Nästa artikel
"Svårt att se beslutet som ett löftesbrott"
DEBATTEN FORTSÄTTER:

"Svårt att se beslutet som ett löftesbrott"

Publicerad 23 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Regeringen beslut att stoppa miljöbilspremien ett halvår tidigare än lovat har fått både miljö- och bilorganisationer att rasa. Men miljöminister Andreas Carlgren förstår inte kritiken.
- Jag hörde om det. Men jag har svårt att se varför de blir så upprörda. Det handlar faktiskt bara om en tidigareläggning. För bil-industrin är det annars exakt samma villkor som gäller med vilka modeller som ska omfattas och allt annat, säger Andreas Carlgren till Svenska Dagbladet.

Den 1 juni 2009 försvinner miljöbilspremien. Det står klart efter att miljöminister Andreas Carlgren presenterat miljödelen i statsbudgeten. Därmed försvinner premien ett halvår tidigare än vad regeringen först lovat.

- Vi säger nu till i god tid att alla kommer att få sin miljöbilspremie om man köper en miljöbil innan den 30 juni 2009, säger Andreas Carlgren.

Beslutet har mötts av hård kritik av miljö- och bilorganisationer. Bland annat så sade Gröna Bilisters presstalesman Mattias Goldmann följande till TV4 Nyheterna:

"Det är ju ett väldigt svek. Man har lovat premien ska gälla 2009 ut och nu gör man ett idiotstopp för att det har blivit en sån framgång."

Men miljöminister Andreas Carlgren vill inte tala om något löftesbrott.

- Visst; det är en ändring av det tidigare beslutet, men jag har ändå svårt att se det som ett stort löftesbrott. Exakt samma regler gäller även fortsättningsvis - men vi förkortar perioden något, säger Andreas Carlgren.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-23 16:21
Jocke (ej verifierad)

Är det någon mer än mig som inte är det minsta förvånad??? Det är ju så här det fungerar... Så snart det blir lite för dyrt att hjälpa medborgarna till rätt beslut, så dras strypkopplet åt. Synd på SAAB och Volvo vars försäljning lär minska rejält...

#2 • Uppdaterat: 2008-09-23 17:49
Anders (ej verifierad)

Konstiga subventioner av olika slag som snedvrider marknaden godtyckligt åt olika håll är knappast något att sträva efter. Det enda effektiva är att se till att kostnaderna för det som skapar utsläppen är tillräckligt höga, d v s skatter på bensin, diesel etc. Jag vet att jag får mig hela "glesbygds-sverige", men det är faktiskt sant!

#3 • Uppdaterat: 2008-09-23 18:09
Ingemar (ej verifierad)

De är ju självklart ett löftesbrott att inte hålla sina löften att man inte får den utlåvade miljöbilspremien år ut.
Släppa ut löften och sen inte stå för dom de är ju ett löftesbrott, vad annars ?
Att bilköparna bidrar med miljövänliga fordonköp bör ju prioriteras för miljön skull !!
Sen så tycker jag att skrotningspremien bör återinföras och gälla oavsätt om bilen har varit i trafik eller inte på senare år.
Vilken miljövinst de skulle bli !!

#4 • Uppdaterat: 2008-09-23 18:58
MX-Anders (ej verifierad)

Det effektivaste för miljön vore ju att öka utskrotningen av gamla bilar och inte gynna de som redan har råd att köpa nya bilar.

#5 • Uppdaterat: 2008-09-23 19:34
Benny (ej verifierad)

MX-Anders har helt rätt. Av alla utsläpp som bilar står för så kommer en alldeles för stor del från gamla rishögar. För att få bort liken från vägarna så sätt skrotpremien till 6000kr. Nu när det finns pengar så måste vi tag tag i detta nu. Dessutom så finns det en uppsjö av bra beg-bilar som bara står och rostar.

#6 • Uppdaterat: 2008-09-24 00:33
Mattias Goldmann Gröna Bilister (ej verifierad)

Anders har rätt; "Konstiga subventioner av olika slag som snedvrider marknaden godtyckligt åt olika håll är knappast något att sträva efter"! Vi behöver en tydlig skjuts för omställningen till grönare bilism i början, sedan ska vi ha långsiktiga spelregler som säkerställer att det är lönsamt att göra rätt utan att kommuner och andra behöver ingripa med plåsterpolitik. Men sämst av allt är när spelreglerna ändras mitt i matchen, som regeringen nu gör i fråga efter fråga som berör omställningen till grön bilism. Det får mycket större effekt än Carlgren tycks förstå, eftersom det sätter sig i väggarna att man inte kan lita på att uttalade löften hålls.

#7 • Uppdaterat: 2008-09-25 01:12
Frederik (ej verifierad)

Sverige är bara miljömedveten när det passar...
Ge rabatten till den enda riktiga miljöbilen istället. Den heter cykel! 2000SEK i premie för en brukscykel av god kvalité och där endast vegetariskt mat förbrukas av användaren? Låter korkat men skulle faktiskt vara konsekvent i miljötänkandet... men det passar ju inte ;-)

#8 • Uppdaterat: 2008-09-25 20:08
Roy (ej verifierad)

"Bara" en tidigareläggning.
Det är ju en jäkla tur att inte olika hyreskontrakt behandlas på det sättet!
Sen kan man ju diskutera definitionen av miljöbil.
Om man nu ska ha en subvention, så borde den baseras på bilens totala energiförbrukning - från vaggan till graven. Utvecklingskostnader får man lämna därhän - om inte annat så kan vi ju inte bromsa ny teknik - men tillverkning och återvinning vägt tillsammans med förbukning ger grunden till en premie. Miljövänligheten får tas ut genom olika bränslebeskattning. Den bör räknas i alla led. Energi och utsläpp vid framställningen (vägt mot den faktiskt genomförda råvaruförnyelsen) är det första ledet, transport det andra. Om förvaring och övrig hantering kan medföra något ytterligare steg, vet jag inte. Det här kan alltså innebära att t ex etanol kan ha olika beskattning beroende varifrån den kommer.
Sen instämmer jag i att bilskrotningspremien borde återinföras.

#9 • Uppdaterat: 2008-09-25 20:12
Roy (ej verifierad)

Noterar att radbrytningar inte går igenom. Uselt! Det innebär att det är omöjligt att dela upp en lite längre text så att den blir mer lättöverskådlig och lättläst.
Ni måste få ordning på den här webbplatsen!

#a • Uppdaterat: 2008-10-11 13:07
Per-Olof Staberg (ej verifierad)

Det är beklämmande att Anders Carlgren använder sig av nyspråk; orden betyder plötsligt något annat än det de står för. Det är inte värdigt en minister. På den nivån skall ja vara ja och inte ja, vi får se.
En helt annan aspekt är att det direkt slår mot försäljningen av 2010 års bilmodeller, särskilt de svenska som ju är lite dyrare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.