldén.
BIL Sweden anser att bilbranschen har anpassat sig så mycket efter miljöbilsförmånerna att det nu blir svårt att klara sig utan dessa.
- Det tar 4-5 år för oss att svänga om produktionen. Dessutom blir det svårt för konsumenterna att veta vilket drivmedel man ska välja, säger Bertil Moldén.
BIL Swedens protestbrev lämnas över Fredrik Reinfeldt, finansminister Anders Borg, näringsminister Maud Olofsson, miljöminister Andreas Carlgren. Dessutom får även Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd och Sten Nordin, finansborgarråd i Stockholms stad brevet.
Miljöbilspremien tas bort i förtid. Detta har regeringen beslutat. Nu reagerar bilorganisationen BIL Sweden kraftfullt - och överlämnar ett protestbrev till en rad ministrar och landstingspolitiker i Stockholm.
- Det är viktigt att regeringen inser vilket signalvärde det sänder att avskaffa dessa förmåner. Det är som att mattan har dragits bort under fötterna både för branschen och för konsumenterna. Det man trodde var spelplanen har nu förändrats, säger Bertil Moldén.
BIL Sweden anser att bilbranschen har anpassat sig så mycket efter miljöbilsförmånerna att det nu blir svårt att klara sig utan dessa.
- Det tar 4-5 år för oss att svänga om produktionen. Dessutom blir det svårt för konsumenterna att veta vilket drivmedel man ska välja, säger Bertil Moldén.
BIL Swedens protestbrev lämnas över Fredrik Reinfeldt, finansminister Anders Borg, näringsminister Maud Olofsson, miljöminister Andreas Carlgren. Dessutom får även Ulla Hamilton, miljö- och trafikborgarråd och Sten Nordin, finansborgarråd i Stockholms stad brevet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är bara larv med miljöbilspremie då många så kallade miljöbilar drar mycket bränsle samt att dom inte behöver köra s.k. miljöbränsle! Det skulle vara bättre med skrotningspremie på gamla icke miljövänliga fordon då kanske de skulle ha råd att köpa något miljövänligare fordon.De som har råd att köpa ny bil gör det i alla fall.
Om du syftar på etanolbilarna är det bara att läsa statistik, så visar det sig att de gott och väl tankas med lika mycket E85 (plus 30% för det lägre energiinnehållet) per bil som bensinbilarna tankas med bensin! 2007 fanns det 3 804 393 bensinbilar i Sverige. De tankades med 417 100 000 liter bensin i månaden, alltså cirka 110 liter per bil. I april 2008 fanns det 102 170 etanolbilar. De tankades med 16 100 000 liter E85, alltså 158 liter per bil.
Skrotpremie har en svensk biltilverkare frivilligt infört. Det ena utesluter inte det andra. Totalt är det bara bra om nya bilar ersätter de gamla som står för den mesta skiten som släpps ut. Bra att staten gynnar en bra utvekling!
Det är bara löjligt med miljöbilspremie.Så fort miljöbils
fabrikanterna fick klart för sig om
premien åkte miljöbilspriserna upp
med 10-15 tusen.Därmed "vann"inte köparna något på reformen.
Därimot tycker jag det är vettigt med fri eller subventionerad parkering för miljöbilar.
I en publikation av Energimyndigheten utgiven den 19/9 så anges att sockerrörsetanolen har ett CO2 utsläpp på 140 g/km, inte mycket att lägga skattepengar på med andra ord.
Biogas har -280 g/km (dubbel klimatnytta).
Miljöbilspremien har kostat mer än den smakar, så det är bara bra att den försvinner. Tänk om pengarna i stället hade lagts på en utbyggnad av tankställen för biogas så att det fanns ett basnät som täcker hela landet. Sedan håller jag med er som tror att en utskrotning av äldre fordon skulle göra med nytta för miljön. Varför inte ställa lite krav på de skattebefriade bilarna som är 30 år och äldre samt dess ägare. Bara välskötta exemplar som körs i ett maximerat antal mil per år skulle komma ifråga för skattebefrielse. Ägarna ska visa sitt seriösa intresse genom att vara medlem i en allmän bilklubb eller en märkesklubb. Uppfylls inte detta ska skatt utgå. Det skulle kunna sätta fart på utskrotningen utan att man behöver belasta statskassan.
Ska man verkligen räkna etanolbilar som miljöbilar? Då torde el och vätgas bilar vara de enda alternativet till miljöbil. Bra att premien slopas. Härligt att köra en 88:a Volvo 740 när bensinpriset är så lågt.
Ni glömmer att även diesel kan vara miljöbil. De som köper E85 bilar tankar säkert E85 i hög utsträckning. 10,000 på en ny bil är småpengar och det är inte det som gör att man byter bil. Det är själva signalen som riksdag och regering skickar som fått oss att byta till nya bilar. Dieselbilar har också ökat markant. Enligt mig bättre än Etanol. Om andelen BRE i Diesel kunde bli 100% så kunde alternativet E100 slutligen kallas miljöbränsle. Men E85 och diesel är fortfaradne petrolium produkter och sånt ska inte subventioneras om man vill göra en positiv miljöpåverkan på ett längre perspektiv.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.